Radio Opole » Publicystyka w Radiu Opole » Loża Radiowa (rozmowy w latach 2014 - 2021) » Pandemia odbiła się też znacząco na kolejowych…
2021-04-07, 17:07 Autor: Jan Poniatyszyn

Pandemia odbiła się też znacząco na kolejowych przewozach pasażerskich. Szymon Ogłaza, członek Zarządu Województwa Opolskiego i Jan Woźniak, burmistrz Otmuchowa, o problemach z połączeniami kolejowymi w regionie

Szymon Ogłaza, Jan Woźniak
Szymon Ogłaza, Jan Woźniak
Województwo opolskie ma stosunkowo gęstą sieć kolejową. Jednak jej potencjał nie jest wykorzystywany. Jednym z powodów jest niska jakość infrastruktury kolejowej. Taką analizę zawiera publikacja Urzędu Transportu Kolejowego. Degradacja dworców PKP, wykluczenie komunikacyjne w ruchu kolejowym, spóźniające się pociągi, komunikacja zastępcza – to obraz kolei w niektórych miejscowościach Opolszczyzny.
Zdaniem ekspertów sieć połączeń kolejowych w regionach powinny kształtować przede wszystkim samorządy lokalne.

- Jeżeli mówimy o połączeniach lokalnych, transporcie regionalnym, czy ponadregionalnym przemieszaniu się np. z Opola do Wrocławia, to zdecydowanie jest domena samorządu województwa. Jest on organizatorem takiego transportu pasażerskiego. Ma wpływ na rozkład jazdy, ale nie można powiedzieć, że go kształtuje. Nasze pomysły często muszą się zderzyć z rzeczywistością kolejową i trzeba się dostosowywać do innych połączeń pociągów. Wpływy z biletów to maksymalnie 40 procent koszów, a resztę dopłaca samorząd województwa. Potencjał sieci kolejowej nie jest wykorzystywany, bo słabo jest z infrastrukturą i my się z tym borykamy. Nie jest to wina samorządu województwa. To jest zadanie PKP PLK, czyli firmy, która powstała, aby dbać o infrastrukturę kolejową. Problem kolejowego ruchu regionalnego tkwi w rozwiązaniach systemowych. Poruszamy się po torach, które mają ograniczenia dotyczące przepustowości i prędkości. W Polsce od wielu lat brakuje przełożenia priorytetu na kolej regionalną. Rząd myśli bardziej o przewozach międzyregionalnych Intercity – dotyczy to m.in. zakupów taboru – podczas gdy największym przewoźnikiem w kraju jest Polregio, czyli przewozy regionalne. Większość pasażerów porusza się nie dalej niż 30 do 50 kilometrów. Obecnie wszystko, co dzieje się również na kolei, postawione jest na głowie. Ze względów pandemicznych mamy ograniczenia w liczbie miejsc w pociągach. Nie ma dojeżdżających uczniów i studentów. Mamy też taki mentalny odwrót pasażerów obawiających się w czasach pandemicznych transportu zbiorowego. Może nie czas myśleć o inwestycjach, ale o ratowaniu tego, co jest - powiedział Szymon Ogłaza, członek Zarządu Województwa Opolskiego.

Na Opolszczyźnie przez następną dekadę pasażerów kolejowych połączeń regionalnych wozić będzie spółka Polregio. Samorząd województwa ma za to zapłacić ok. 696 milionów złotych.

- Nie kupujemy usługi. Zobowiązaliśmy się w tej umowie, że pokryjemy stratę Polregio, która wynika z jego działalności w województwie opolskim. Aby pokryć koszty, to ceny biletów musiałyby zdrożeć trzykrotnie, co wykluczałoby sensowność jeżdżenia pociągami. Gwarantujemy pokrycie straty wynikającej z różnicy pomiędzy wpływami z biletów, a rzeczywistymi kosztami poniesionymi na obsługę naszych linii pasażerskich – wyjaśnił Szymon Ogłaza.

Jego zdaniem za opóźnienia pociągów regionalnych kolei oraz ich awarie odpowiada infrastruktura kolejowa, która podlega PKP PLK. W nowym rozdaniu funduszy unijnych przeznaczonych dla regionów nie ma zgody Komisji Europejskiej na inwestycje w infrastrukturę kolejową, gdyż nie jest to zadanie samorządów województw. Na te cele duże pieniądze unijne otrzymują rząd i PKP PLK.

- Nasze priorytety są zupełnie inne niż te krajowe. Bardzo by nam zależało, aby wyremontować linię Nysa-Brzeg. Sfinansowaliśmy pełną dokumentację dla tego projektu, podobnie jak dla projektu Opole-Kluczbork. Chcielibyśmy też inwestować w opolską kolej aglomeracyjną. Opole jest węzłem kolejowym i świetnie się do tego nadaje. Rozwój kolei w naszym regionie musi być rozwiązaniem systemowym i mieć wsparcie w Warszawie – dodał Ogłaza.

Na mapie kolejowej województwa Otmuchów miał kiedyś transgraniczne znaczenie. Była tam węzłowa stacja, a pociągi jeździły również do Czechosłowacji. Ruch osobowy zamarł tam w 2010 roku. Wznowiono go osiem lat później.

- Po wielu latach doczekaliśmy się tego, że świat przybliżył się do Otmuchowa. Jesteśmy w miarę zadowoleni z tego, co mamy. Zatrzymuje się pociąg jadący do Olsztyna przez Warszawę. Mamy również ponowne połączenie z Kotliną Kłodzką. Odżywają pociągi. PKP zaangażowało się w rewitalizację peronów. Niestety nadal zamknięty jest budynek dworca, który jest własnością państwa. Nastąpiła też modernizacja sieci kolejowej w kierunku Nysy. Idzie to też w kierunku Paczkowa – powiedział Jan Woźniak, burmistrz Otmuchowa.

Popiera on postulat właścicieli ośrodków wypoczynkowych nad Jeziorem Otmuchowskim, którzy chcą, by pociągi dalekobieżne zatrzymywały się także w pobliskiej Ligocie Wielkiej.

Zobacz także

2021-11-18, godz. 11:54 Debata "Pracodawcy, związkowcy – wspólna sprawa" o podatkowych aspektach Polskiego Ładu i pomyśle by pracodawca mógł… Gośćmi dzisiejszej programu byli: dr Artur Żurakowski (ekonomista), Piotr Pancześnik (Kongregacja Przemysłowo-Handlowa), Grzegorz Kuliś (BCC) i dr Jerzy… » więcej 2021-11-18, godz. 13:44 Tomasz Kostuś, poseł PO w "Prosto z sejmu" w rozmowie z Magdaleną Ogórek o ustawie o ochronie ganic - Nie ma zgody na psucie prawa, łamanie zapisów konstytucji, chaos i dyletanctwo. Dlatego świadomie głosowaliśmy przeciwko przyjęciu ustawy o ochronie granicy… » więcej 2021-11-18, godz. 09:12 Marek Staszewski, dyrektor Opolskiego Centrum Onkologii o ograniczeniu odwiedzin, inwestycjach i sukcesach lekarzy na arenie… - Staramy się reagować na to co się dzieje, jeżeli chodzi o covid, ponieważ musimy zadbać o bezpieczeństwo naszych pracowników i naszych pacjentów, bo… » więcej 2021-11-16, godz. 12:53 Dr Rafał Wielki o zwalczaniu przestępstw korupcyjnych, badaniach naukowych - Tematyka tej rozprawy była ustalona z moim niestety nieżyjącym już promotorem prof. Jerzym Koniecznym. On dostrzegał potrzebę, żeby zając się szeroko… » więcej 2021-11-17, godz. 07:39 Piotr Bujak o obronie ZOL-u w Głogówku, 0,5 mln złotych z konkursu "Rosnąca odporność", inwestycjach i finansach… - Podstawą jest to, że ZOL w Głogówku, powinien w Głogówku pozostać. To moja reakcja na postawę powiatu prudnickiego – powiedział w samorządowej odsłonie… » więcej 2021-11-17, godz. 07:39 Dr Tomasz Pawłuszko, analityk bezpieczeństwa międzynarodowego z UO o tym, co kryje się za kryzysem na polsko-białoruskiej… - Rosja gra w to, co zawsze. Rosja dominuje w Europie Wschodniej, często wywołuje kryzysy, po to, żeby się o tym mówiło, żeby rozmawiać z Rosją, Putinem… » więcej 2021-11-16, godz. 11:53 "Spięcie" - Magazyn Międzynarodowy Piotr Cywińskiego i Michała Rachonia Gośćmi Piotra Cywińskiego i Michała Rachonia byli Robert Bąkiewicz, Przemysław Żurawski vel Grajewski oraz Grażyna Ancyparowicz. Wspólnie dyskutowaliśmy… » więcej 2021-11-16, godz. 11:45 "Co tam Panie w polityce?" Prowadzą Piotr Gociek i Piotr Moc W ramach audycji Loża Radiowa, jak w każdy wtorek w samo południe, najnowsze wydarzenia i najświeższe komentarze. Zapraszają Piotr Gociek (Polskie Radio… » więcej 2021-11-16, godz. 09:45 Kpt. Piotr Płuciennik o tym jak ważne jest wsparcie dla żołnierza i działaniach opolskich logistyków na granicy … - Za każde gesty wsparcia jesteśmy wdzięczni, z tego względu, że służba na granicy jest ciężka, szczególnie dla żołnierzy, którzy de facto stoją… » więcej 2021-11-15, godz. 17:22 Dr hab. Adam Drosik o pracach nad innowacyjnym podręcznikiem o zrównoważonym rozwoju - W podręczniku bardzo dużo można zmienić - powiedział prof UO Adam Drosik, dziekan wydziału Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej. Rozmawialiśmy o… » więcej
89101112
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »