Radio Opole » Publicystyka w Radiu Opole » Loża Radiowa (rozmowy w latach 2014 - 2021) » Pandemia odbiła się też znacząco na kolejowych…
2021-04-07, 17:07 Autor: Jan Poniatyszyn

Pandemia odbiła się też znacząco na kolejowych przewozach pasażerskich. Szymon Ogłaza, członek Zarządu Województwa Opolskiego i Jan Woźniak, burmistrz Otmuchowa, o problemach z połączeniami kolejowymi w regionie

Szymon Ogłaza, Jan Woźniak
Szymon Ogłaza, Jan Woźniak
Województwo opolskie ma stosunkowo gęstą sieć kolejową. Jednak jej potencjał nie jest wykorzystywany. Jednym z powodów jest niska jakość infrastruktury kolejowej. Taką analizę zawiera publikacja Urzędu Transportu Kolejowego. Degradacja dworców PKP, wykluczenie komunikacyjne w ruchu kolejowym, spóźniające się pociągi, komunikacja zastępcza – to obraz kolei w niektórych miejscowościach Opolszczyzny.
Zdaniem ekspertów sieć połączeń kolejowych w regionach powinny kształtować przede wszystkim samorządy lokalne.

- Jeżeli mówimy o połączeniach lokalnych, transporcie regionalnym, czy ponadregionalnym przemieszaniu się np. z Opola do Wrocławia, to zdecydowanie jest domena samorządu województwa. Jest on organizatorem takiego transportu pasażerskiego. Ma wpływ na rozkład jazdy, ale nie można powiedzieć, że go kształtuje. Nasze pomysły często muszą się zderzyć z rzeczywistością kolejową i trzeba się dostosowywać do innych połączeń pociągów. Wpływy z biletów to maksymalnie 40 procent koszów, a resztę dopłaca samorząd województwa. Potencjał sieci kolejowej nie jest wykorzystywany, bo słabo jest z infrastrukturą i my się z tym borykamy. Nie jest to wina samorządu województwa. To jest zadanie PKP PLK, czyli firmy, która powstała, aby dbać o infrastrukturę kolejową. Problem kolejowego ruchu regionalnego tkwi w rozwiązaniach systemowych. Poruszamy się po torach, które mają ograniczenia dotyczące przepustowości i prędkości. W Polsce od wielu lat brakuje przełożenia priorytetu na kolej regionalną. Rząd myśli bardziej o przewozach międzyregionalnych Intercity – dotyczy to m.in. zakupów taboru – podczas gdy największym przewoźnikiem w kraju jest Polregio, czyli przewozy regionalne. Większość pasażerów porusza się nie dalej niż 30 do 50 kilometrów. Obecnie wszystko, co dzieje się również na kolei, postawione jest na głowie. Ze względów pandemicznych mamy ograniczenia w liczbie miejsc w pociągach. Nie ma dojeżdżających uczniów i studentów. Mamy też taki mentalny odwrót pasażerów obawiających się w czasach pandemicznych transportu zbiorowego. Może nie czas myśleć o inwestycjach, ale o ratowaniu tego, co jest - powiedział Szymon Ogłaza, członek Zarządu Województwa Opolskiego.

Na Opolszczyźnie przez następną dekadę pasażerów kolejowych połączeń regionalnych wozić będzie spółka Polregio. Samorząd województwa ma za to zapłacić ok. 696 milionów złotych.

- Nie kupujemy usługi. Zobowiązaliśmy się w tej umowie, że pokryjemy stratę Polregio, która wynika z jego działalności w województwie opolskim. Aby pokryć koszty, to ceny biletów musiałyby zdrożeć trzykrotnie, co wykluczałoby sensowność jeżdżenia pociągami. Gwarantujemy pokrycie straty wynikającej z różnicy pomiędzy wpływami z biletów, a rzeczywistymi kosztami poniesionymi na obsługę naszych linii pasażerskich – wyjaśnił Szymon Ogłaza.

Jego zdaniem za opóźnienia pociągów regionalnych kolei oraz ich awarie odpowiada infrastruktura kolejowa, która podlega PKP PLK. W nowym rozdaniu funduszy unijnych przeznaczonych dla regionów nie ma zgody Komisji Europejskiej na inwestycje w infrastrukturę kolejową, gdyż nie jest to zadanie samorządów województw. Na te cele duże pieniądze unijne otrzymują rząd i PKP PLK.

- Nasze priorytety są zupełnie inne niż te krajowe. Bardzo by nam zależało, aby wyremontować linię Nysa-Brzeg. Sfinansowaliśmy pełną dokumentację dla tego projektu, podobnie jak dla projektu Opole-Kluczbork. Chcielibyśmy też inwestować w opolską kolej aglomeracyjną. Opole jest węzłem kolejowym i świetnie się do tego nadaje. Rozwój kolei w naszym regionie musi być rozwiązaniem systemowym i mieć wsparcie w Warszawie – dodał Ogłaza.

Na mapie kolejowej województwa Otmuchów miał kiedyś transgraniczne znaczenie. Była tam węzłowa stacja, a pociągi jeździły również do Czechosłowacji. Ruch osobowy zamarł tam w 2010 roku. Wznowiono go osiem lat później.

- Po wielu latach doczekaliśmy się tego, że świat przybliżył się do Otmuchowa. Jesteśmy w miarę zadowoleni z tego, co mamy. Zatrzymuje się pociąg jadący do Olsztyna przez Warszawę. Mamy również ponowne połączenie z Kotliną Kłodzką. Odżywają pociągi. PKP zaangażowało się w rewitalizację peronów. Niestety nadal zamknięty jest budynek dworca, który jest własnością państwa. Nastąpiła też modernizacja sieci kolejowej w kierunku Nysy. Idzie to też w kierunku Paczkowa – powiedział Jan Woźniak, burmistrz Otmuchowa.

Popiera on postulat właścicieli ośrodków wypoczynkowych nad Jeziorem Otmuchowskim, którzy chcą, by pociągi dalekobieżne zatrzymywały się także w pobliskiej Ligocie Wielkiej.

Zobacz także

2021-12-22, godz. 13:43 Zbigniew Kubalańca o budżecie województwa na 2022 rok i nowym programie wspierającym rodziny, w tym leczenia niep… » więcej 2021-12-22, godz. 09:11 Szpital MSWiA w Głuchołazach w rejestrze najlepszych placówek na świecie! Dyrektora Mariusz Grochowski opowiada o sukcesie… - Mam dobry zespół, ludzi naprawdę zaangażowanych, mogę powiedzieć, że wybitnych w swoich specjalnościach. To ludzie dla których praca w szpitalu stała… » więcej 2021-12-21, godz. 17:18 Bartosz Maziarz o projekcie dla młodzieży "Bezpieczeństwo przede wszystkim" i bezpieczeństwie nas wszystkich w sieci… - W edukacji na szczeblu średnim brakuje wielu kwestii związanych z bezpieczeństwem pomimo, że jest taki przedmiot jak edukacja dla bezpieczeństwa. Dlatego… » więcej 2021-12-21, godz. 14:11 "Co tam Panie w polityce?" – zapraszają Piotr Gociek i Piotr Moc W piątek Sejm opowiedział się przeciwko uchwale Senatu, który we wrześniu odrzucił nowelizację ustawy o radiofonii i telewizji. Teraz ustawa trafi do prezydenta… » więcej 2021-12-21, godz. 09:16 Marek Tomków, wiceprezes Naczelnej Rady Aptekarskiej: 700 tys podań szczepionki przeciwko covid dokonali farmaceuci… - 700 tys. szczepień wykonali farmaceuci w aptekach. Zanim zaczęły się szczepienia w aptekach farmaceuci w masowych punkach szczepień dokonali 300 tys. iniekcji… » więcej 2021-12-20, godz. 17:55 Dr Marek Kawa o tym czy Stany Zjednoczone "przejmują się" napiętą sytuacją w Europie i zagrożeniami ze strony Ro… » więcej 2021-12-20, godz. 14:12 Paweł Kukiz o lex TVN, pojedynczym głosie przechodnim czyli SJV, Mejzie i prowadzeniu antyniemieckiej polityki Gościem Radia Opole był dziś Paweł Kukiz, szef koła Kukiz'15 i Demokracji Bezpośredniej. Pytaliśmy m.in. o protesty ws. lex TVN. Taka manifestacja mała… » więcej 2021-12-20, godz. 08:50 Rafał Bartek, lider TSKN o zmniejszeniu finansowania nauki języka mniejszości: to poprawka antymniejszościowa i an… - Trudno mi to jeszcze komentować, bo to wydarzenie bez precedensu - powiedział w Porannej Loży Radiowej Rafał Bartek lider Mniejszości Niemieckiej na Opolszczyźnie. Rozmawialiśmy… » więcej 2021-12-16, godz. 09:42 Młodzieżowa Loża Radiowa o prawie oświatowym i sporze wokół zmiany nazwy ronda Dmowskiego na rondo Praw Kobiet w… Gośćmi Popołudniowej Loży byli Jan Zimoch (stow. Od Nowa) i Hubert Gabalewicz (Młodzi Demokraci). » więcej 2021-12-16, godz. 12:14 Radni Opola: Tomasz Kaliszan, Piotr Mielec, Michał Nowak o budżecie Opola na 2022 rok i podwyżkach dla prezydenta i… Gośćmi Południowej Loży Radiowej byli radni Opola, którzy wczoraj niejednogłośnie przegłosowali budżet miasta z Opola na 2022 rok, a także zdecydowali… » więcej
12345
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »