Korespondencja z urzędem bez wychodzenia z domu. Od nowego roku wchodzą e-Doręczenia
Od 1 stycznia w całym kraju zacznie obowiązywać system e-Doręczeń. Jest to odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Zmiana oznacza między innymi to, że korespondencję z urzędem będzie można prowadzić bez wychodzenia z domu.
- My już taką skrzynkę e-Doręczeń założyliśmy pod koniec tamtego roku, bo ustawa miała wejść w życie w 2023 roku, ale było to kompletnie nieprzygotowane. Teraz będziemy mieć 12 miesięcy na wdrożenie się - mówi Grzegorz Marcjasz, sekretarz Opola.
- Mieszkańcy też mają już możliwość założenia takiej skrzynki e-Doręczeniowej poprzez mObywatela. Ci, którzy już mają skrzynki, to mogą z nich korzystać, bo są już takie osoby, które wysyłają do nas e-doręczeniem jakiś dokument i my im odsyłamy również e-Doręczeniem.
Z nowego systemy korzystać będzie także Narodowy Fundusz Zdrowia. Jak zaznacza Barbara Pawlos, rzecznik opolskiego oddziału NFZ, e-Doręczenia będą wykorzystywane nie tylko do kontaktu z petentami, ale też urzędami.
- Będzie to na pewno bardzo wygodne z punktu widzenia naszych klientów dlatego, że cała korespondencja będzie odbywała się przez internet. Nasi pracownicy są gotowi, przeszkoleni i ruszamy z e-Doręczeniami 1 stycznia. Natomiast, jeśli ktoś nie posiada e-Doręczeń, to będziemy się z nim komunikować w sposób tradycyjny.
Za system e-Doręczeń odpowiada resort cyfryzacji, ale operatorem będzie Poczta Polska.
Jak podkreśla Joanna Trzaska-Wieczorek, rzecznik prasowy Poczty Polskiej, wprowadzenie e-Doręczeń to początek końca tradycyjnego, papierowego awizo. Od nowego roku zostanie ono zastąpione elektronicznym powiadomieniem o przesyłce. Oczywiście dla tych osób, które będą mieć włączoną usługę e-Doręczeń.
- Jeśli obie strony - nadawca i odbiorca skorzystają z tego rozwiązania, to zniknie papierowe awizo i konieczność wizyty na poczcie w celu jego realizacji. Jednocześnie Poczta Polska świadczy i będzie świadczyć publiczną usługę hybrydową. To jest alternatywa dla osób niekorzystających z e-Doręczeń, ale też w przypadkach, gdy dostarczenie korespondencji w tradycyjnej, papierowej formie wymagane jest prawem.
Dodajmy, że aby skorzystać z wysyłania i odbierania e-Doręczeń, należy uzyskać specjalny adres. Wystarczy wejść na swój profil w aplikacji mObywatel.