Radio Opole » Loża Radiowa » Aktualności Loży Radiowej » Pandemia odbiła się też znacząco na kolejowych…
2021-04-07, 17:07 Autor: Jan Poniatyszyn

Pandemia odbiła się też znacząco na kolejowych przewozach pasażerskich. Szymon Ogłaza, członek Zarządu Województwa Opolskiego i Jan Woźniak, burmistrz Otmuchowa, o problemach z połączeniami kolejowymi w regionie

Szymon Ogłaza, Jan Woźniak
Szymon Ogłaza, Jan Woźniak
Województwo opolskie ma stosunkowo gęstą sieć kolejową. Jednak jej potencjał nie jest wykorzystywany. Jednym z powodów jest niska jakość infrastruktury kolejowej. Taką analizę zawiera publikacja Urzędu Transportu Kolejowego. Degradacja dworców PKP, wykluczenie komunikacyjne w ruchu kolejowym, spóźniające się pociągi, komunikacja zastępcza – to obraz kolei w niektórych miejscowościach Opolszczyzny.
Zdaniem ekspertów sieć połączeń kolejowych w regionach powinny kształtować przede wszystkim samorządy lokalne.

- Jeżeli mówimy o połączeniach lokalnych, transporcie regionalnym, czy ponadregionalnym przemieszaniu się np. z Opola do Wrocławia, to zdecydowanie jest domena samorządu województwa. Jest on organizatorem takiego transportu pasażerskiego. Ma wpływ na rozkład jazdy, ale nie można powiedzieć, że go kształtuje. Nasze pomysły często muszą się zderzyć z rzeczywistością kolejową i trzeba się dostosowywać do innych połączeń pociągów. Wpływy z biletów to maksymalnie 40 procent koszów, a resztę dopłaca samorząd województwa. Potencjał sieci kolejowej nie jest wykorzystywany, bo słabo jest z infrastrukturą i my się z tym borykamy. Nie jest to wina samorządu województwa. To jest zadanie PKP PLK, czyli firmy, która powstała, aby dbać o infrastrukturę kolejową. Problem kolejowego ruchu regionalnego tkwi w rozwiązaniach systemowych. Poruszamy się po torach, które mają ograniczenia dotyczące przepustowości i prędkości. W Polsce od wielu lat brakuje przełożenia priorytetu na kolej regionalną. Rząd myśli bardziej o przewozach międzyregionalnych Intercity – dotyczy to m.in. zakupów taboru – podczas gdy największym przewoźnikiem w kraju jest Polregio, czyli przewozy regionalne. Większość pasażerów porusza się nie dalej niż 30 do 50 kilometrów. Obecnie wszystko, co dzieje się również na kolei, postawione jest na głowie. Ze względów pandemicznych mamy ograniczenia w liczbie miejsc w pociągach. Nie ma dojeżdżających uczniów i studentów. Mamy też taki mentalny odwrót pasażerów obawiających się w czasach pandemicznych transportu zbiorowego. Może nie czas myśleć o inwestycjach, ale o ratowaniu tego, co jest - powiedział Szymon Ogłaza, członek Zarządu Województwa Opolskiego.

Na Opolszczyźnie przez następną dekadę pasażerów kolejowych połączeń regionalnych wozić będzie spółka Polregio. Samorząd województwa ma za to zapłacić ok. 696 milionów złotych.

- Nie kupujemy usługi. Zobowiązaliśmy się w tej umowie, że pokryjemy stratę Polregio, która wynika z jego działalności w województwie opolskim. Aby pokryć koszty, to ceny biletów musiałyby zdrożeć trzykrotnie, co wykluczałoby sensowność jeżdżenia pociągami. Gwarantujemy pokrycie straty wynikającej z różnicy pomiędzy wpływami z biletów, a rzeczywistymi kosztami poniesionymi na obsługę naszych linii pasażerskich – wyjaśnił Szymon Ogłaza.

Jego zdaniem za opóźnienia pociągów regionalnych kolei oraz ich awarie odpowiada infrastruktura kolejowa, która podlega PKP PLK. W nowym rozdaniu funduszy unijnych przeznaczonych dla regionów nie ma zgody Komisji Europejskiej na inwestycje w infrastrukturę kolejową, gdyż nie jest to zadanie samorządów województw. Na te cele duże pieniądze unijne otrzymują rząd i PKP PLK.

- Nasze priorytety są zupełnie inne niż te krajowe. Bardzo by nam zależało, aby wyremontować linię Nysa-Brzeg. Sfinansowaliśmy pełną dokumentację dla tego projektu, podobnie jak dla projektu Opole-Kluczbork. Chcielibyśmy też inwestować w opolską kolej aglomeracyjną. Opole jest węzłem kolejowym i świetnie się do tego nadaje. Rozwój kolei w naszym regionie musi być rozwiązaniem systemowym i mieć wsparcie w Warszawie – dodał Ogłaza.

Na mapie kolejowej województwa Otmuchów miał kiedyś transgraniczne znaczenie. Była tam węzłowa stacja, a pociągi jeździły również do Czechosłowacji. Ruch osobowy zamarł tam w 2010 roku. Wznowiono go osiem lat później.

- Po wielu latach doczekaliśmy się tego, że świat przybliżył się do Otmuchowa. Jesteśmy w miarę zadowoleni z tego, co mamy. Zatrzymuje się pociąg jadący do Olsztyna przez Warszawę. Mamy również ponowne połączenie z Kotliną Kłodzką. Odżywają pociągi. PKP zaangażowało się w rewitalizację peronów. Niestety nadal zamknięty jest budynek dworca, który jest własnością państwa. Nastąpiła też modernizacja sieci kolejowej w kierunku Nysy. Idzie to też w kierunku Paczkowa – powiedział Jan Woźniak, burmistrz Otmuchowa.

Popiera on postulat właścicieli ośrodków wypoczynkowych nad Jeziorem Otmuchowskim, którzy chcą, by pociągi dalekobieżne zatrzymywały się także w pobliskiej Ligocie Wielkiej.

Zobacz także

2021-04-28, godz. 09:43 Martyna Nakonieczny, przewodnicząca klubu PiS o tym, że "koalicja rządząca ucięła dyskusję ws. rezolucji o 3 powstaniu… - Na sesji pan wicemarszałek Ogłaza uciął dyskusję jednym zdaniem mówiąc że zakazuje klubowi głosowania za wprowadzeniem tej rezolucji, odczytaniem, procedowaniem… » więcej 2021-04-28, godz. 09:36 Wicemarszałek Zbigniew Kubalańca, o tym że "radni sejmiku z PiS przypomnieli sobie w połowie roku o powstaniach ś… - Gratuluję refleksu. Radni PiS w połowie roku przypomnieli sobie, że mamy obchody rocznic powstań śląskich - powiedział w Porannej Loży Radiowej Zbigniew… » więcej 2021-04-27, godz. 14:16 Co tam Panie w polityce? Audycję prowadzą Piotr Moc i Piotr Gociek Z najnowszego sondażu przeprowadzonego przez United Surveys dla RMF FM i "Dziennika Gazety Prawnej" wynika, że 40,7 proc Polaków dobrze ocenia realizację Narodowego… » więcej 2021-04-27, godz. 09:26 Piotr Woźniak o rozmowach liderów Lewicy z premierem o KPO, krytyce opozycji i długu publicznym, który pod koniec roku… - Są momenty w historii Polski, że nieważne, która partia rządzi; ważna jest decyzja o przyznaniu gigantycznej pomocy finansowej na to co nas trapi czyli… » więcej 2021-04-26, godz. 18:28 Katarzyna Czochara, posłanka PiS, o opolskich akcentach beatyfikacji kardynała Stefana Wyszyńskiego i efektach spotkania… Papież Franciszek ogłosił, że 12 września w Warszawie wyniesiony na ołtarze zostanie Sługa Boży kardynał Stefan Wyszyński. Komunistyczne władze więziły… » więcej 2021-04-26, godz. 15:22 Tomasz Kostuś o rankingu zaufania do polityków i wyborze Rzecznika Praw Obywatelskich - Widzimy wyraźną zmianę w rankingach zaufania. Notowania prezydenta Andrzeja Dudy, premiera Mateusza Morawieckiego czy Zbigniewa Ziobry lecą w dół. Pierwsze… » więcej 2021-04-26, godz. 10:11 Stanisław Rakoczy o inicjatywie PSL-u dotyczącej przyznania dnia wolnego dla szczepiących się na COVID-19, dobrych… - Szkoda, żebyśmy tracili 2 dni, w które możemy odpocząć, żeby wykonać szczepienie, które chroni nie tylko nas, ale chroni również tych, którzy z nami… » więcej 2021-04-23, godz. 17:40 Katarzyna Gniot ze Zdzieszowic i Bartosz Bukała z Głuchołaz o aktywności fizycznej oraz atrakcyjnych miejscach rekreacji… Obostrzenia związane z pandemią znacznie ograniczyły naszą aktywność fizyczną. Przyczyną tego jest m.in. zamknięcie obiektów sportowych. Wiosna sprzyja… » więcej 2021-04-23, godz. 13:50 Młodzieżowa Loża Radiowa o wzmocnieniu młodzieżowych rad działających przy samorządach i szczycie klimatycznym… Sejm uchwalił ustawę ws. młodzieżowych rad gmin, powiatu i młodzieżowego sejmiku województwa. Młodzieżowe rady mają mieć "charakter konsultacyjny, doradczy… » więcej 2021-04-23, godz. 10:08 Anna Zalewska o umowach jakie Komisja Europejska zawiera z producentami szczepionek, Zielonym Certyfikacie, rezolucji europosłów… - Trwa analiza prawna i myślę, że będzie bardzo skomplikowana. UE i KE powinna być konsekwentna, jeśli podpisuje złe umowy i pozwala na dyktat firm farmaceutycznych… » więcej
23456
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »