Radio Opole » Loża Radiowa » Aktualności Loży Radiowej » Pandemia odbiła się też znacząco na kolejowych…
2021-04-07, 17:07 Autor: Jan Poniatyszyn

Pandemia odbiła się też znacząco na kolejowych przewozach pasażerskich. Szymon Ogłaza, członek Zarządu Województwa Opolskiego i Jan Woźniak, burmistrz Otmuchowa, o problemach z połączeniami kolejowymi w regionie

Szymon Ogłaza, Jan Woźniak
Szymon Ogłaza, Jan Woźniak
Województwo opolskie ma stosunkowo gęstą sieć kolejową. Jednak jej potencjał nie jest wykorzystywany. Jednym z powodów jest niska jakość infrastruktury kolejowej. Taką analizę zawiera publikacja Urzędu Transportu Kolejowego. Degradacja dworców PKP, wykluczenie komunikacyjne w ruchu kolejowym, spóźniające się pociągi, komunikacja zastępcza – to obraz kolei w niektórych miejscowościach Opolszczyzny.
Zdaniem ekspertów sieć połączeń kolejowych w regionach powinny kształtować przede wszystkim samorządy lokalne.

- Jeżeli mówimy o połączeniach lokalnych, transporcie regionalnym, czy ponadregionalnym przemieszaniu się np. z Opola do Wrocławia, to zdecydowanie jest domena samorządu województwa. Jest on organizatorem takiego transportu pasażerskiego. Ma wpływ na rozkład jazdy, ale nie można powiedzieć, że go kształtuje. Nasze pomysły często muszą się zderzyć z rzeczywistością kolejową i trzeba się dostosowywać do innych połączeń pociągów. Wpływy z biletów to maksymalnie 40 procent koszów, a resztę dopłaca samorząd województwa. Potencjał sieci kolejowej nie jest wykorzystywany, bo słabo jest z infrastrukturą i my się z tym borykamy. Nie jest to wina samorządu województwa. To jest zadanie PKP PLK, czyli firmy, która powstała, aby dbać o infrastrukturę kolejową. Problem kolejowego ruchu regionalnego tkwi w rozwiązaniach systemowych. Poruszamy się po torach, które mają ograniczenia dotyczące przepustowości i prędkości. W Polsce od wielu lat brakuje przełożenia priorytetu na kolej regionalną. Rząd myśli bardziej o przewozach międzyregionalnych Intercity – dotyczy to m.in. zakupów taboru – podczas gdy największym przewoźnikiem w kraju jest Polregio, czyli przewozy regionalne. Większość pasażerów porusza się nie dalej niż 30 do 50 kilometrów. Obecnie wszystko, co dzieje się również na kolei, postawione jest na głowie. Ze względów pandemicznych mamy ograniczenia w liczbie miejsc w pociągach. Nie ma dojeżdżających uczniów i studentów. Mamy też taki mentalny odwrót pasażerów obawiających się w czasach pandemicznych transportu zbiorowego. Może nie czas myśleć o inwestycjach, ale o ratowaniu tego, co jest - powiedział Szymon Ogłaza, członek Zarządu Województwa Opolskiego.

Na Opolszczyźnie przez następną dekadę pasażerów kolejowych połączeń regionalnych wozić będzie spółka Polregio. Samorząd województwa ma za to zapłacić ok. 696 milionów złotych.

- Nie kupujemy usługi. Zobowiązaliśmy się w tej umowie, że pokryjemy stratę Polregio, która wynika z jego działalności w województwie opolskim. Aby pokryć koszty, to ceny biletów musiałyby zdrożeć trzykrotnie, co wykluczałoby sensowność jeżdżenia pociągami. Gwarantujemy pokrycie straty wynikającej z różnicy pomiędzy wpływami z biletów, a rzeczywistymi kosztami poniesionymi na obsługę naszych linii pasażerskich – wyjaśnił Szymon Ogłaza.

Jego zdaniem za opóźnienia pociągów regionalnych kolei oraz ich awarie odpowiada infrastruktura kolejowa, która podlega PKP PLK. W nowym rozdaniu funduszy unijnych przeznaczonych dla regionów nie ma zgody Komisji Europejskiej na inwestycje w infrastrukturę kolejową, gdyż nie jest to zadanie samorządów województw. Na te cele duże pieniądze unijne otrzymują rząd i PKP PLK.

- Nasze priorytety są zupełnie inne niż te krajowe. Bardzo by nam zależało, aby wyremontować linię Nysa-Brzeg. Sfinansowaliśmy pełną dokumentację dla tego projektu, podobnie jak dla projektu Opole-Kluczbork. Chcielibyśmy też inwestować w opolską kolej aglomeracyjną. Opole jest węzłem kolejowym i świetnie się do tego nadaje. Rozwój kolei w naszym regionie musi być rozwiązaniem systemowym i mieć wsparcie w Warszawie – dodał Ogłaza.

Na mapie kolejowej województwa Otmuchów miał kiedyś transgraniczne znaczenie. Była tam węzłowa stacja, a pociągi jeździły również do Czechosłowacji. Ruch osobowy zamarł tam w 2010 roku. Wznowiono go osiem lat później.

- Po wielu latach doczekaliśmy się tego, że świat przybliżył się do Otmuchowa. Jesteśmy w miarę zadowoleni z tego, co mamy. Zatrzymuje się pociąg jadący do Olsztyna przez Warszawę. Mamy również ponowne połączenie z Kotliną Kłodzką. Odżywają pociągi. PKP zaangażowało się w rewitalizację peronów. Niestety nadal zamknięty jest budynek dworca, który jest własnością państwa. Nastąpiła też modernizacja sieci kolejowej w kierunku Nysy. Idzie to też w kierunku Paczkowa – powiedział Jan Woźniak, burmistrz Otmuchowa.

Popiera on postulat właścicieli ośrodków wypoczynkowych nad Jeziorem Otmuchowskim, którzy chcą, by pociągi dalekobieżne zatrzymywały się także w pobliskiej Ligocie Wielkiej.

Zobacz także

2021-04-20, godz. 17:23 Brygida Pytel, wójt Izbicka i Janusz Wójcik, burmistrz Korfantowa, o problematycznych zmianach w funkcjonowaniu gminnej… Reforma szkolnictwa, likwidacja gimnazjów, zmiany w przepisach oświatowych nadal powodują reperkusje w funkcjonowaniu sieci szkół podstawowych. Szczególnie… » więcej 2021-04-20, godz. 13:44 "Co tam Panie w polityce?" - prowadzą Aneta Skomorowska-Kobza i Piotr Gociek Dzieci wróciły do przedszkoli i żłobków, być może w najbliższym czasie wrócą do szkół. Sławomir Broniarz, prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego… » więcej 2021-04-20, godz. 09:15 Ryszard Galla poseł Mniejszości Niemieckiej o tablicy na pomniku w Głogówku, obchodach 100. rocznicy III Powstania… Sposób procedowania tej sprawy wzbudza wątpliwości. Świadczy o arogancji pomysłodawcy - ocenił w Porannej Loży Radiowej Ryszard Galla, poseł Mniejszości… » więcej 2021-04-19, godz. 19:01 Piotr Woźniak, lider Nowej Lewicy na Opolszczyźnie, o wyborze Rzecznika Praw Obywatelskich, sytuacji na Lewicy i samorządowych… Kolejne sondaże dają Lewicy maksymalnie 10 procent poparcia społecznego. Ugrupowaniom tej części sceny politycznej przybywa sympatii w badaniach ankietowych… » więcej 2021-04-19, godz. 12:54 Jerzy Czerwiński o tym co dalej po orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego ws. RPO i pomniku w Głogówku, którego nie… - Tutaj są dwa problemy. Jakie mają być uprawnienia tej osoby, która będzie wskazywana jako osoba pełniąca obowiązki RPO i druga kwestia: kto taką osobę… » więcej 2021-04-19, godz. 09:49 Janusz Kowalski, poseł Solidarnej Polski o pomniku w Głogówku, konwencji krajowej Porozumienia i reformie energetyki - Chciałem serdecznie podziękować burmistrzowi Głogówka, Panu Piotrowi Bujakowi za tę wspaniałą inicjatywę - powiedział w Porannej Loży Radiowej poseł… » więcej 2021-04-16, godz. 19:50 Róża Zgorzelska, kustosz „Farskiej Stodoły” w Biedrzychowicach i Małgorzata Rosińska, przewodnicząca Koła Gospodyń… Pandemia pokrzyżowała plany wielu organizacjom społecznym. Jednak mimo związanych z tym trudności stowarzyszenia działające na wsi nie zawiesiły dzia… » więcej 2021-04-16, godz. 13:08 Młodzieżowa Loża Radiowa o najnowszym rankingu zaufania do polityków. Polityk opozycji po raz pierwszy od dwóch lat… W Młodzieżowej Loży Radiowej pojawił się dziś temat kwietniowego badania IBRiS dla Onetu, czyli najnowszego rankingu zaufania do polityków. Zaproszenie… » więcej 2021-04-16, godz. 09:34 Marek Tomków, wiceprezes Naczelnej Rady Aptekarskiej o farmaceutach, którzy będą szczepić przeciwko covid, o tym… Kilkunastu farmaceutów z Opolszczyzny może już kwalifikować do szczepień przeciwko covid-19 oraz wykonywać takie szczepienia. - W trakcie kursu jest jeszcze… » więcej 2021-04-16, godz. 09:31 Marcin Kaczmarczyk koordynator wojewody opolskiego ds. szczepień i tlenu o dostępności podstawowego "lekarstwa" na covid… - 15 ton tlenu dziennie zużywają opolskie szpitale leczące covid-19. Przed pandemią taka ilość była zużywana w ciągu miesiąca - powiedział w Porannej… » więcej
12345
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »