Radio Opole » Dobrze być w formie
2022-11-28, 11:15 Autor: Instytut Badań Edukacyjnych / PAP

Dlaczego warto uczyć się w każdym wieku?

[fot. pixabay]
[fot. pixabay]
Z przeprowadzonego przez Instytut Badań Edukacyjnych badania „Ścieżki edukacyjne uczących się dorosłych w Polsce” wynika, że uczący się dorośli stosunkowo rzadko kierują się czystą pasją uczenia się, angażując się w różnego rodzaju aktywności edukacyjne (np. studia, kursy lub uczenie się samodzielne). Dla wielu źródłem motywacji są natomiast różnorodne korzyści pozwalające realizować inne ważne dla nich życiowe cele i dążenia.

W przypadku uczenia się w dorosłości czysto wewnętrzna motywacja oznacza, że zdobywanie nowych umiejętności i wiedzy wynika z pasji, satysfakcji z poszerzania swoich horyzontów, a także z tego, że edukację traktujemy jako ważny element życia. Nie każdy jednak w taki sposób podchodzi do uczenia się. Wielu uczących się dorosłych podejmuje aktywność edukacyjną aby osiągnąć konkretne cele w życiu zawodowym lub osobistym.

Dorośli silnie przekonani do korzyści wynikających z uczenia się są w stanie zainwestować zaangażowanie, czas, energię i inne zasoby w swój rozwój. Inaczej jest z motywacją, która opiera się wyłącznie na spełnianiu zewnętrznych oczekiwań i wymogów – bez zidentyfikowanych osobistych korzyści. Nie sprzyja ona zaangażowaniu oraz satysfakcji z podjęcia aktywności edukacyjnej. Korzyści z uczenia się muszą być także realne i osiągalne dla uczącego się, ponieważ niezrealizowane obietnice sukcesu mogą dawać poczucie niepowodzenia.

  • Co zachęca dorosłych do uczenia się?

Dominującym obszarem uczenia się dla osób dorosłych jest sfera zawodowa. Zdobywanie umiejętności wykorzystywanych w pracy niesie szereg pożytków dla uczącego się. Dzięki rozwijaniu zasobów kompetencyjnych zwiększa się jego efektywność i łatwiej może znaleźć zatrudnienie. Łatwiej jest kształtować swoją karierę, co przekłada się na satysfakcję z pracy, ale też na większe zarobki. Wiąże się to z poprawą jakości i poziomu życia własnego i swoich bliskich. Aktywność edukacyjna pozwala nadążać za zmianami technologicznymi. Dzięki niej możliwe jest przekwalifikowanie się lub zatrudnienie w nowej branży. Pozwala zdobywać kwalifikacje, uprawnienia i certyfikaty, które budują pozycję na rynku pracy. Rozwijanie umiejętności zawodowych może także służyć zdobyciu uznania w swojej profesji.

Dorośli widzą korzyści z podejmowania aktywności edukacyjnej również poza pracą zawodową. Dzięki nowym umiejętnościom mogą realizować ważne dla siebie projekty życiowe – samodzielnie przeprowadzić remont, podróżować dzięki znajomości języka obcego albo lepiej spełniać się jako rodzic lub opiekun. Korzyścią z uczenia się poza pracą może być poczucie osobistego rozwoju, satysfakcja z realizowanej pasji, nawiązywanie relacji z innymi ludźmi lub utrzymanie aktywności w dojrzałym wieku.

  • Odkryj, co możesz zyskać

Wiedza na temat tego, jak określać korzyści związane z aktywnością edukacyjną, a także jak wspierać dorosłych w ich wskazywaniu jest ważna dla rozwijania idei uczenia się przez całe życie. Jest istotna dla pracodawców, którym zależy na rozwoju umiejętności kadr, dla podmiotów tworzących ofertę edukacyjną dla dorosłych, a także dla instytucji rynku pracy. Pomocne mogą być w realizowaniu tych celów takie rozwiązania, jak powszechnie dostępne doradztwo zawodowe, doradztwo edukacyjne i doradztwo kariery. Odpowiednia promocja, informowanie i docenianie zaangażowania edukacyjnego również może pomóc dostrzec korzyści z uczenia się.

Instytut Badań Edukacyjnych propaguje ideę uczenia się przez całe życie oraz zdobywania nowych umiejętności i kwalifikacji, m.in. rozwijając Zintegrowany System Kwalifikacji – nowoczesną odpowiedź na zmiany zachodzące na rynku pracy i w gospodarce oraz rozwiązanie wspierające rozwój kapitału ludzkiego w Polsce.

Źródło informacji: Instytut Badań Edukacyjnych

Dobrze być w formie

2024-12-26, godz. 10:12 Boomersi i pokolenie X zaniedbują aktywność fizyczną Aż 57 proc. osób z pokolenia „baby boomers” i 42 proc. osób z pokolenia X nie podejmuje żadnej aktywności fizycznej - wynika z raportu, który ukazuje… » więcej 2024-12-25, godz. 09:45 Obecne starsze pokolenie jest znacznie zdrowsze od poprzednich Poprawa edukacji, odżywiania i warunków sanitarnych w XX wieku prawdopodobnie odegrała kluczową rolę w poprawie zdolności poznawczych, lokomotorycznych… » więcej 2024-12-24, godz. 09:16 Wieczerzę wigilijną można i warto przygotować tak, by była jednocześnie smaczna i zdrowa Barszcz z uszkami, pierogi, karp, a także m.in. sernik i kutia - łącznie 12 tradycyjnych potraw, które przyrządza się na wieczerzę wigilijną. Specjalista… » więcej 2024-12-23, godz. 13:02 Kto szybciej chodzi, jest zdrowszy metabolicznie Subiektywnie oceniana prędkość chodu może być łatwym i szybkim w użyciu wskaźnikiem zdrowia metabolicznego u osób otyłych - informuje pismo „Scientific… » więcej 2024-12-19, godz. 13:41 Mniej telewizji, więcej książek - przepis na życie bez demencji Aktywności społeczne i stymulujące umysł, takie jak czytanie lub rozmowy z innymi osobami, są korzystne dla pamięci i myślenia. Niekorzystnie wpływają… » więcej 2024-12-18, godz. 11:30 Coraz częściej dorośli są narażeni na choroby zakaźne wieku dziecięcego Coraz częściej dorośli są narażeni na choroby zakaźne wieku dziecięcego. Związane jest to m.in. z wygaśnięciem ich odporności poszczepiennej, ale także… » więcej 2024-12-17, godz. 12:42 Dietetyk: dieta wegańska u dzieci nie jest zalecana Instytut Matki i Dziecka nie zaleca stosowania diety wegańskiej u małych dzieci. Dieta wegetariańska w tej grupie wymaga zaś odpowiedniego zbilansowania, regularnych… » więcej 2024-12-14, godz. 11:39 Dietetyczka: warto zachować umiar podczas obfitych, świątecznych posiłków Świąteczny czas to okazja do rodzinnych spotkań i obfitych posiłków, ale warto zachować umiar - podkreśliła we wtorek dietetyczka ze Śląskiego Uniwersytetu… » więcej 2024-12-13, godz. 11:16 Przez całą dobę mózg lepiej pracuje po ćwiczeniach fizycznych Nasz mózg lepiej pracuje po ćwiczeniach fizycznych. Krótkoterminowe pozytywne skutki ćwiczeń mogą trwać całą dobę - piszą naukowcy na łamach „International… » więcej 2024-12-11, godz. 09:15 Dr Szumowska: gorzej wykonujemy zadania wymagające podzielności uwagi Na ogół zadania wymagające podzielności uwagi wykonujemy gorzej; reagujemy wolniej, popełniamy więcej błędów - powiedziała PAP dr Ewa Szumowska z Instytutu… » więcej
1234567
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »