Anglicy będą dbać o kondycję i stan psychiczny młodzieży przy pomocy zajęć z archeologii
Opracowany przez organizację Historical England program „Rejuvenate” adresowany jest do młodzieży, która mierzy się z problemami szkolnymi. Podczas zajęć prowadzonych przez archeologów i ekspertów ds. ochrony środowiska w historycznych miejscach, młodzi ludzie mają uczyć się nawiązywać więzi i relacje społeczne.
Program ma dwie wersje. Pierwsza, dwunastotygodniowa, jest prowadzona w rezerwatach przyrody Langford Lakes i Coombe Bissett Down. W czasie zajęć młodzież poznaje osady i społeczności prehistorycznej Wielkiej Brytanii, poszukuje materiałów do wytwarzania naturalnych barwników i uczy się surwiwalu, wykorzystując techniki stosowane przez dawnych mieszkańców tych terenów. Młodzi ludzie uczestniczą też w autentycznych wykopaliskach - robią szkice i mapki terenu, kopią „doły testowe”, oczyszczają i opisuj znalezione przedmioty oraz analizują, jakich informacji o życiu ludzi sprzed tysięcy lat one dostarczają. Są też zajęcia kreatywne - rysowanie tuszem wykonanym z szyszek olchy, tworzenie sensorycznych kolaży inspirowanych spacerami na łonie natury, malowanie twarzy farbą z kredy, węgla drzewnego i gliny czy tworzenie pamiątkowej mapy obozu.
Drugi, ośmiotygodniowy projekt trwa właśnie w hrabstwie Kent. Przeznaczony jest dla dzieci zagrożonych wpływem przestępczości i zachowań antyspołecznych. Jego celem jest budowanie pewności siebie i poczucia własnej wartości, pozytywnego myślenia i zaangażowania w życie społeczne. Zajęcia obejmują wykopaliska archeologiczne, eksplorację podziemnych tuneli z czasów wojny oraz poznawanie najbardziej malowniczych rejonów wschodniego Kentu.
"Wspaniale widzieć, jak ci młodzi ludzie nabierają pewności siebie, próbując nowych doświadczeń i odkrywając, co mogą osiągnąć. Przebywanie na świeżym powietrzu, czas i miejsce na skupienie i refleksję dają im możliwość skoncentrowania się na tym, co robią. Udział w zajęciach, podczas których mogą być naprawdę sobą, pozwala im na autentyczne zaangażowanie, bez żadnej zewnętrznej presji" - powiedziała w rozmowie z lokalną prasą Lena Rose, nauczycielka z Katolickiej Szkoły św. Józefa w Salisbury. Dodała też, że widać efekty udziału uczniów tej szkoły w zajęciach archeologicznych - mają lepszą koncentrację i rzadziej opuszczają lekcje.
Te pierwsze spostrzeżenia nauczycieli pozwalają sądzić, że autorzy programu „Rejuvenate” osiągną swój cel, jakim jest poprawa samopoczucia uczniów, a co za tym idzie lepsza koncentracja i frekwencja na lekcjach oraz większe w życie klasy i szkoły. Archeologia na być bowiem inspiracją do zdobywania nowych umiejętności, uczyć współpracy, dawać okazję do zawarcia przyjaźni, budowania relacji opartych na współpracy i wspólnej realizacji zadań. Jeśli to się uda, program będzie realizowany w całej Anglii. (PAP Life)
agf/ gra/