Radio Opole » Dobrze być w formie
2023-03-23, 07:00 Autor: Wysoczańska Anna / PAP

Badanie: co trzeci ankietowany pija soki kilka razy w tygodniu

smoothies, sok, zdjęcie ilustracyjne. [fot. Silvia z pixabay.com]
smoothies, sok, zdjęcie ilustracyjne. [fot. Silvia z pixabay.com]
Co trzeci ankietowany Polak pija soki kilka razy w tygodniu, najczęściej z chęci uzupełnienia witamin i innych składników odżywczych. Ulubionym sokiem jest pomarańczowy - wynika z badania konsumenckiego przeprowadzonego na zlecenie Stowarzyszenia Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS).
Na zlecenie Stowarzyszenia Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS) przeprowadzone zostało badanie konsumenckie, celem którego było poznanie nawyków Polaków dotyczących wyboru i spożycia soków oraz sprawdzenie ich wiedzy na temat dostępnych w sklepach produktów w tej kategorii. Zostało ono przeprowadzone na grupie 800 osób w wieku 20–75 lat.

Najwięcej badanych wskazało, że sięga po soki kilka razy w tygodniu (32 proc.) oraz kilka razy w miesiącu (23 proc.). Wśród powodów picia soków najczęściej wskazywano: uzupełnienie witamin i innych składników odżywczych (60 proc.), smak (48 proc.), zaspokojenie pragnienia (42 proc.) oraz alternatywę dla całych owoców i warzyw (31 proc.). Jedynie 6 proc. Polaków rezygnuje z soków.

50 proc. ankietowanych wskazało, że ulubionym sokiem jest pomarańczowy. Na drugim miejscu znalazł się sok jabłkowy (37 proc.). 35 proc. badanych wskazało na sok multiwitamina, a 27 proc. - sok wieloowocowy. Pomidorowy został wskazany przez 24 proc. respondentów, marchwiowy przez 21 proc., a buraczany przez 8 proc.
Dla 82 proc. badanych najważniejszym aspektem, na jaki zwracają uwagę przy wyborze soku, jest jego smak. Na kolejnych miejscach znalazła się cena (43 proc.) oraz rodzaj soku (jednodniowy, pasteryzowany, itd.) - w ten sposób odpowiedziało 40 proc. respondentów. Marka miała znaczenie dla 30 proc. badanych, promocje dla 20 proc., a opakowanie dla 11 proc.

Istotnym komunikatem na opakowaniu dla 67 proc. badanych jest ten o zawartości witamin, a 57 proc. osób badanych odpowiedziało, iż zwraca uwagę na to, czy produkt oznaczony jest jako polski. Konsumenci szukają również informacji na opakowaniu soku na temat wpływu na zdrowie (35 proc.), czy został on wytworzony zgodnie z metodami rolnictwa ekologicznego (BIO/EKO) (38 proc.) oraz o możliwości recyklingu opakowania (20 proc.).

Z badania wynika, że aż 73 proc. konsumentów słyszało o podstawach zdrowego odżywiania (zaleceniu spożywania min. 5 porcji warzyw i owoców dziennie). 57 proc. badanych zdaje sobie sprawę z tego, iż szklanka soku może stanowić jedną z zalecanych porcji warzyw i owoców (częściej osoby z wyższym wykształceniem). Ponadto 42 proc. badanych odpowiedziało, iż sok dostępny w sklepie może być traktowany jako porcja warzyw i owoców, a 50 proc. sięga po sok pomiędzy posiłkami jako przekąskę.

Wyniki badań wskazują, że Polacy chętnie sięgają po soki i zdają sobie sprawę z ich prozdrowotnych właściwości, co napawa optymizmem. Wciąż jednak niezbędna jest dalsza edukacja m.in. w zakresie ich składu i metod produkcji (tylko 29 proc. respondentów wie, że zgodnie z prawem w sokach owocowych dostępnych w sklepach nie ma dodanego cukru) oraz dostępności szerokiej oferty różnorodnych soków z owoców i warzyw - podsumowała sekretarz Generalna KUPS Barbara Groele.

Zwróciła uwagę, że taką rolę pełni niewątpliwie prowadzony przez KUPS projekt "5 porcji warzyw, owoców lub soku", który od lat przyczynia się do systematycznego wzrostu świadomości społecznej na temat roli warzyw, owoców i soków.

Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS) to organizacja non-profit zrzeszająca oraz integrująca producentów soków, nektarów i napojów z owoców i warzyw. Reprezentuje firmy dostarczające na rynek krajowy około 70 proc. soków owocowych i warzywnych oraz zagęszczonych soków owocowych i warzywnych w Polsce. (PAP)

Dobrze być w formie

2024-11-19, godz. 10:11 Test stania na jednej nodze dobrze określa stan zdrowia i ryzyko zgonu u osób 50+ U osób po pięćdziesiątce dobrym testem określającym stan zdrowia i ryzyko zgonu jest to, jak długo jesteśmy w stanie ustać na jednej nodze - wykazały… » więcej 2024-11-18, godz. 09:54 Cukrzycy trzeba przede wszystkim zapobiegać Cukrzycy trzeba przede wszystkim zapobiegać, a jeśli nie jest to możliwe, to wcześnie ją wykrywać i leczyć, bo prowadzi do groźnych powikłań - podkreśla… » więcej 2024-11-17, godz. 09:43 Wieloletnie badanie pokazało, jak starzeje się mózg Naukowcy ze Szkocji przyjrzeli się, co dzieje się z mózgiem człowieka między 11. a 82. rokiem życia. Wieloletnie badanie pokazało, że kolosalne znaczenia… » więcej 2024-11-16, godz. 10:20 Ekspert: Zdrowie psychiczne może być przyczyną niskiej dzietności Kłopoty ze zdrowiem psychicznym i pesymizm co do przyszłości świata mogą być powodem niskiej dzietności w Szwecji - uważa Glenn Sandstroem. Naukowiec przeprowadził… » więcej 2024-11-15, godz. 15:56 Geriatra: możemy dożyć 120 lat Koniec życia czeka nas wszystkich, pozostaje tylko pytanie, w jakim będziemy stanie i kiedy to nastąpi. Niektórzy naukowcy za taką granicę uznają 120. rok… » więcej 2024-11-14, godz. 15:18 Od ćwiczenia mięśni rosną neurony Biochemiczne i fizyczne efekty treningu mieśni mogą korzystnie wpływać na układ nerwowy - potwierdzają nowe badania opublikowane w „Advanced Healthcare… » więcej 2024-11-13, godz. 11:52 78,3 proc. badanych Polaków dostrzega u siebie symptomy wypalenia zawodowego 78,3 proc. badanych Polaków dostrzega u siebie co najmniej jeden z czternastu symptomów wypalenia zawodowego - to wzrost o 13 p.p. w ciągu trzech lat - wynika… » więcej 2024-11-12, godz. 07:00 Jak skomponować dietę według talerza zdrowego żywienia Kasza, jajko sadzone, surówka z kiszonej kapusty i owoc sezonowy - tak może wyglądać wartościowy obiad skomponowany zgodnie z talerzem zdrowego żywienia. » więcej 2024-11-08, godz. 09:00 Wykształcenie, zawód i zamożność wpływają na ryzyko demencji Czynniki społeczno-ekonomiczne, takie jak wykształcenie, zawód i poziom zamożności wpływają na prawdopodobieństwo wystąpienia upośledzenia funkcji poznawczych… » więcej 2024-11-07, godz. 07:00 Movember, czyli kampania poświęcona męskim nowotworom Listopad to miesiąc świadomości męskich nowotworów. Ruszyła kolejna odsłona kampanii Movember. Specjaliści zachęcają panów w każdym wieku, by zadbali… » więcej
1234567
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »