CMR: w lutym 2021 r. sprzedaż w małych sklepach spadła o 7,4 proc. rdr
Jak pokazują dane CMR Panel, w lutym 2021 r. łączna wartość sprzedaży w małych sklepach (do 300 mkw.) była tylko o 7,4 proc. niższa niż w lutym 2020 r. i o 3,4 proc. niższa niż w styczniu 2021 r.
W lutym spożywcze sklepy małego formatu odwiedziło o 2 proc. mniej klientów niż w styczniu i aż o 23 proc. mniej niż w lutym 2020 r.- czytamy.
Jak zaznaczyła Elżbieta Szarejko z CMR, w 2021 r. luty był znacznie chłodniejszy i miał o jeden dzień mniej niż rok wcześniej (2020 r. był rokiem przestępnym), dlatego sprzedaż w porównaniu rdr była znacznie niższa.
"Po odliczeniu jednego dodatkowego dnia z lutego 2020 r. spadek wartości w ujęciu rdr wynosi 3,5 proc. Trzeba też pamiętać, że luty 2020 r. był ostatnim miesiącem względnej normalności przed pandemią, a styl życia i zwyczaje zakupowe klientów zakupowych były trochę inne niż obecnie" - podkreśliła.
Wskazała, że w lutym tego roku w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej, klienci sklepów małoformatowych znacznie mniej, bo aż o 15 proc., wydali na słodycze (szczególnie impulsowe – batony, wafelki czy rogaliki), a także napoje (szczególnie w małych opakowaniach), niewielkie wzrosty odnotowały natomiast produkty związane z częstszym przebywaniem w domu i przygotowaniem posiłków, jak np. przyprawy, przetwory warzywne i owocowe, paczkowane wędliny i sery.
Ponadto drugi miesiąc br. był mroźny i śnieżny, co w połączeniu z drugą falą pandemii mocno wpłynęło na liczbę transakcji (spadek o 23 proc. w porównaniu z lutym 2020 r.), a także przyczyniło się do spadku sprzedaży m.in. piwa (o 11 proc. mniej rdr) czy wody, która zaliczyła spadek o 13 proc. - podała ekspertka.
Według Szarejko, nowy podatek od "małpek" przyniósł też duże zmiany w innej ważnej dla sklepów małego formatu, czyli w kategorii wódek.
Jak podała, wyższe ceny wódek w najmniejszych opakowaniach i znacznie mniejsza opłacalność ich zakupu przyczyniły się do głębokich spadków „małpek” (w lutym 2021 r. sprzedano o 25 proc. mniej opakowań małpek smakowych i o 30 proc. mniej małpek czystych) i większego zainteresowania wódkami w opakowaniach 500 ml, szczególnie tych z najniższej półki cenowej.
"Nie zrekompensowało to jednak spadków odnotowanych na małych opakowaniach, dlatego w lutym 2021 r. łącznie sprzedaż wódki czystej w ujęciu wolumenowym spadła o 10 proc. w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej, natomiast wódki smakowej aż o 17 proc. (w ujęciu wartościowym spadki te były znacznie niższe). W porównaniu ze styczniem obie te kategorie odnotowały spadek o ok 10 proc." - podała.
Według CMR, w zeszłym miesiącu średnia wartość paragonu w małych sklepach wyniosła 19,45 zł, czyli o 20 proc. więcej niż rok wcześniej i nieco mniej niż w styczniu 2021 r.
CMR jest niezależną agencją badawczą specjalizującą się w analizach danych transakcyjnych pozyskiwanych drogą elektroniczną z kas fiskalnych zainstalowanych w sklepach spożywczych.(PAP)
autorka: Longina Grzegórska-Szpyt
lgs/ skr/