Radio Opole » Publicystyka w Radiu Opole » Loża Radiowa (rozmowy w latach 2014 - 2021) » Pandemia odbiła się też znacząco na kolejowych…
2021-04-07, 17:07 Autor: Jan Poniatyszyn

Pandemia odbiła się też znacząco na kolejowych przewozach pasażerskich. Szymon Ogłaza, członek Zarządu Województwa Opolskiego i Jan Woźniak, burmistrz Otmuchowa, o problemach z połączeniami kolejowymi w regionie

Szymon Ogłaza, Jan Woźniak
Szymon Ogłaza, Jan Woźniak
Województwo opolskie ma stosunkowo gęstą sieć kolejową. Jednak jej potencjał nie jest wykorzystywany. Jednym z powodów jest niska jakość infrastruktury kolejowej. Taką analizę zawiera publikacja Urzędu Transportu Kolejowego. Degradacja dworców PKP, wykluczenie komunikacyjne w ruchu kolejowym, spóźniające się pociągi, komunikacja zastępcza – to obraz kolei w niektórych miejscowościach Opolszczyzny.
Zdaniem ekspertów sieć połączeń kolejowych w regionach powinny kształtować przede wszystkim samorządy lokalne.

- Jeżeli mówimy o połączeniach lokalnych, transporcie regionalnym, czy ponadregionalnym przemieszaniu się np. z Opola do Wrocławia, to zdecydowanie jest domena samorządu województwa. Jest on organizatorem takiego transportu pasażerskiego. Ma wpływ na rozkład jazdy, ale nie można powiedzieć, że go kształtuje. Nasze pomysły często muszą się zderzyć z rzeczywistością kolejową i trzeba się dostosowywać do innych połączeń pociągów. Wpływy z biletów to maksymalnie 40 procent koszów, a resztę dopłaca samorząd województwa. Potencjał sieci kolejowej nie jest wykorzystywany, bo słabo jest z infrastrukturą i my się z tym borykamy. Nie jest to wina samorządu województwa. To jest zadanie PKP PLK, czyli firmy, która powstała, aby dbać o infrastrukturę kolejową. Problem kolejowego ruchu regionalnego tkwi w rozwiązaniach systemowych. Poruszamy się po torach, które mają ograniczenia dotyczące przepustowości i prędkości. W Polsce od wielu lat brakuje przełożenia priorytetu na kolej regionalną. Rząd myśli bardziej o przewozach międzyregionalnych Intercity – dotyczy to m.in. zakupów taboru – podczas gdy największym przewoźnikiem w kraju jest Polregio, czyli przewozy regionalne. Większość pasażerów porusza się nie dalej niż 30 do 50 kilometrów. Obecnie wszystko, co dzieje się również na kolei, postawione jest na głowie. Ze względów pandemicznych mamy ograniczenia w liczbie miejsc w pociągach. Nie ma dojeżdżających uczniów i studentów. Mamy też taki mentalny odwrót pasażerów obawiających się w czasach pandemicznych transportu zbiorowego. Może nie czas myśleć o inwestycjach, ale o ratowaniu tego, co jest - powiedział Szymon Ogłaza, członek Zarządu Województwa Opolskiego.

Na Opolszczyźnie przez następną dekadę pasażerów kolejowych połączeń regionalnych wozić będzie spółka Polregio. Samorząd województwa ma za to zapłacić ok. 696 milionów złotych.

- Nie kupujemy usługi. Zobowiązaliśmy się w tej umowie, że pokryjemy stratę Polregio, która wynika z jego działalności w województwie opolskim. Aby pokryć koszty, to ceny biletów musiałyby zdrożeć trzykrotnie, co wykluczałoby sensowność jeżdżenia pociągami. Gwarantujemy pokrycie straty wynikającej z różnicy pomiędzy wpływami z biletów, a rzeczywistymi kosztami poniesionymi na obsługę naszych linii pasażerskich – wyjaśnił Szymon Ogłaza.

Jego zdaniem za opóźnienia pociągów regionalnych kolei oraz ich awarie odpowiada infrastruktura kolejowa, która podlega PKP PLK. W nowym rozdaniu funduszy unijnych przeznaczonych dla regionów nie ma zgody Komisji Europejskiej na inwestycje w infrastrukturę kolejową, gdyż nie jest to zadanie samorządów województw. Na te cele duże pieniądze unijne otrzymują rząd i PKP PLK.

- Nasze priorytety są zupełnie inne niż te krajowe. Bardzo by nam zależało, aby wyremontować linię Nysa-Brzeg. Sfinansowaliśmy pełną dokumentację dla tego projektu, podobnie jak dla projektu Opole-Kluczbork. Chcielibyśmy też inwestować w opolską kolej aglomeracyjną. Opole jest węzłem kolejowym i świetnie się do tego nadaje. Rozwój kolei w naszym regionie musi być rozwiązaniem systemowym i mieć wsparcie w Warszawie – dodał Ogłaza.

Na mapie kolejowej województwa Otmuchów miał kiedyś transgraniczne znaczenie. Była tam węzłowa stacja, a pociągi jeździły również do Czechosłowacji. Ruch osobowy zamarł tam w 2010 roku. Wznowiono go osiem lat później.

- Po wielu latach doczekaliśmy się tego, że świat przybliżył się do Otmuchowa. Jesteśmy w miarę zadowoleni z tego, co mamy. Zatrzymuje się pociąg jadący do Olsztyna przez Warszawę. Mamy również ponowne połączenie z Kotliną Kłodzką. Odżywają pociągi. PKP zaangażowało się w rewitalizację peronów. Niestety nadal zamknięty jest budynek dworca, który jest własnością państwa. Nastąpiła też modernizacja sieci kolejowej w kierunku Nysy. Idzie to też w kierunku Paczkowa – powiedział Jan Woźniak, burmistrz Otmuchowa.

Popiera on postulat właścicieli ośrodków wypoczynkowych nad Jeziorem Otmuchowskim, którzy chcą, by pociągi dalekobieżne zatrzymywały się także w pobliskiej Ligocie Wielkiej.

Zobacz także

2021-11-15, godz. 10:54 Tomasz Kostuś o szturmie migrantów na polską granicę i działaniach na arenie międzynarodowej Gościem parlamentarnej odsłony Loży Radiowej był Tomasz Kostuś, poseł Koalicji Obywatelskiej, z którym rozmawialiśmy m.in. o szturmie migrantów na polską… » więcej 2021-11-15, godz. 09:00 Piotr Woźniak, współprzewodniczący Nowej Lewicy na Opolszczyźnie o ostatnim wojewódzkim kongresie partii, planach… - To nie jest tak jednoznaczne, że poparcie w tajnym głosowaniu jest stuprocentowe - powiedział w Porannej Loży Radiowej Piotr Woźniak. - Wszystkie głosowania… » więcej 2021-11-12, godz. 10:30 Młodzieżowa Loża Radiowa o obchodach Święta Niepodległości i prowokacjach Łukaszenki na polsko-białoruskiej g… Gośćmi dzisiejszej Loży byli Grzegorz Krukowski (Forum Młodych PiS), Kacper Jungowski (Młodzi Demokraci) i Mariusz Jańczuk (PL 2050 Szymona Hołowni). Rozmawialiśmy… » więcej 2021-11-12, godz. 15:10 Monika Bartel o badaniach kontrolnych w Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań - Badanie realizowane będzie wyłącznie za pomocą wywiadów telefonicznych na losowo wybranej próbie 100 000 mieszkań, które zostały spisane w NSP 2021… » więcej 2021-11-12, godz. 08:55 Marcin Ociepa, wiceminister obrony narodowej, poseł OdNowy z Opola o działaniach przemytników, dezinformacji i kryzysie… - Trwa operacja psychologiczna koordynowana przez służby specjalne Białorusi i Rosji, której jednym z objawów jest użycie migrantów jako żywej broni, najpierw… » więcej 2021-11-10, godz. 15:47 Dr Bartosz Maziarz, ekspert ds. bezpieczeństwa o sytuacji na granicy z Białorusią - Nie jestem zaskoczony słowami premiera Morawieckiego. Musimy oswajać się z tą sytuacją, że wzmożone siły wojskowe, policji i straży granicznej, jeszcze… » więcej 2021-11-10, godz. 13:08 Violetta Porowska o sejmowej debacie ws. sytuacji na granicy, tzw. marszu dla Izy w Opolu i nowym wicewojewodzie - W szeregach PiS był taki niepokój, czy należna powaga izby i tematu zostanie zachowania, ale opozycja stanęła na wysokości zadania. Możemy powiedzieć… » więcej 2021-11-10, godz. 09:23 Sławomir Kłosowski, wojewoda opolski o nowym wicewojewodzie, pracy szpitala tymczasowego i uroczystościach związanych… - Chciałbym bardzo, żeby Państwo zaczekali do godziny 14.15, wtedy nastąpi przedstawienie nowego wicewojewody opolskiego. Trzymamy się dobrego obyczaju, że… » więcej 2021-11-09, godz. 17:04 Prof. Kamil Minkner o badaniach dotyczących zrównoważonego rozwoju na przykładzie Islandii - Chcemy wprowadzić u nas do programu nauczania nowy przedmiot: "Zrównoważony rozwój" - powiedział w Popołudniowej Loży Radiowej dr hab. Kamil Minkner… » więcej 2021-11-09, godz. 12:34 Co tam Panie w polityce Piotr Gociek i Aneta Skomorowska-Kobza o sytuacji na granicy, Marszu Niepodległości i negocjacjach… - Chciałabym dowiedzieć się, jak wygląda sytuacja na granicy (...) spodziewam się tego, że będzie jak zawsze. To znaczy że wyjdzie pan premier i powie… » więcej
910111213
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »