GDDKiA: ponowny przetarg na wykonawcę pomiarów jakości powietrza w rejonie tunelu POW
Jak powiedziała w rozmowie z PAP, jest to trzeci ogłoszony przetarg na wybór wykonawcy. "Poprzednie postępowanie wszczęte z końcem 2020 roku zostało unieważnione, ponieważ jedyna złożona w postępowaniu oferta (Instytutu Badań Stosowanych Politechniki Warszawskiej) nie spełniała wymagań postawionych w przetargu. Jednostka badawcza nie miała certyfikacji lub akredytacji zgodnie z przepisami ustawy Prawo ochrony środowiska, co uniemożliwia wykonanie badań. Na ponownie ogłoszone w marcu br. postepowanie nie wpłynęła żadna oferta" - tłumaczyła Tarnowska.
Wskazała, że wykonawca, który zostanie wybrany w przetargu będzie miał za zadanie dokonać wszystkich niezbędnych pomiarów i badań powietrza atmosferycznego w rejonie tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy pomiędzy węzłem Puławska, a węzłem Warszawa Wilanów. "W trakcie realizacji wykonawca zbierze dane z rejonu wyrzutni spalin zlokalizowanych przy obu wylotach z tunelu oraz z okolic portali dotyczące zawartości w powietrzu dwutlenku azotu, pyłu zawieszonego (PM2,5 oraz PM10) i benzenu" - wyjawiła.
"Badania będą prowadzone całodobowo przez 365 dni na wyrzutniach przy tunelu oraz przez minimum 70 dni pomiarowych w roku w rejonie portali. Wykonawca jest zobowiązany do dostarczenia wyników badań pomiarów powietrza oraz wykonania analizy porealizacyjnej w zakresie badania pomiarów powietrza w rejonie tunelu, w terminie ok. 20 miesięcy od dnia podpisania umowy" - dodała.
Zaznaczyła, że postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego, a termin składania ofert został wyznaczony na 26 lipca 2021 roku.
Poinformowała również, że według założeń do końca czerwca na ursynowskim odcinku S2 zakończą się wszystkie roboty. "Umożliwi to przeprowadzenie niezbędnych testów i odbiorów, co w konsekwencji doprowadzi do uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie wydawanej przez Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Warszawie, a także oddania tunelu do ruchu. Uzyskanie tej decyzji jest uzależnione od wielu instytucji, które biorą udział w procesie odbiorowym. Należy podkreślić, że jest to skomplikowany obiekt oraz pierwszy, takiej długości tunel drogowy realizowany w ciągu drogi ekspresowej" - podkreśliła.
Dodała, że obecnie na ursynowskim odcinku POW trwają prace instalacyjne w tunelu związane z systemami bezpieczeństwa takie jak uruchamianie oświetlenia awaryjnego, montaż systemu przesyłu danych, czujek przeciwpożarowych czy systemu odladzania. "Na ukończeniu są prace związane z odtworzeniem infrastruktury nad tunelem" - podała.
Od 22 grudnia kierowcy mają do dyspozycji ponad 15-kilometrowy odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy między węzłami Warszawa-Wilanów a Lubelska wraz z nowym mostem na Wiśle. Na trasę można dostać się przez cztery węzły: Warszawa-Wilanów, Wał Miedzeszyński, Patriotów i Lubelska.
Łączny koszt budowy trzech odcinków S2, stanowiących fragment Południowej Obwodnicy Warszawy, to ok. 4,6 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to wysokość dofinansowania z Unii Europejskiej w ramach programu operacyjnego infrastruktura i środowisko. (PAP)
Autor: Bartłomiej Figaj
bf/ lena/