Radio Opole » Kraj i świat
2021-08-04, 06:50 Autor: PAP

Na świecie pojawią się miliony ton zużytych baterii z pojazdów elektrycznych

Dynamiczny wzrost branży pojazdów elektrycznych sprawia, że w najbliższych latach na świecie pojawią się miliony ton akumulatorów nienadających się już do użycia w samochodach. Eksperci apelują o pilne opracowanie wydajnych metod recyklingu i ostrzegają przed potencjalnym zagrożeniem ekologicznym.

Samochody elektryczne nie emitują zanieczyszczeń w czasie jazdy i dlatego promowane są jako bardziej przyjazna środowisku alternatywa dla pojazdów spalinowych, zwłaszcza w kontekście walki ze zmianami klimatu. Jednak potencjalne problemy dotyczące zużytych baterii stawiają pod znakiem zapytania ekologiczne korzyści z przechodzenia na tego rodzaju pojazdy.


„Obecnie w skali globalnej bardzo trudno jest o szczegółowe dane na temat odsetka akumulatorów litowo-jonowych, które poddawane są recyklingowi, ale wartość, którą wszyscy cytują, to około 5 proc. (…) Za 10-15 lat, gdy duża ich liczba będzie się zbliżała do zużycia, bardzo ważne będzie posiadanie przemysłu recyklingowego” – podkreślił w rozmowie z BBC Paul Anderson z Uniwersytetu w Birmingham.


Samochód elektryczny składa się w większości z takich samych elementów jak auto spalinowe. Główna różnica dotyczy baterii – są one znacznie większe niż akumulatory tradycyjnych samochodów benzynowych i diesli. Zbudowane są z wielu ogniw, co utrudnia ich rozbiórkę. Zawierają ponadto toksyczne substancje i mogą wybuchać w przypadku zwarcia lub przegrzania.


„Obecne baterie nie są stworzone do recyklingu” – ocenia Dana Thompson z Uniwersytetu w Leicester, cytowana przez portal magazynu „Science”. Nie stanowiło to wielkiego problemu, gdy pojazdy elektryczne były rzadkością. Teraz jednak branża dynamicznie się rozwija i według niektórych szacunków w 2030 roku na drogach będzie już 145 mln takich samochodów.


Decydenci polityczni stopniowo skłaniają się ku rozwiązaniom prawnym, które mają zmusić producentów do zagwarantowania, że zużyte baterie nie skończą na wysypiskach, zagrażając środowisku. Zamiast tego akumulatory mogą być wykorzystywane ponownie w innych, mniej wymagających zastosowaniach albo poddawane recyklingowi.


W Chinach, które są największym rynkiem pojazdów elektrycznych na świecie, dyskusje na temat problemu zużytych baterii toczą się od lat. Sprawa staje się paląca, ponieważ akumulatory z pierwszej generacji aut wyprodukowanych około 2010 roku zaczynają już wychodzić z użycia.


Początkowo duże nadzieje wiązano z ponownym wykorzystaniem tych baterii do magazynowania energii z olbrzymich chińskich elektrowni słonecznych czy wiatrowych. Doszło jednak do szeregu śmiertelnych wypadków wiązanych z niestabilnością takich akumulatorów. Władze ogłosiły w czerwcu projekt przepisów zakazujących użycia baterii z pojazdów w dużych projektach do czasu, gdy ryzyko zostanie wyeliminowane.


Baterie, które nie nadają się już do zasilania samochodów, wciąż mogą natomiast napędzać mniejsze, wolniejsze pojazdy, na przykład rowery elektryczne czy wózki magazynowe. Mogą też być używane w mniejszych projektach, takich jak systemy awaryjnego zasilania stacji 5G czy latarnie uliczne z ogniwami fotowoltaicznymi. Nissan i Volkswagen używają zużytych baterii ze swoich pojazdów elektrycznych do napędzania wózków rozwożących części w fabrykach.


Z recyklingu baterii można natomiast pozyskać cenne substancje. Według organizacji Greenpeace w latach 2021-2030 na całym świecie 12,85 mln ton baterii litowo-jonowych przestanie się nadawać do użycia w pojazdach elektrycznych. W tym samym czasie z ziemi wydobytych zostanie ponad 10 mln ton litu, kobaltu, niklu i manganu, by wyprodukować z nich nowe baterie.


Recykling jest jednak trudny i niebezpieczny, a koszty produkcji ze świeżo wydobytych składników są nierzadko niższe niż używanie materiałów z odzysku. Ogniwa akumulatorów zalane są często mocnymi klejami i bardzo ciężko je rozebrać. Sam proces recyklingu wykorzystuje toksyczne rozpuszczalniki. Potencjalnym rozwiązaniem mogłaby być automatyzacja i powierzenie tych zadań robotom, by uniknąć zagrożenia dla ludzi.


Problemem jest również brak standaryzacji – baterie poszczególnych producentów różnią się od siebie budową i składem chemicznym. Thompson i inni badacze apelują do producentów, by projektowali baterie z myślą o recyklingu, stosowali jasne oznaczenia i ułatwili rozbiórkę ogniw.


Część z nich już zaczyna to robić. Według "Science" chińska firma motoryzacyjna BYT wypuściła na rynek baterię, z której ogniwa można wyjmować ręcznie, bez konieczności rozpuszczania klejów. W Europie Renault poddaje już recyklingowi wszystkie swoje baterie, działając wspólnie z francuską firmą Veolia i belgijską Solvay. Koncern zamierza rozszerzyć tę działalność również na akumulatory innych producentów i liczy na przejęcie 25 proc. udziału rynku recyklingu – podała BBC, cytując przedstawiciela firmy.


Z Kantonu Andrzej Borowiak (PAP)


anb/ akl/


Kraj i świat

2021-09-22, godz. 10:40 Premier: dzięki uszczelnieniu VAT do budżetu trafia teraz o ok. 100 mld zł więcej (opis) Dzięki uszczelnieniu VAT w ciągu 5-6 lat wpływy z VAT zwiększyły się z 123 mld zł do ok. 213 mld zł, o około 100 mld zł więcej - przekonywał w środę… » więcej 2021-09-22, godz. 10:40 Klubowe MŚ w piłce nożnej - Rio de Janeiro chce zorganizować turniej Miasto Rio de Janeiro chce zorganizować klubowe mistrzostwa świata w piłce nożnej. Wcześniej zainteresowanie przejęciem imprezy od Japonii wyraziła Republika… » więcej 2021-09-22, godz. 10:40 Ukraina/ Ostrzelano samochód pomocnika prezydenta Ostrzelano samochód pomocnika prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego - Serhija Szefira - poinformowała w środę policja. Pojazd został ostrzelany przez… » więcej 2021-09-22, godz. 10:40 Bielan: jestem krytyczny wobec tego, co robi Gowin przez ostatnie półtora roku Jestem krytyczny wobec tego, co robi Jarosław Gowin przez ostatnie półtora roku; moim zdaniem świadomie dążył do zapisania się do Polskiego Stronnictwa… » więcej 2021-09-22, godz. 10:40 Wodór, automatyka, innowacje - nowości Alstom na targach TRAKO 2021 (MediaRoom) Coradia iLint, czyli pierwszy na świecie pasażerski pociąg wodorowy sprawdzony w ruchu komercyjnym, lokomotywa Traxx DC3 oraz Automatyczne Prowadzenie Pociągu… » więcej 2021-09-22, godz. 10:40 Producenci gali Emmy wściekli na Setha Rogena za jego samowolę podczas ceremonii Nie milkną echa gali rozdania nagród Emmy, która odbyła się w miniony weekend. Wśród najczęściej dyskutowanych tematów jest ten, że wszystkie nagrody… » więcej 2021-09-22, godz. 10:40 Ministerstwo Zdrowia: 882 nowe zakażenia koronawirusem, zmarło 20 osób z COVID-19 Badania potwierdziły 882 nowe zakażenia koronawirusem, zmarło 20 osób z COVID-19 - poinformowało w środę Ministerstwo Zdrowia. » więcej 2021-09-22, godz. 10:40 Daily Telegraph: Macron oferował UE miejsce w Radzie Bezpieczeństwa ONZ w zamian za zbudowanie unijnej armii Brytyjski dziennik “Daily Telegraph” poinformował w środę, że prezydent Francji Emmanuel Macron był gotów zrezygnować w imieniu Francji ze stałego… » więcej 2021-09-22, godz. 10:20 Premier: domykając lukę VAT poprawiliśmy możliwości polityki społecznej i inwestycyjnej (krótka2) Poprzez domykanie luki VAT poprawiliśmy możliwości polityki społecznej i inwestycyjnej państwa - podkreślił w środę premier Mateusz Morawiecki. Wskazał… » więcej 2021-09-22, godz. 10:20 Ministerstwo Zdrowia: w szpitalach jest 1779 chorych z COVID-19 W szpitalach przebywa 1179 chorych z COVID-19, w tym 124 pacjentów jest podłączonych do respiratorów - podało w środę Ministerstwo Zdrowia. » więcej
1234567
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »