"Asfalty do recyklingu" - projekt Lotos Asfalt i Politechniki Warszawskiej
Jak podała Grupa Lotos zakończenie tego projektu badawczo-rozwojowego zaplanowano na 2023 rok.
O postępach prac przedstawiciele Lotos Asfalt i Politechniki Warszawskiej rozmawiali w pierwszej połowie września w siedzibie uczelni.
"W ramach projektu +Asfalty do recyklingu+ specjaliści spółki Lotos Asfalt i naukowcy z Politechniki Warszawskiej chcą opracować technologię nowego lepiszcza asfaltowego poprzez aplikację specjalnych dodatków wyselekcjonowanych w ramach badań. Taki asfalt nada właściwości odświeżających, poprawiających parametry starego lepiszcza z recyklingu oraz umożliwiających uzyskanie wymaganej jakości mieszanek mineralno-asfaltowych, wyprodukowanych ze zwiększoną ilością materiałów pochodzących z recyklingu remontowanych nawierzchni asfaltowych" - wyjaśniło biuro prasowe Grupy Lotos.
Przedsięwzięcie jest w całości finansowane przez spółkę Lotos Asfalt.
"Projekt przewiduje zastosowanie do nowej warstwy aż 30 procent materiału z rozbiórki i remontów starych nawierzchni w popularnej w Polsce metodzie dozowania granulatu asfaltowego bezpośrednio do mieszalnika +na zimno+. Jest to poważne wyzwanie i duży krok w kierunku Zielonego Ładu, ponieważ obecnie powszechnie stosuje się około 10 procent materiału z recyklingu" - powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, prof. Jan Król z Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej.
GL podała, że recykling nawierzchni asfaltowych jest od lat powszechnie stosowany w Stanach Zjednoczonych oraz w państwach zachodniej Europy. Z uwagi na wymogi środowiskowe oraz konieczność oszczędzania zasobów naturalnych i ekonomię, technologia ta jest coraz częściej stosowana także w krajach wschodnich kontynentu.
W komunikacie prasowym podkreślono, że nawierzchnie wykonane z materiałów z recyklingu – dzięki użyciu specjalnych asfaltów +odmładzających+ – nie ustępują drogom wybudowanym z nowych materiałów. Ponadto ślad węglowy takich nawierzchni jest dużo mniejszy niż powstałych z nowych materiałów budowlanych. (PAP)
autor: Robert Pietrzak
rop/ mmu/