Radio Opole » Kraj i świat
2021-05-14, 15:50 Autor: PAP

Badanie: ponad 60 proc. firm prowadzi sprzedaż on-line

Ponad 60 proc. firm prowadzi sprzedaż on-line, natomiast jedna trzecia tych, które nie sprzedają obecnie tym kanałem, myśli o zaangażowaniu się w e-commerce w ciągu najbliższego roku - wynika z badania na zlecenie Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.

Jak zaznacza ZPP, wyniki badania pokazują, że firmy zdają sobie sprawę z globalnych megatrendów konsumenckich, a także ze znaczenia obecności ich działalności w internecie. Nadal jednak istnieje spora przestrzeń do rozwoju rodzimych przedsiębiorstw w zakresie handlu e-commerce, gdyż popyt ze strony konsumentów na produkty sprzedawane tym kanałem wciąż nie został w pełni zaspokojony - zauważono.


Najrzadziej na prowadzenie sprzedaży on-line decydują się firmy o najdłuższym stażu na rynku, tj. istniejące więcej niż 10 lat. "Firmy te, posiadając ugruntowaną pozycję na rynku rzadziej odczuwają potrzebę prowadzenia sprzedaży on-line, zapewne dzięki stałej i zaufanej grupie kontrahentów oraz konsumentów. Jednakże z pewnością w najbliższym czasie będziemy świadkami dostosowywania się tych firm do panujących warunków rynkowych, a zatem do przenoszenia części lub całości działalności handlowej do Internetu" - stwierdzono.


Firmy prowadzące sprzedaż on-line uzyskują z tego kanału średnio 50 proc. swoich przychodów. Prawie połowa z nich działa tylko na rynku krajowym, reszta i na krajowym, i na zagranicznym lub wyłącznie na zagranicznym. Odsetek firm zaangażowanych w zagraniczne rynki e-commerce jest najwyższy wśród firm produkcyjnych, większych i będących dłużej na rynku. Ponadto, 40 proc. firm, które sprzedają przez internet tylko na rynku krajowym przyznaje, że ma w planach rozpoczęcie sprzedaży poza Polską.


Jak podano, choć wydawałoby się, że sprzedaż on-line w dobie pandemii koronawirusa jest pewnym remedium na skutki społeczno-gospodarcze wywołane pandemią, 27 proc. sprzedających on-line firm odnotowało spadek sprzedaży. Porównywalny odsetek - 30 proc. uzyskało wzrost sprzedaży.


Zdaniem ZPP, negatywne wyniki części firm w trakcie pandemii można usprawiedliwić pogorszeniem nastrojów wśród konsumentów i niepewnością co do przyszłości gospodarczej, a co za tym idzie ograniczeniem konsumpcji wśród pewnych grup odbiorców. "Pandemia przyniosła także trwałe zmiany behawioralne wśród konsumentów, przekonując ich w znacznym stopniu do zakupów przez internet. Zatem z dużym prawdopodobieństwem, po ustaniu trwającego okresu niepewności, konsumenci chętniej niż przed pandemią będą sięgać po produkty sprzedawane kanałami e-commerce, co spowoduje poprawę wyników pozostałych firm" - stwierdzono.


Podkreślono, że firmy nieprowadzące handlu e-commerce inaczej postrzegają przeszkody, niż firmy zaangażowane w sprzedaż on-line. Te pierwsze częściej uważają, że największe problemy wiążą się z nieuczciwą konkurencja i odsetkiem niedokończonych zamówień. Natomiast według firm, które nie mają doświadczeń ze sprzedażą on-line, istotnym utrudnieniem jest kwestia obsługi zwrotów.


To - w ocenie ZPP - dowodzi, że początkowe obawy przedsiębiorstw mogą się różnić od rzeczywistych trudności związanych z handlem e-commerce. "Firmy, które dopiero rozpoczynają sprzedaż w internecie muszą być świadome konieczności analizy pojawiających się problemów i ich rozwiązywania, nawet, jeżeli w początkowym biznesplanie trudności te nie zostały uwzględnione" - napisano.


Badanie zostało wykonane w lutym 2021 r. wśród 353 firm z branży handlowej i produkcyjnej.(PAP)


autorka: Karolina Mózgowiec


kmz/ drag/


Kraj i świat

2021-06-24, godz. 14:20 Sejmowe komisje zapoznały się z informacją nt. promocji polskiej kultury za granicą Sejmowe komisje Kultury i Środków Przekazu oraz Spraw Zagranicznych zapoznały się w czwartek z informacją ministra kultury, dziedzictwa narodowego i sportu… » więcej 2021-06-24, godz. 14:20 PKO BP BANKOWY OFE informuje PKO BP BANKOWY Otwarty Fundusz Emerytalny - komunikat » więcej 2021-06-24, godz. 14:20 124 instrumentalistów w 13. Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Michała Spisaka 124 młodych klarnecistów, oboistów i fagocistów z wielu krajów świata będzie we wrześniu rywalizować w Dąbrowie Górniczej o laury trzynastej edycji… » więcej 2021-06-24, godz. 14:20 TFI MetLife SA wartości jednostek uczestnictwa TFI MetLife SA wartości jednostek na dzień: 2021-06-23 » więcej 2021-06-24, godz. 14:20 Raport: 95 proc. firm ubezpieczeniowych chce przyspieszyć proces cyfryzacji 95 proc. firm ubezpieczeniowych chce przyspieszyć lub już przyśpieszyło proces cyfryzacji - poinformowała w czwartek firma Deloitte, powołując się wyniki… » więcej 2021-06-24, godz. 14:20 Oferta online Instytutu Książki na Międzynarodowych Targach Książki w Londynie Międzynarodowe Targi Książki w Londynie odbywają się w tym roku online. Instytut Książki (IK) prezentuje na imprezie nowy katalog poświęcony literaturze… » więcej 2021-06-24, godz. 14:20 Lotnisko w Modlinie liczy na 100 tys. pasażerów w czerwcu Lotnisko w Modlinie w czerwcu br. może obsłużyć 100 tys. pasażerów - szacuje w czwartek port. W tegorocznym sezonie wakacyjnym irlandzki Ryanair będzie… » więcej 2021-06-24, godz. 14:10 Prezydent: Wojciech Korfanty jest w absolutnym panteonie naszych bohaterów narodowych (krótka) Wojciech Korfanty jest w absolutnym panteonie naszych bohaterów narodowych, ale przede wszystkim w panteonie bohaterów Śląska - powiedział w czwartek prezydent… » więcej 2021-06-24, godz. 14:10 Przy gmachu MS w Warszawie odsłonięto pomnik Jana Rodowicza "Anody" Przy gmachu Ministerstwa Sprawiedliwości w Alejach Ujazdowskich w Warszawie odsłonięto w czwartek pomnik Jana Rodowicza 'Anody'. Prawda i pamięć o czynach… » więcej 2021-06-24, godz. 14:10 Olsztyn/ Podpisano umowę na remont hali Urania Firma Mirbud wyremontuje i zmodernizuje olsztyńską halę widowiskowo-sportową Urania. Z obecnej hali zostaną jedynie fundamenty, filary konstrukcyjne i łączący… » więcej
1234567
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »