Radio Opole » Publicystyka w Radiu Opole » Loża Radiowa (rozmowy w latach 2014 - 2021) » Pandemia odbiła się też znacząco na kolejowych…
2021-04-07, 17:07 Autor: Jan Poniatyszyn

Pandemia odbiła się też znacząco na kolejowych przewozach pasażerskich. Szymon Ogłaza, członek Zarządu Województwa Opolskiego i Jan Woźniak, burmistrz Otmuchowa, o problemach z połączeniami kolejowymi w regionie

Szymon Ogłaza, Jan Woźniak
Szymon Ogłaza, Jan Woźniak
Województwo opolskie ma stosunkowo gęstą sieć kolejową. Jednak jej potencjał nie jest wykorzystywany. Jednym z powodów jest niska jakość infrastruktury kolejowej. Taką analizę zawiera publikacja Urzędu Transportu Kolejowego. Degradacja dworców PKP, wykluczenie komunikacyjne w ruchu kolejowym, spóźniające się pociągi, komunikacja zastępcza – to obraz kolei w niektórych miejscowościach Opolszczyzny.
Zdaniem ekspertów sieć połączeń kolejowych w regionach powinny kształtować przede wszystkim samorządy lokalne.

- Jeżeli mówimy o połączeniach lokalnych, transporcie regionalnym, czy ponadregionalnym przemieszaniu się np. z Opola do Wrocławia, to zdecydowanie jest domena samorządu województwa. Jest on organizatorem takiego transportu pasażerskiego. Ma wpływ na rozkład jazdy, ale nie można powiedzieć, że go kształtuje. Nasze pomysły często muszą się zderzyć z rzeczywistością kolejową i trzeba się dostosowywać do innych połączeń pociągów. Wpływy z biletów to maksymalnie 40 procent koszów, a resztę dopłaca samorząd województwa. Potencjał sieci kolejowej nie jest wykorzystywany, bo słabo jest z infrastrukturą i my się z tym borykamy. Nie jest to wina samorządu województwa. To jest zadanie PKP PLK, czyli firmy, która powstała, aby dbać o infrastrukturę kolejową. Problem kolejowego ruchu regionalnego tkwi w rozwiązaniach systemowych. Poruszamy się po torach, które mają ograniczenia dotyczące przepustowości i prędkości. W Polsce od wielu lat brakuje przełożenia priorytetu na kolej regionalną. Rząd myśli bardziej o przewozach międzyregionalnych Intercity – dotyczy to m.in. zakupów taboru – podczas gdy największym przewoźnikiem w kraju jest Polregio, czyli przewozy regionalne. Większość pasażerów porusza się nie dalej niż 30 do 50 kilometrów. Obecnie wszystko, co dzieje się również na kolei, postawione jest na głowie. Ze względów pandemicznych mamy ograniczenia w liczbie miejsc w pociągach. Nie ma dojeżdżających uczniów i studentów. Mamy też taki mentalny odwrót pasażerów obawiających się w czasach pandemicznych transportu zbiorowego. Może nie czas myśleć o inwestycjach, ale o ratowaniu tego, co jest - powiedział Szymon Ogłaza, członek Zarządu Województwa Opolskiego.

Na Opolszczyźnie przez następną dekadę pasażerów kolejowych połączeń regionalnych wozić będzie spółka Polregio. Samorząd województwa ma za to zapłacić ok. 696 milionów złotych.

- Nie kupujemy usługi. Zobowiązaliśmy się w tej umowie, że pokryjemy stratę Polregio, która wynika z jego działalności w województwie opolskim. Aby pokryć koszty, to ceny biletów musiałyby zdrożeć trzykrotnie, co wykluczałoby sensowność jeżdżenia pociągami. Gwarantujemy pokrycie straty wynikającej z różnicy pomiędzy wpływami z biletów, a rzeczywistymi kosztami poniesionymi na obsługę naszych linii pasażerskich – wyjaśnił Szymon Ogłaza.

Jego zdaniem za opóźnienia pociągów regionalnych kolei oraz ich awarie odpowiada infrastruktura kolejowa, która podlega PKP PLK. W nowym rozdaniu funduszy unijnych przeznaczonych dla regionów nie ma zgody Komisji Europejskiej na inwestycje w infrastrukturę kolejową, gdyż nie jest to zadanie samorządów województw. Na te cele duże pieniądze unijne otrzymują rząd i PKP PLK.

- Nasze priorytety są zupełnie inne niż te krajowe. Bardzo by nam zależało, aby wyremontować linię Nysa-Brzeg. Sfinansowaliśmy pełną dokumentację dla tego projektu, podobnie jak dla projektu Opole-Kluczbork. Chcielibyśmy też inwestować w opolską kolej aglomeracyjną. Opole jest węzłem kolejowym i świetnie się do tego nadaje. Rozwój kolei w naszym regionie musi być rozwiązaniem systemowym i mieć wsparcie w Warszawie – dodał Ogłaza.

Na mapie kolejowej województwa Otmuchów miał kiedyś transgraniczne znaczenie. Była tam węzłowa stacja, a pociągi jeździły również do Czechosłowacji. Ruch osobowy zamarł tam w 2010 roku. Wznowiono go osiem lat później.

- Po wielu latach doczekaliśmy się tego, że świat przybliżył się do Otmuchowa. Jesteśmy w miarę zadowoleni z tego, co mamy. Zatrzymuje się pociąg jadący do Olsztyna przez Warszawę. Mamy również ponowne połączenie z Kotliną Kłodzką. Odżywają pociągi. PKP zaangażowało się w rewitalizację peronów. Niestety nadal zamknięty jest budynek dworca, który jest własnością państwa. Nastąpiła też modernizacja sieci kolejowej w kierunku Nysy. Idzie to też w kierunku Paczkowa – powiedział Jan Woźniak, burmistrz Otmuchowa.

Popiera on postulat właścicieli ośrodków wypoczynkowych nad Jeziorem Otmuchowskim, którzy chcą, by pociągi dalekobieżne zatrzymywały się także w pobliskiej Ligocie Wielkiej.

Zobacz także

2021-10-28, godz. 09:57 Zuzanna Donath-Kasiura o trudnej sytuacji finansowej opolskich szpitali w wyniku pandemii i zwrotach pieniędzy do NFZ… - Odpowiedzi jeszcze nie ma, bo dopiero wczoraj zostały wystosowane pisma do premiera, ministra zdrowia, naszego wojewody, do wszystkich opolskich parlamentarzystów… » więcej 2021-10-27, godz. 17:05 Łukasz Sowada, przewodniczący Rady Miasta Opola o jutrzejszych (28.10) obradach radnych Pan prof. Słodczyk, to bardzo znana postać nauki rozpoznawana nie tylko w Opolu ale i w kraju i na arenie międzynarodowej. To także organizator konferencji… » więcej 2021-10-27, godz. 12:18 Jacek Fior, radny Namysłowa z Koalicji Samorządowej o konflikcie radnych z burmistrzem - Trudno nam się podchodzi do tych sesji. Od lipca nic się nie zmieniło, burmistrz przy pomocy przewodniczących zwołuje sesje tylko w trybie nadzwyczajnym… » więcej 2021-10-27, godz. 08:59 Aleksander Iszczuk, naczelnik wydziału oświaty w Opolu o stanie oświaty w czasie pandemii - Pierwszy lockdown, to szok i organizacyjny i sprzętowy po stronie szkoły i rodziców. Było to na zasadzie, niech każdy sobie radzi jak potrafi - powiedział… » więcej 2021-10-26, godz. 17:00 Spięcie - Magazyn Międzynarodowy Piotra Cywińskiego i Michała Rachonia o sytuacji wyborczej w Czechach, Francji i na… W polityce międzynarodowej ostatnio dzieje się naprawdę dużo, a co ciekawe wiele z tych wydarzeń, które mają (lub będą miały miejsce w nieodległej przyszłości)… » więcej 2021-10-26, godz. 13:24 Co tam Panie w polityce? Prowadzą Joanna Matlak i Piotr Gociek To obfita w wydarzenia polityczne końcówka października. W ubiegłym tygodniu odbyła się debata i dyskusja wokół praworządności w Polsce, europosłowie… » więcej 2021-10-26, godz. 09:35 Violetta Porowska o 107 inwestycjach, które będą realizowane na terenie Opolszczyzny w ramach pierwszej edycji Polskiego… - Na stole jest pół miliarda złotych dla całej Opolszczyzny. Można powiedzieć, że prawie wszystkie samorządy dostały dofinansowanie, czyli bezzwrotne… » więcej 2021-10-25, godz. 16:57 Mieczysław Wojtaszek o radzie ds. polityki senioralnej i programach dla seniorów, które mogą realizować samorządy - Przy wojewodzie powołano dziś 14 osób ds. polityki senioralnej - powiedział w Popołudniowej Loży Radiowej Mieczysław Wojtaszek, dyrektor wydziału polityki… » więcej 2021-10-25, godz. 15:17 Lidia Ułanowska o deinstytucjonalizacji usług dla seniorów - Jak najwięcej usług dla seniorów powinno być w środowisku. To czas deinstytucjonalizacji usług – powiedziała w Popołudniowej Loży Lidia Ułanowska… » więcej 2021-10-25, godz. 16:42 Sławomir Kłosowski o 0,5 mld złotych na inwestycje dla opolskich samorządów z Polskiego Ładu - Nie byłoby tych pieniędzy gdyby nie to, że wnioski przygotowane przez samorządowców były na naprawdę wysokim poziomie – powiedział w Popołudniowej… » więcej
1213141516
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »