Radio Opole » Publicystyka w Radiu Opole » Loża Radiowa (rozmowy w latach 2014 - 2021) » Pandemia odbiła się też znacząco na kolejowych…
2021-04-07, 17:07 Autor: Jan Poniatyszyn

Pandemia odbiła się też znacząco na kolejowych przewozach pasażerskich. Szymon Ogłaza, członek Zarządu Województwa Opolskiego i Jan Woźniak, burmistrz Otmuchowa, o problemach z połączeniami kolejowymi w regionie

Szymon Ogłaza, Jan Woźniak
Szymon Ogłaza, Jan Woźniak
Województwo opolskie ma stosunkowo gęstą sieć kolejową. Jednak jej potencjał nie jest wykorzystywany. Jednym z powodów jest niska jakość infrastruktury kolejowej. Taką analizę zawiera publikacja Urzędu Transportu Kolejowego. Degradacja dworców PKP, wykluczenie komunikacyjne w ruchu kolejowym, spóźniające się pociągi, komunikacja zastępcza – to obraz kolei w niektórych miejscowościach Opolszczyzny.
Zdaniem ekspertów sieć połączeń kolejowych w regionach powinny kształtować przede wszystkim samorządy lokalne.

- Jeżeli mówimy o połączeniach lokalnych, transporcie regionalnym, czy ponadregionalnym przemieszaniu się np. z Opola do Wrocławia, to zdecydowanie jest domena samorządu województwa. Jest on organizatorem takiego transportu pasażerskiego. Ma wpływ na rozkład jazdy, ale nie można powiedzieć, że go kształtuje. Nasze pomysły często muszą się zderzyć z rzeczywistością kolejową i trzeba się dostosowywać do innych połączeń pociągów. Wpływy z biletów to maksymalnie 40 procent koszów, a resztę dopłaca samorząd województwa. Potencjał sieci kolejowej nie jest wykorzystywany, bo słabo jest z infrastrukturą i my się z tym borykamy. Nie jest to wina samorządu województwa. To jest zadanie PKP PLK, czyli firmy, która powstała, aby dbać o infrastrukturę kolejową. Problem kolejowego ruchu regionalnego tkwi w rozwiązaniach systemowych. Poruszamy się po torach, które mają ograniczenia dotyczące przepustowości i prędkości. W Polsce od wielu lat brakuje przełożenia priorytetu na kolej regionalną. Rząd myśli bardziej o przewozach międzyregionalnych Intercity – dotyczy to m.in. zakupów taboru – podczas gdy największym przewoźnikiem w kraju jest Polregio, czyli przewozy regionalne. Większość pasażerów porusza się nie dalej niż 30 do 50 kilometrów. Obecnie wszystko, co dzieje się również na kolei, postawione jest na głowie. Ze względów pandemicznych mamy ograniczenia w liczbie miejsc w pociągach. Nie ma dojeżdżających uczniów i studentów. Mamy też taki mentalny odwrót pasażerów obawiających się w czasach pandemicznych transportu zbiorowego. Może nie czas myśleć o inwestycjach, ale o ratowaniu tego, co jest - powiedział Szymon Ogłaza, członek Zarządu Województwa Opolskiego.

Na Opolszczyźnie przez następną dekadę pasażerów kolejowych połączeń regionalnych wozić będzie spółka Polregio. Samorząd województwa ma za to zapłacić ok. 696 milionów złotych.

- Nie kupujemy usługi. Zobowiązaliśmy się w tej umowie, że pokryjemy stratę Polregio, która wynika z jego działalności w województwie opolskim. Aby pokryć koszty, to ceny biletów musiałyby zdrożeć trzykrotnie, co wykluczałoby sensowność jeżdżenia pociągami. Gwarantujemy pokrycie straty wynikającej z różnicy pomiędzy wpływami z biletów, a rzeczywistymi kosztami poniesionymi na obsługę naszych linii pasażerskich – wyjaśnił Szymon Ogłaza.

Jego zdaniem za opóźnienia pociągów regionalnych kolei oraz ich awarie odpowiada infrastruktura kolejowa, która podlega PKP PLK. W nowym rozdaniu funduszy unijnych przeznaczonych dla regionów nie ma zgody Komisji Europejskiej na inwestycje w infrastrukturę kolejową, gdyż nie jest to zadanie samorządów województw. Na te cele duże pieniądze unijne otrzymują rząd i PKP PLK.

- Nasze priorytety są zupełnie inne niż te krajowe. Bardzo by nam zależało, aby wyremontować linię Nysa-Brzeg. Sfinansowaliśmy pełną dokumentację dla tego projektu, podobnie jak dla projektu Opole-Kluczbork. Chcielibyśmy też inwestować w opolską kolej aglomeracyjną. Opole jest węzłem kolejowym i świetnie się do tego nadaje. Rozwój kolei w naszym regionie musi być rozwiązaniem systemowym i mieć wsparcie w Warszawie – dodał Ogłaza.

Na mapie kolejowej województwa Otmuchów miał kiedyś transgraniczne znaczenie. Była tam węzłowa stacja, a pociągi jeździły również do Czechosłowacji. Ruch osobowy zamarł tam w 2010 roku. Wznowiono go osiem lat później.

- Po wielu latach doczekaliśmy się tego, że świat przybliżył się do Otmuchowa. Jesteśmy w miarę zadowoleni z tego, co mamy. Zatrzymuje się pociąg jadący do Olsztyna przez Warszawę. Mamy również ponowne połączenie z Kotliną Kłodzką. Odżywają pociągi. PKP zaangażowało się w rewitalizację peronów. Niestety nadal zamknięty jest budynek dworca, który jest własnością państwa. Nastąpiła też modernizacja sieci kolejowej w kierunku Nysy. Idzie to też w kierunku Paczkowa – powiedział Jan Woźniak, burmistrz Otmuchowa.

Popiera on postulat właścicieli ośrodków wypoczynkowych nad Jeziorem Otmuchowskim, którzy chcą, by pociągi dalekobieżne zatrzymywały się także w pobliskiej Ligocie Wielkiej.

Zobacz także

2021-10-25, godz. 15:24 Janusz Kowalski o chęci pozbawienia mniejszości niemieckiej pieniędzy, inicjatywie dot. dworca PKP w Opolu i polexi… - Przygotowuję poprawkę, aby wykreślić wszystkie pieniądze, które są przeznaczane dla mniejszości niemieckiej w Polsce. Chce by przeznaczono je na naukę… » więcej 2021-10-25, godz. 08:35 Zbigniew Kubalańca, nowy szef PO w Opolu o sobotnich wyborach w partii, a także o nadchodzącej, wtorkowej sesji sejmiku… - Satysfakcja dla mnie, że nie było żadnej osoby, która by głosowała przeciw - powiedział w Porannej Loży Radiowej Zbigniew Kubalańca, nowy przewodniczący… » więcej 2021-10-22, godz. 14:07 Młodzieżowa Loża Radiowa o debacie w Parlamencie Europejskim o Polsce i o tym, że senat nie zajmie się wnioskiem prokuratury… Gośćmi dzisiejszej Młodzieżowej Loży Radiowej byli: Mateusz Sałek (Solidarna Polska), Jan Zimoch (Stowarzyszenie Od Nowa Marcina Ociepy), Kacper Jungowski… » więcej 2021-10-22, godz. 11:16 Dr Stanisław Niewiński o dekadzie rządów Xi Jinpinga w Chinach, wyhamowaniu chińskiej gospodarki i nowym wyścigu… - Xi Jinping rządzi w Chinach już prawie dekadę, w przyszłym roku „stuknie” mu 10 lat i wszystko wskazuje, że na dekadzie się może nie zakończyć -… » więcej 2021-10-22, godz. 09:01 Piotr Bromber, wiceminister zdrowia o wizycie na Wydziale Lekarskim UO, pracach zespołu trójstronnego i pandemii - Powstanie Wydziału lekarskiego na Uniwersytecie Opolskim to jedna z istotniejszych rzeczy, która się wydarzyła w ostatnim czasie, jeżeli chodzi o ochronę… » więcej 2021-10-21, godz. 17:03 Debata "Pracodawcy, związkowcy i eksperci" o uszczelnieniu zakazu handlu w niedzielę i przepisach o pracy cudzoziemc… Zmiany przewidują zmodyfikowanie zakresu wyłączeń spod zakazu handlu. Pozwolą one na otwarcie w niehandlowe niedziele sklepów świadczących usługi pocztowe… » więcej 2021-10-21, godz. 11:08 "Prosto z Sejmu" w Loży Radiowej. Magdalena Ogórek rozmawia z europoseł PiS Beatą Kempą o debacie w Parlamencie Europejskiej… Nie milkną komentarze wokół debaty w Parlamencie Europejskim o Polsce i słów premiera Mateusza Morawieckiego, który wystąpił wczoraj w Parlamencie Europejskim… » więcej 2021-10-21, godz. 09:27 Dr Magdalena Przysiężna-Pizarska, archeolog o możliwym miejscy bitwy pod Byczyną, badaniach w katedrze i planach kolejnych… - Badania inwazyjne, które będą prowadzone przy okazji odkrywania tej części drogi na pewno odkryją więcej szczegółów - powiedziała dr Magdalena Przysiężna-Pizarska… » więcej 2021-10-20, godz. 16:20 Violetta Porowska o debacie w Parlamencie Europejskim, debacie Donalda Tuska z Jarosławem Kaczyńskim i działalności… - Śledziłam tę debatę dość uważnie, myślę ze była ważna dla każdego Polaka, bo to historyczna chwila kiedy premier broni naszego kraju i przedstawia… » więcej 2021-10-20, godz. 13:41 Henryk Rudner, wiceprzewodniczący rady Strzelec Opolskich o dwujęzycznych tablicach, obwodnicy i podwyżkach podatk… - Czekamy na to od 6 lat. W lipcu 2015 roku była podjęta uchwała rady miasta, po konsultacjach społecznych - powiedział w Południowej Loży Radiowej Henryk… » więcej
1314151617
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »