Naszego gościa pytaliśmy dzisiaj w głównej mierze o to, jak będzie funkcjonował system inteligentnego zarządzania ruchem, czyli ITS. - ITS jest już montowany od kilku miesięcy. W pierwszej kolejności montowaliśmy czujniki przy strefie parkowania, w sumie będzie ich około 3 tysiące, a na razie zamontowanych jest kilkaset.
- Jest też coś bardziej spektakularnego, czyli bramownice i słupy, na których będą tablice zmiennej treści. Je już widać, szczególnie w śródmieściu. To ponad 2-metrowe metalowe słupy, na których będą informacje o zajętości miejsc, ale będą też wielkie bramownice, które np. stanęły na wylocie z Opola w kierunku Strzelec Opolskich, w Chmielowicach czy na Nysy Łużyckiej koło ZUS-u. One są podobne do tych na autostradach z tą różnicą, że nie będziemy przypominać żeby zapiąć pasy czy żeby jechać prawym pasem, ale będą informacje o stanie powietrza czy natężeniu ruchu – mówił Leszczyński.
Do dyspozycji mieszkańców będzie też portal na którym po zalogowaniu uzyskamy informacje jak wygląda sytuacja na drogach. W przypadku korków, będzie możliwość wybrania alternatywnej trasy.
- Cały system ITS ma ułatwiać poruszanie się. Mamy np. skrzyżowania na których są przypisane stałe cykle świateł. Przykładowo droga główna ma 45 sekund światła zielonego, podporządkowana 30 sekund, a ITS będzie mierzył na bieżąco natężenie ruchu. Może się wtedy okazać, że na drodze z pierwszeństwem ruch będzie mniejszy, więc czerwone światło będzie wydłużone, a wtedy można upłynnić drogę podporządkowaną. To fajna rzecz, która sprawdza się w wielu miastach – podkreślał rzecznik MZD.
- Pamiętajmy też, że „zielona fala” działa kiedy jedziemy zgodnie z przepisami – zaznaczył Leszczyński.