Radio Opole » Interwencja Radia Opole » Posłuchaj audycji: » Przesyłki z rachunkami przychodzą, ale po terminie…
2024-10-18, 15:30 Autor: Dawid Rajwa, Monika Matuszkiewicz-Biel, oprac. WK

Przesyłki z rachunkami przychodzą, ale po terminie płatności. Kłopoty z Pocztą Polską

Poczta [fot. pixabay.com]
Poczta [fot. pixabay.com]
„Ludzie zejdźcie z drogi, bo listonosz jedzie” – tak śpiewali Skaldowie. W naszym regionie są jednak miejsca, gdzie mieszkańcy wyposażeni nawet w sokoli wzrok listonosza dowożącego korespondencję nie spotkają, a po listy muszą chodzić sami do urzędu pocztowego. Rodzi to sporo problemów. Sprawdziliśmy stanowisko mieszkańców, władz samorządowych i Poczty Polskiej.
W części miejscowości naszego regionu jest problem z terminowym dostarczaniem przesyłek przez Pocztę Polską. Sprawę zgłosił nam słuchacz spod Ozimka.

- Chodzi naszą kochaną Pocztę. Dostaję faktury za telefon w formie papierowej z terminem płatności do 22. każdego miesiąca. W czerwcu dostałem 28., w lipcu 29., a za sierpień sam poszedłem na pocztę, to mi dali to do ręki, no ale termin minął i na poczcie nie wiedzą co z tym zrobić, bo nie ma ludzi. Może Radio Opole zajmie się sprawą? - stwierdził nasz słuchacz.
Jak nam tłumaczył, teraz nauczony doświadczeniem, faktury, które otrzymuje pocztą, na wszelki wypadek opłaca wcześniej.
Kłopot nie aż tak duży, jeśli chodzi o korespondencję, na którą czekamy. Gorzej, jeśli nie spodziewamy się przesyłki, więc nie wiemy, że mamy zgłosić się do urzędu pocztowego.

Niestety, prawdopodobnie czasem żale i pretensje mogą skupiać się na listonoszu. A problem sprowadza się do braków kadrowych.

Kłopoty z terminowym otrzymywaniem poczty mają też mieszkańcy Kępy. - Od dłuższego czasu listonosz nie donosi zwykłych przesyłek, może tylko donieść przesyłkę poleconą i ewentualnie emeryturę, ale co się dzieje na przykład jeżeli osoba jest starsza i nie wie o tym, że trzeba pójść na pocztę i odebrać? - zastanawia się nasza rozmówczyni. - W ubiegłym tygodniu poszliśmy - czekałam na fakturę, bo już dawno było po terminie płatności. A na poczcie pani wyciąga mi pięć listów, w tym rachunek z Tauronu. Zapłaciłam. Zobaczymy czy mi przy przyślą odsetki. Jeśli tak, to będę po prostu zwracała się do poczty, żeby coś z tym zrobiła - opowiada mieszkanka Kępy.

Powodem są kłopoty kadrowe Poczty Polskiej. - Powiedzieli, że mają tylko jednego listonosza, który obsługuje trzy miejscowości i on nie jest w stanie sobie poradzić z całą korespondencją - zaznacza mieszkanka Kępy.

O tym, że po przesyłki należy zgłaszać się osobiście nasza rozmówczyni dowiedziała się z tablicy ogłoszeń. - Podobno też ksiądz z ambony informował, że są problemy z pocztą i żeby osobiście przychodzić po przesyłki - dodaje nasza rozmówczyni.
A jak mają sobie radzić osoby starsze, które np. mają kłopoty z poruszaniem się? Albo takie, które nie chodzą do kościoła? Skąd w ogóle dowiedzieć się, że jest problem?

Co gmina na to, no i przede wszystkim czy można coś w tej sprawie zrobić? Nasza reporterka Monika Matuszkiewicz-Biel pytała o sprawę zastępcę wójta gminy Łubniany Mariusza Piestraka.

- Cała sprawa tak naprawdę zaczęła się od interwencji naszych mieszkańców - wsi Kępa i Luboszyce, bo to oni poinformowali nas o zaistniałej sytuacji, że de facto zabrakło listonosza, który miałby obsługiwać te dwie miejscowości. My nie mieliśmy żadnej wiadomości ze strony Poczty Polskiej. Gdyby nie sygnały mieszkańców, to być może nawet byśmy nie zauważyli, że jest tutaj taki problem - mówi Mariusz Piestrak.

Jak podkreśla, samorząd wpływu na Pocztę Polską nie ma. - Z rozmów kuluarowych wiemy, że trwają prace związane z tym, żeby inne jednostki pocztowe te przesyłki doręczały. Czyli one są, z tego co wiemy, doręczane, z tym że wydłuża się bardzo okres doręczeń. Wiem, że trwają prace związane z tym, żeby żeby te doręczenia były były po prostu załatwiane w szybszym terminie. To dzieje się z pomocą pracowników z sąsiednich najbliższych jednostek pocztowych - mówi zastępca wójta gminy Łubniany.

Choć samorząd wpływu na Pocztę Polską nie ma, to również chce pomóc. - Jeśli są sprawy istotne, gdzie ważny jest czas, to zapraszamy naszych mieszkańców do kontaktów z nami, telefonicznych, emailowych, bo nie wszystkie rzeczy musimy załatwić w tradycyjny papierowy sposób. Część nawet za pomocą zwykłego maila, niektóre rzeczy łatwiej i szybciej można załatwić przyjeżdżając do nas. Niektórzy mają 5-7 km od budynku urzędu gminy, więc zamiast czekać dwa albo nawet trzy tygodnie na doręczenie pisma, być może łatwiej będzie po prostu nas odwiedzić i to pismo sobie odebrać. Niestety, nie mamy takich możliwości jak duże urzędy w dużych miastach, które korzystają czasami z różnego rodzaju kurierów, doręczeń. My tego typu doręczenia robimy tylko w sytuacji doręczeń podatkowych - tłumaczy.
Jak zgłasza nam kolejna ze słuchaczek, taka sama sytuacja jest w Namysłowie. - Mieszkam w Kamiennej, to jest koło Namysłowa i przez miesiąc zwykłych listów nie dostaję, zwykłe listy w ogóle nie docierają - zaznacza nasza rozmówczyni.
Jako Radio Opole chcieliśmy nagrać rozmowę z przedstawicielem Poczty Polskiej. Z biura prasowego otrzymaliśmy m.in. taką odpowiedź na zadane pytania: “Placówki pocztowe w Luboszycach i w Ozimku borykają się obecnie z trudną sytuacją spowodowaną wysoką absencją chorobową oraz wakatami na stanowisku listonosza. Za zaistniałe opóźnienia, przepraszamy. Poczta Polska podjęła liczne działania, których celem jest ustabilizowanie sytuacji, tak by mieszkańcy otrzymywali wszystkie przesyłki terminowo”.

Jak poinformowano nas w mailu, nagranie dzisiaj nie będzie możliwe. Odpisaliśmy więc, że rozmowę możemy przeprowadzić później. W zamian otrzymaliśmy oświadczenie wysłane wcześniej - ale nagrane w formie dźwiękowej, w którym wypowiada się Tomasz Nanek, kierownik Działu Koordynacji Sieci w Poczcie Polskiej.

- Placówki pocztowe w Luboszycach i w Ozimku oraz inne filie borykają się obecnie z trudną sytuacją spowodowaną wysoką absencją chorobową oraz wakatami na stanowisku listonosza. Za zaistniałe opóźnienia przepraszamy. Poczta Polska podjęła liczne działania, których celem jest jak najszybsze ustabilizowanie sytuacji tak, by mieszkańcy otrzymywali wszelkie przesyłki terminowo. Oddelegowaliśmy listonoszy, pracowników z innych placówek pocztowych oraz pracowników administracyjnych do wsparcia w przygotowaniu i doręczaniu korespondencji. Uruchomiliśmy także dodatkowe doręczanie przesyłek w minioną sobotę, które będzie kontynuowane w zależności od sytuacji. Jednocześnie prowadzona jest rekrutacja na listonoszy. Zapraszamy do pracy wszystkie osoby gotowe do doręczania przesyłek samochodem. Są już pierwsi kandydaci, więc wkrótce powinniśmy zyskać nowych pracowników, którzy wzmocnią zespół - mówi w nagraniu Tomasz Nanek.
12

Zobacz także

2024-12-23, godz. 15:10 Plac zabaw w Polanowicach i zdatność wody do picia w Głuchołazach tematami magazynu interwencyjnego [INTERWENCJA] W audycji wróciliśmy do sprawy, którą zgłosił nam mieszkaniec Polanowic. Otóż obok posesji naszego słuchacza za płotem wybudowano plac zabaw przy świetlicy… » więcej 2024-12-20, godz. 18:15 Jak ludziom, którzy - wydawałoby się są w beznadziejnej sytuacji - można pomóc? [INTERWENCJA] Staramy się ostatnio często podejmować temat pomocy dla powodzian, relacjonować inicjatywy pozwalające "stanąć na nogi" ofiarom wrześniowego kataklizmu… » więcej 2024-12-19, godz. 14:45 Wydłużenie lewoskrętu na DK45 zmniejszy korki? Słuchacze apelują o zmianę [INTERWENCJA] Na dojeździe do skrzyżowania DK 45 z obwodnicą Opola, szczególnie w godzinach porannych tworzą się korki. Jak można upłynnić ruch? Z podpowiedzią i zarazem… » więcej 2024-12-17, godz. 13:50 "Porozmawiać z nikim nie idzie, bo dzieci hałasują" [INTERWENCJA] Tuż obok posesji naszego słuchacza za płotem wybudowano plac zabaw przy świetlicy wiejskiej. Pan Czesław skarży się na hałasy, które docierają do niego… » więcej 2024-12-16, godz. 14:11 "Czyste Powietrze dla powodzian" - są pytania, szukamy odpowiedzi [INTERWENCJA] 12 grudnia został uruchomiony program "Czyste Powietrze dla powodzian", który ma być pomocą dla poszkodowanych. Posiada ułatwioną procedurę starania się… » więcej 2024-12-12, godz. 21:15 Jakie mamy prawa jako klienci sklepów, a jakie obowiązki mają sprzedawcy? [INTERWENCJA] Tym razem temat, który w okresie przedświątecznych zakupów może przynieść nam wiele istotnych informacji. Zgłosił się do nas słuchacz z Kluczborka… » więcej 2024-12-11, godz. 14:30 "Czasem mam wrażenie, że wchodzę do chłodziarki, a nie do mieszkania, gdzie powinno być ciepło i miło" - mówi mieszkanka… Choć sezon grzewczy już dawno się rozpoczął, grzejniki w mieszkaniach spółdzielczego bloku przy ulicy Duboisa 39-47 są letnie, mimo otwartych zaworów… » więcej 2024-12-10, godz. 14:30 Chęci i energii, by pomagać nie brakuje oraz o wielkim geście kilku firm na pomoc powodzianom [INTERWENCJA] Są tematy, do których wracamy, to aktualnie tematy powodziowe. Bo choć niedługo minie 3 miesiące, kiedy powódź dotknęło wielu mieszkańców Opolszczyzny… » więcej 2024-12-09, godz. 18:23 Paczków: Jakie rozwiązania strategiczne na poziomie rządowym powinny zostać wg włodarza zalanego terenu podjęte?… Choć od tegorocznej powodzi za kilka dni miną już trzy miesiące, to w wielu miejscach jeszcze długo będą trwały prace związane z przywróceniem domów… » więcej 2024-12-05, godz. 17:23 Pacjenci z przychodni przy ulicy Grota Roweckiego w Opolu marzną podczas rehabilitacji. Czy to się zmieni? [INTERWEN… Sprawa jednej z opolskich przychodni rehabilitacyjnych to temat, którym postanowiliśmy zając się w magazynie interwencyjnym. Problem zgłosił słuchacz Radia… » więcej
12345
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »