Radio Opole » Publicystyka w Radiu Opole » Loża Radiowa (rozmowy w latach 2014 - 2021) » Pandemia odbiła się też znacząco na kolejowych…
2021-04-07, 17:07 Autor: Jan Poniatyszyn

Pandemia odbiła się też znacząco na kolejowych przewozach pasażerskich. Szymon Ogłaza, członek Zarządu Województwa Opolskiego i Jan Woźniak, burmistrz Otmuchowa, o problemach z połączeniami kolejowymi w regionie

Szymon Ogłaza, Jan Woźniak
Szymon Ogłaza, Jan Woźniak
Województwo opolskie ma stosunkowo gęstą sieć kolejową. Jednak jej potencjał nie jest wykorzystywany. Jednym z powodów jest niska jakość infrastruktury kolejowej. Taką analizę zawiera publikacja Urzędu Transportu Kolejowego. Degradacja dworców PKP, wykluczenie komunikacyjne w ruchu kolejowym, spóźniające się pociągi, komunikacja zastępcza – to obraz kolei w niektórych miejscowościach Opolszczyzny.
Zdaniem ekspertów sieć połączeń kolejowych w regionach powinny kształtować przede wszystkim samorządy lokalne.

- Jeżeli mówimy o połączeniach lokalnych, transporcie regionalnym, czy ponadregionalnym przemieszaniu się np. z Opola do Wrocławia, to zdecydowanie jest domena samorządu województwa. Jest on organizatorem takiego transportu pasażerskiego. Ma wpływ na rozkład jazdy, ale nie można powiedzieć, że go kształtuje. Nasze pomysły często muszą się zderzyć z rzeczywistością kolejową i trzeba się dostosowywać do innych połączeń pociągów. Wpływy z biletów to maksymalnie 40 procent koszów, a resztę dopłaca samorząd województwa. Potencjał sieci kolejowej nie jest wykorzystywany, bo słabo jest z infrastrukturą i my się z tym borykamy. Nie jest to wina samorządu województwa. To jest zadanie PKP PLK, czyli firmy, która powstała, aby dbać o infrastrukturę kolejową. Problem kolejowego ruchu regionalnego tkwi w rozwiązaniach systemowych. Poruszamy się po torach, które mają ograniczenia dotyczące przepustowości i prędkości. W Polsce od wielu lat brakuje przełożenia priorytetu na kolej regionalną. Rząd myśli bardziej o przewozach międzyregionalnych Intercity – dotyczy to m.in. zakupów taboru – podczas gdy największym przewoźnikiem w kraju jest Polregio, czyli przewozy regionalne. Większość pasażerów porusza się nie dalej niż 30 do 50 kilometrów. Obecnie wszystko, co dzieje się również na kolei, postawione jest na głowie. Ze względów pandemicznych mamy ograniczenia w liczbie miejsc w pociągach. Nie ma dojeżdżających uczniów i studentów. Mamy też taki mentalny odwrót pasażerów obawiających się w czasach pandemicznych transportu zbiorowego. Może nie czas myśleć o inwestycjach, ale o ratowaniu tego, co jest - powiedział Szymon Ogłaza, członek Zarządu Województwa Opolskiego.

Na Opolszczyźnie przez następną dekadę pasażerów kolejowych połączeń regionalnych wozić będzie spółka Polregio. Samorząd województwa ma za to zapłacić ok. 696 milionów złotych.

- Nie kupujemy usługi. Zobowiązaliśmy się w tej umowie, że pokryjemy stratę Polregio, która wynika z jego działalności w województwie opolskim. Aby pokryć koszty, to ceny biletów musiałyby zdrożeć trzykrotnie, co wykluczałoby sensowność jeżdżenia pociągami. Gwarantujemy pokrycie straty wynikającej z różnicy pomiędzy wpływami z biletów, a rzeczywistymi kosztami poniesionymi na obsługę naszych linii pasażerskich – wyjaśnił Szymon Ogłaza.

Jego zdaniem za opóźnienia pociągów regionalnych kolei oraz ich awarie odpowiada infrastruktura kolejowa, która podlega PKP PLK. W nowym rozdaniu funduszy unijnych przeznaczonych dla regionów nie ma zgody Komisji Europejskiej na inwestycje w infrastrukturę kolejową, gdyż nie jest to zadanie samorządów województw. Na te cele duże pieniądze unijne otrzymują rząd i PKP PLK.

- Nasze priorytety są zupełnie inne niż te krajowe. Bardzo by nam zależało, aby wyremontować linię Nysa-Brzeg. Sfinansowaliśmy pełną dokumentację dla tego projektu, podobnie jak dla projektu Opole-Kluczbork. Chcielibyśmy też inwestować w opolską kolej aglomeracyjną. Opole jest węzłem kolejowym i świetnie się do tego nadaje. Rozwój kolei w naszym regionie musi być rozwiązaniem systemowym i mieć wsparcie w Warszawie – dodał Ogłaza.

Na mapie kolejowej województwa Otmuchów miał kiedyś transgraniczne znaczenie. Była tam węzłowa stacja, a pociągi jeździły również do Czechosłowacji. Ruch osobowy zamarł tam w 2010 roku. Wznowiono go osiem lat później.

- Po wielu latach doczekaliśmy się tego, że świat przybliżył się do Otmuchowa. Jesteśmy w miarę zadowoleni z tego, co mamy. Zatrzymuje się pociąg jadący do Olsztyna przez Warszawę. Mamy również ponowne połączenie z Kotliną Kłodzką. Odżywają pociągi. PKP zaangażowało się w rewitalizację peronów. Niestety nadal zamknięty jest budynek dworca, który jest własnością państwa. Nastąpiła też modernizacja sieci kolejowej w kierunku Nysy. Idzie to też w kierunku Paczkowa – powiedział Jan Woźniak, burmistrz Otmuchowa.

Popiera on postulat właścicieli ośrodków wypoczynkowych nad Jeziorem Otmuchowskim, którzy chcą, by pociągi dalekobieżne zatrzymywały się także w pobliskiej Ligocie Wielkiej.

Zobacz także

2021-11-03, godz. 13:04 Bartłomiej Stawiarski, burmistrz Namysłowa o nowym prezydium Rady Miasta, o nawiązaniu współpracy radnych opozycyjnych… - Ukształtowała się jakaś nowa większość, radni mają do tego prawo by przeprowadzać zmiany, ale ta kadencja w radzie miejskiej to prawdziwy rollercoaster… » więcej 2021-11-02, godz. 14:09 Marcin Ociepa wiceminister MON i prezes stowarzyszenia OdNowa RP o umowie koalicyjnej i wejściu do Zjednoczonej Prawi… - Nie planuję kandydować na urząd prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy, natomiast kto będzie tym kandydatem, to proszę pozwolić, że jeszcze chwilę poczekamy… » więcej 2021-11-02, godz. 17:24 Dr Bartosz Maziarz o badaniach dotyczących regionalnej polityki bezpieczeństwa i profilaktyki antyterrorystycznej - Regionalna polityka bezpieczeństwa to słabo zbadana sfera w naszym kraju i wiele podmiotów nie jest świadomych tego, że wchodzą w skład tej polityki -… » więcej 2021-11-02, godz. 12:57 "Co tam Panie w polityce" - prowadzą Piotr Gociek i Piotr Moc Polska polityka na półmetku obecnej kadencji sejmu i senatu. Średnie sondażowe, stan posiadania, możliwe koalicje. Zjednoczona Prawica to już blok czterech… » więcej 2021-11-02, godz. 09:29 Ryszard Galla, poseł Mniejszości Niemieckiej o wniosku o zmniejszenie subwencji na naukę języka niemieckiego i zmianach… - Każdy z posłów ma prawo składać poprawki - powiedział w Porannej Loży Radiowej poseł Mniejszości Niemieckiej Ryszard Galla. Skomentował w ten sposób… » więcej 2021-10-29, godz. 17:36 Młodzieżowa Loża Radiowa m.in. o nowym przedmiocie w szkole HiT Gośćmi Młodzieżowej Loży byli Amadeusz Hofman (FMS, Lewica), Szymon Folp (PL 2050), Jarosław Draguć (Młodzi Demokraci), Grzegorz Krukowski (Forum Młodych… » więcej 2021-10-29, godz. 14:07 Aspirant Agnieszka Nierychła z opolskiej policji o akcji "Znicz", o tym że święta to czas żniw dla złodziei i zasadach… - Na pewno tych policjantów będzie więcej, nie tylko w pobliżu nekropolii, ale i na głównych ciągach komunikacyjnych - mówiła w Południowej Loży asp… » więcej 2021-10-29, godz. 09:03 Arkadiusz Wiśniewski, prezydent Opola o Polskim Ładzie, inwestycjach i stowarzyszeniu "Tak dla Opolskiego" - Jedną ręką biorą, drugą dają i to jest najistotniejsze - powiedział w Porannej Loży Radiowej Arkadiusz Wiśniewski, prezydent Opola. Stolica regionu… » więcej 2021-10-28, godz. 17:30 "Pracodawcy, związkowcy - wspólna sprawa". Gorąca dyskusja o sygnalistach! Trwają prace nad ustawą o sygnalistach, czyli osobach, które w zgłaszają publicznie naruszenie prawa w firmie lub jednostce, w której pracują. Kluczową… » więcej 2021-10-28, godz. 13:50 Prof Janusz Słodczyk o swoich badaniach rozwoju urbanistycznego miast - Interesuje mnie przede wszystkim rozwój przestrzenny, zagospodarowanie miasta, plany miasta i związek tej formy przestrzennej z życiem, funkcjonowaniem miasta… » więcej
1112131415
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »