Radio Opole » Kraj i świat
2021-08-04, 06:50 Autor: PAP

Na świecie pojawią się miliony ton zużytych baterii z pojazdów elektrycznych

Dynamiczny wzrost branży pojazdów elektrycznych sprawia, że w najbliższych latach na świecie pojawią się miliony ton akumulatorów nienadających się już do użycia w samochodach. Eksperci apelują o pilne opracowanie wydajnych metod recyklingu i ostrzegają przed potencjalnym zagrożeniem ekologicznym.

Samochody elektryczne nie emitują zanieczyszczeń w czasie jazdy i dlatego promowane są jako bardziej przyjazna środowisku alternatywa dla pojazdów spalinowych, zwłaszcza w kontekście walki ze zmianami klimatu. Jednak potencjalne problemy dotyczące zużytych baterii stawiają pod znakiem zapytania ekologiczne korzyści z przechodzenia na tego rodzaju pojazdy.


„Obecnie w skali globalnej bardzo trudno jest o szczegółowe dane na temat odsetka akumulatorów litowo-jonowych, które poddawane są recyklingowi, ale wartość, którą wszyscy cytują, to około 5 proc. (…) Za 10-15 lat, gdy duża ich liczba będzie się zbliżała do zużycia, bardzo ważne będzie posiadanie przemysłu recyklingowego” – podkreślił w rozmowie z BBC Paul Anderson z Uniwersytetu w Birmingham.


Samochód elektryczny składa się w większości z takich samych elementów jak auto spalinowe. Główna różnica dotyczy baterii – są one znacznie większe niż akumulatory tradycyjnych samochodów benzynowych i diesli. Zbudowane są z wielu ogniw, co utrudnia ich rozbiórkę. Zawierają ponadto toksyczne substancje i mogą wybuchać w przypadku zwarcia lub przegrzania.


„Obecne baterie nie są stworzone do recyklingu” – ocenia Dana Thompson z Uniwersytetu w Leicester, cytowana przez portal magazynu „Science”. Nie stanowiło to wielkiego problemu, gdy pojazdy elektryczne były rzadkością. Teraz jednak branża dynamicznie się rozwija i według niektórych szacunków w 2030 roku na drogach będzie już 145 mln takich samochodów.


Decydenci polityczni stopniowo skłaniają się ku rozwiązaniom prawnym, które mają zmusić producentów do zagwarantowania, że zużyte baterie nie skończą na wysypiskach, zagrażając środowisku. Zamiast tego akumulatory mogą być wykorzystywane ponownie w innych, mniej wymagających zastosowaniach albo poddawane recyklingowi.


W Chinach, które są największym rynkiem pojazdów elektrycznych na świecie, dyskusje na temat problemu zużytych baterii toczą się od lat. Sprawa staje się paląca, ponieważ akumulatory z pierwszej generacji aut wyprodukowanych około 2010 roku zaczynają już wychodzić z użycia.


Początkowo duże nadzieje wiązano z ponownym wykorzystaniem tych baterii do magazynowania energii z olbrzymich chińskich elektrowni słonecznych czy wiatrowych. Doszło jednak do szeregu śmiertelnych wypadków wiązanych z niestabilnością takich akumulatorów. Władze ogłosiły w czerwcu projekt przepisów zakazujących użycia baterii z pojazdów w dużych projektach do czasu, gdy ryzyko zostanie wyeliminowane.


Baterie, które nie nadają się już do zasilania samochodów, wciąż mogą natomiast napędzać mniejsze, wolniejsze pojazdy, na przykład rowery elektryczne czy wózki magazynowe. Mogą też być używane w mniejszych projektach, takich jak systemy awaryjnego zasilania stacji 5G czy latarnie uliczne z ogniwami fotowoltaicznymi. Nissan i Volkswagen używają zużytych baterii ze swoich pojazdów elektrycznych do napędzania wózków rozwożących części w fabrykach.


Z recyklingu baterii można natomiast pozyskać cenne substancje. Według organizacji Greenpeace w latach 2021-2030 na całym świecie 12,85 mln ton baterii litowo-jonowych przestanie się nadawać do użycia w pojazdach elektrycznych. W tym samym czasie z ziemi wydobytych zostanie ponad 10 mln ton litu, kobaltu, niklu i manganu, by wyprodukować z nich nowe baterie.


Recykling jest jednak trudny i niebezpieczny, a koszty produkcji ze świeżo wydobytych składników są nierzadko niższe niż używanie materiałów z odzysku. Ogniwa akumulatorów zalane są często mocnymi klejami i bardzo ciężko je rozebrać. Sam proces recyklingu wykorzystuje toksyczne rozpuszczalniki. Potencjalnym rozwiązaniem mogłaby być automatyzacja i powierzenie tych zadań robotom, by uniknąć zagrożenia dla ludzi.


Problemem jest również brak standaryzacji – baterie poszczególnych producentów różnią się od siebie budową i składem chemicznym. Thompson i inni badacze apelują do producentów, by projektowali baterie z myślą o recyklingu, stosowali jasne oznaczenia i ułatwili rozbiórkę ogniw.


Część z nich już zaczyna to robić. Według "Science" chińska firma motoryzacyjna BYT wypuściła na rynek baterię, z której ogniwa można wyjmować ręcznie, bez konieczności rozpuszczania klejów. W Europie Renault poddaje już recyklingowi wszystkie swoje baterie, działając wspólnie z francuską firmą Veolia i belgijską Solvay. Koncern zamierza rozszerzyć tę działalność również na akumulatory innych producentów i liczy na przejęcie 25 proc. udziału rynku recyklingu – podała BBC, cytując przedstawiciela firmy.


Z Kantonu Andrzej Borowiak (PAP)


anb/ akl/


Kraj i świat

2024-04-26, godz. 03:10 Meksyk/ Parlament zatwierdził kontestowaną przez opozycję i organizacje praw człowieka ustawę o amnestii Parlament Meksyku zatwierdził w czwartek procedowaną z inicjatywy prezydenta Andresa Manuela Lopeza Obradora ustawę o amnestii dla przestępców, którzy mogliby… » więcej 2024-04-26, godz. 02:10 Rumunia/ Media o szansach prezydenta Iohannisa na stanowisko szefa Komisji Europejskiej Prezydent Rumunii Klaus Iohannis jest wymieniany wśród kontrkandydatów Ursuli von der Leyen na stanowisko szefa KE - pisze w czwartek Politico. Chociaż obecna… » więcej 2024-04-26, godz. 01:40 Izrael/ Wojsko czeka na decyzję rządu w sprawie ofensywy w Rafah Siły Obronne Izraela (IDF) są gotowe do wkroczenia do Rafah na południu Strefy Gazy i czekają na zgodę rządu - podał w czwartek portal Times of Israel… » więcej 2024-04-26, godz. 01:10 Dania/ Rząd zapowiedział zwiększenie funduszu pomocy wojskowej dla Ukrainy o 630 mln dolarów W tym roku Dania zwiększy finansowanie funduszu wsparcia militarnego Ukrainy o 630 mln dolarów - poinformował w czwartek duński minister obrony Troels Lund… » więcej 2024-04-26, godz. 01:00 Dolnośląskie/ Zakończyło się utrudnienie na A8 we Wrocławiu Zakończyło się utrudnienie w ruchu na A8, między węzłami Wrocław Stadion a Wrocław Północ w województwie dolnośląskim, gdzie wywrócił się bus… » więcej 2024-04-26, godz. 00:50 USA/ Politico: Waszyngton przygotowuje pakiet pomocy wojskowej dla Ukrainy o wartości ok 6 mld dolarów Stany Zjednoczone finalizują jeden z największych pakietów pomocy wojskowej dla Ukrainy i przygotowują się do podpisania kontraktów na dostawy broni i sprzętu… » więcej 2024-04-26, godz. 00:30 Mazowieckie/ Koniec utrudnienia na A2 w m. Tłuste Zakończyło się utrudnienie drogowe na A2, między węzłami Wiskitki a Pruszków, w miejscowości Tłuste w woj. mazowieckim. Miało tam miejsce zderzenie dwóch… » więcej 2024-04-26, godz. 00:10 W. Brytania/ Weszła w życie ustawa o deportacji nielegalnych imigrantów do Rwandy Przyjęta przez brytyjski parlament ustawa umożliwiająca deportację nielegalnych imigrantów do Rwandy uzyskała w czwartek formalną aprobatę króla Karola… » więcej 2024-04-26, godz. 00:00 Izrael/ Amerykańskie wojsko rozpoczęło w Strefie Gazy budowę molo morskiego dla transportów z pomocą humanitarną Pentagon poinformował w czwartek, że wojsko amerykańskie rozpoczęło budowę molo morskiego na wybrzeżu Strefy Gazy, które umożliwi dostarczanie drogą… » więcej 2024-04-25, godz. 23:40 Dolnośląskie/ Utrudnienie na A8 we Wrocławiu, wywrócił się bus Do utrudnienia w ruchu doszło na A8, między węzłami Wrocław Stadion a Wrocław Północ w województwie dolnośląskim. Wywrócił się tam bus, brak informacji… » więcej
1234567
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »