Radio Opole » Kraj i świat
2021-06-13, 06:50 Autor: PAP

Szef ITS: wyłączenie kierowcy z kierowania pojazdem spowoduje spadek liczby wypadków

Większość wypadków na drogach zdarza się z winy kierowcy, dlatego wyłączenie kierowcy z prowadzenia pojazdu sprawi, że tych wypadków będzie mniej - ocenił szef Instytutu Transportu Samochodowego prof. Marcin Ślęzak. Dodał, że pojawienie się pojazdów autonomicznych jest kierunkiem nieuniknionym.

Szef ITS odnosząc się do rozwoju pojazdów autonomicznych - czyli takich, które docelowo nie będą potrzebować kierowcy - zaznaczył, że jest on odpowiedzią na wiele bolączek współczesnej motoryzacji, m.in. na korki, brak miejsc do parkowania, smog, ale też problemy związane z brakiem kierowców w transporcie.


"Tych problemów mamy coraz więcej i wydaje się, że jedynym panaceum - w jakiejś określonej przyszłości - jest wyłączenie kierowcy z kierowania pojazdem. Dlaczego? Dlatego, że większość wypadków, które się wydarzają na drogach - są z winy kierowcy" - zaznaczył szef ITS.


Dodał, że jeśli więc wyłączymy słabości kierowcy w postaci rozproszenia uwagi, czy zmęczenia spowodujemy, że na drogach dojdzie do mniejszej liczby wypadków, a tym samym zginie mniej osób. Podkreślił, że według niektórych badań do 10 proc. wypadków na autostradach może być spowodowanych zmęczeniem.


Pytany o to, o jakim horyzoncie czasu można mówić myśląc o pojawieniu się pojazdów autonomicznych w Polsce, zaznaczył, że może się tak stać już w 2030 roku.


"Wydaje się, że rok 2030 to jest rok, gdzie rzeczywiście takie pojazdy zaczną się już pojawiać komercyjnie. Być może będą to pojazdy z najwyższej półki cenowej, natomiast to wszystko zależy od zdarzeń. Tak jak w wypadku Concorda - jeden wypadek spowodował, że nagle samolot przestał istnieć" - zaznaczył.


Szef ITS zwrócił też uwagę na to, że "potrzebny jest duży element edukacyjny i świadomościowy jeżeli chodzi o uczestników ruchu drogowego, że takie pojazdy mogą się pojawiać". "I też uwrażliwienie, że to nie jest tak, że systemy, które już są - wspomagania pasa ruchu itd. - są w stu procentach niezawodne, i że kierowca może im w stu procentach zaufać. To są elementy wspomagające, ale nie zwalniają kierowców z zachowania uwagi" - powiedział.


Dodał, że ITS analizuje m.in. to, w jaki sposób przygotować użytkowników takich pojazdów i jakiego typu szkolenia powinni przejść. "Często pokazuje się, gdzie jest bagnet oleju, czy akumulator, gdzie włączyć wycieraczki, natomiast nie mówi się o zaawansowanych systemach. O tym w jaki sposób działają. I mało tego, w jakich sytuacjach nie zadziałają" - wskazał.


Powołując się na badania prowadzone w ramach różnego rodzaju projektów zaznaczył, że czasami nawet oświetlenie "pod słońce, czy ze słońcem" może powodować, że system zadziała, lub nie. "Albo tylko poinformuje o problemie nie reagując" - powiedział.


Mówiąc o rozwoju pojazdów autonomicznych, Ślęzak przypomniał, że w strukturze Instytutu powołano Centrum Kompetencji Pojazdów Autonomicznych i Połączonych (CK PAP), którego podstawowym zadaniem jest wsparcie administracji rządowej w implementacji europejskiego prawa do przepisów krajowych, ale też monitorowanie przestrzeni publicznej i projektowej, w tym inicjowanie obszarów badawczych dla polskich jednostek naukowych.


Pytany o prognozę rozwoju pojazdów autonomicznych wskazał, że w jego ocenie na początku takie pojazdy pojawią się w obszarach wyłączonych, o powtarzalnej trasie, którą można precyzyjnie zmapować. Następnie - w jego ocenie - będą to obszary autostradowe "o w miarę uspokojonym ruchu i bez niespodzianek", a następnie transport zbiorowy.


"Na samym końcu będzie to pojazd dla +zwykłego Kowalskiego+, dlatego że w takim ruchu jest najwięcej zagrożeń, niespodzianek i chaosu" - powiedział.


Szef ITS zaznaczył, że choć obecnie ze względów bezpieczeństwa izoluje się obszary, w których poruszają się pojazdy autonomiczne, to docelowo przewidziany jest układ mieszany. Podkreślił, że ITS skupia się przy tym na kwestii konieczności przejęcia kontroli.


"Zanim te pojazdy osiągną taki poziom technologii, zaufania - z punktu wodzenia bezpieczeństwa drogowego - musimy zadbać o to, żeby w sytuacjach, w których sztuczna inteligencja nie będzie potrafiła zinterpretować, jakichś nieprzewidywanych, które mogą się zdarzyć na drodze, kierujący zawsze musi być gotowy do przejęcia kontroli" - powiedział.


Dodał, że pytaniem jest, czy przy przejmowaniu tej kontroli kierowca musi być na pokładzie. "A może nie musi być koniecznie na pokładzie w przypadku ciężarówek? Może wystarczy, że będzie mógł przejąć tę kontrolę zdalnie, a nie siedząc fizycznie za kółkiem? Tych zagadnień jest cała masa" - zaznaczył szef ITS.


Pytany o kwestie odpowiedzialności odpowiedział, że jest to problem prawny, ale też etyczny. Zaznaczył również, że wyniki badań prowadzonych w kwestii tego jak powinna się zachować sztuczna inteligencja w sytuacji bez wyjścia zależały m.in. od regionu i kultury.


"Przede wszystkim trudno określić, kto ma odpowiadać za zdarzenie. Czy ma odpowiadać właściciel pojazdu, czy kierujący - którego kiedyś nie będzie, będą tylko pasażerowie na pokładzie - czy producent oprogramowania, algorytmu, czy być może właściciel, który nie zrobił na czas aktualizacji oprogramowania. Tych niuansów jest bardzo dużo" - zaznaczył. (PAP)


Autor: Marcin Chomiuk


mchom/ robs/


Kraj i świat

2024-04-26, godz. 03:10 Meksyk/ Parlament zatwierdził kontestowaną przez opozycję i organizacje praw człowieka ustawę o amnestii Parlament Meksyku zatwierdził w czwartek procedowaną z inicjatywy prezydenta Andresa Manuela Lopeza Obradora ustawę o amnestii dla przestępców, którzy mogliby… » więcej 2024-04-26, godz. 02:10 Rumunia/ Media o szansach prezydenta Iohannisa na stanowisko szefa Komisji Europejskiej Prezydent Rumunii Klaus Iohannis jest wymieniany wśród kontrkandydatów Ursuli von der Leyen na stanowisko szefa KE - pisze w czwartek Politico. Chociaż obecna… » więcej 2024-04-26, godz. 01:40 Izrael/ Wojsko czeka na decyzję rządu w sprawie ofensywy w Rafah Siły Obronne Izraela (IDF) są gotowe do wkroczenia do Rafah na południu Strefy Gazy i czekają na zgodę rządu - podał w czwartek portal Times of Israel… » więcej 2024-04-26, godz. 01:10 Dania/ Rząd zapowiedział zwiększenie funduszu pomocy wojskowej dla Ukrainy o 630 mln dolarów W tym roku Dania zwiększy finansowanie funduszu wsparcia militarnego Ukrainy o 630 mln dolarów - poinformował w czwartek duński minister obrony Troels Lund… » więcej 2024-04-26, godz. 01:00 Dolnośląskie/ Zakończyło się utrudnienie na A8 we Wrocławiu Zakończyło się utrudnienie w ruchu na A8, między węzłami Wrocław Stadion a Wrocław Północ w województwie dolnośląskim, gdzie wywrócił się bus… » więcej 2024-04-26, godz. 00:50 USA/ Politico: Waszyngton przygotowuje pakiet pomocy wojskowej dla Ukrainy o wartości ok 6 mld dolarów Stany Zjednoczone finalizują jeden z największych pakietów pomocy wojskowej dla Ukrainy i przygotowują się do podpisania kontraktów na dostawy broni i sprzętu… » więcej 2024-04-26, godz. 00:30 Mazowieckie/ Koniec utrudnienia na A2 w m. Tłuste Zakończyło się utrudnienie drogowe na A2, między węzłami Wiskitki a Pruszków, w miejscowości Tłuste w woj. mazowieckim. Miało tam miejsce zderzenie dwóch… » więcej 2024-04-26, godz. 00:10 W. Brytania/ Weszła w życie ustawa o deportacji nielegalnych imigrantów do Rwandy Przyjęta przez brytyjski parlament ustawa umożliwiająca deportację nielegalnych imigrantów do Rwandy uzyskała w czwartek formalną aprobatę króla Karola… » więcej 2024-04-26, godz. 00:00 Izrael/ Amerykańskie wojsko rozpoczęło w Strefie Gazy budowę molo morskiego dla transportów z pomocą humanitarną Pentagon poinformował w czwartek, że wojsko amerykańskie rozpoczęło budowę molo morskiego na wybrzeżu Strefy Gazy, które umożliwi dostarczanie drogą… » więcej 2024-04-25, godz. 23:40 Dolnośląskie/ Utrudnienie na A8 we Wrocławiu, wywrócił się bus Do utrudnienia w ruchu doszło na A8, między węzłami Wrocław Stadion a Wrocław Północ w województwie dolnośląskim. Wywrócił się tam bus, brak informacji… » więcej
1234567
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »