Radio Opole » Kraj i świat
2021-01-22, 13:17 Autor: PAP

Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej: apel do premiera w sprawie nowelizacji ustawy o elektromobilności

Wątpliwości naszego środowiska dotyczą przede wszystkim przepisów związanych z kontraktowaniem autobusów nisko- i zeroemisyjnych. Niestety, w trakcie konsultacji społecznych Ministerstwo Klimatu i Środowiska pomijało nasze uwagi, skupiając się na innych, naszym zdaniem mniej istotnych, zagadnieniach związanych z ustawą.

W związku z powyższym Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej chce zwrócić pana uwagę na następujące kwestie:

- niespójność przepisów ustawy o elektromobilności w zakresie terminów i kwot udziału autobusów zeroemisyjnych we flocie pojazdów, które pozostały niezmienione w proponowanej ustawie o zmianie ustawy oraz kwot udziału i terminów zapisanych w nowych artykułach wspomnianej ustawy, stanowiących implementację dyrektywy unijnej 1161/2019 o czystych pojazdach;

- niezgodność przyjętych rozwiązań z duchem prawodawstwa unijnego, które traktując wprawdzie priorytetowo pojazdy zeroemisyjne, wspiera jednocześnie paliwo gazowe jako rozwiązanie pomostowe, pozwalające na szybsze wyeliminowanie z rynku autobusów napędzanych tradycyjnym paliwem dieslowskim;

- zastosowanie bardziej restrykcyjnych wymagań inwestycyjnych wobec samorządów (i to w okresie głębokich perturbacji budżetowych wynikających z pandemii koronawirusa) w stosunku do przepisów dyrektywy unijnej;

- zawiłość nowego brzmienia ustawy w odniesieniu do autobusów, która powoduje niejasności interpretacyjne;

- nieuwzględnienie specyfiki funkcjonowania transportu publicznego, którego usługi są świadczone na podstawie porozumień międzygminnych oraz w ramach obszarów metropolitarnych, co jest związane ze współdziałaniem podmiotów o zróżnicowanym charakterze, również w zakresie zapisanych wymagań;

- zagrożenie dla tych operatorów autobusowych, którzy w ostatnim okresie zainwestowali w autobusy gazowe oraz pełną infrastrukturę potrzebną do zasilania tychże autobusów niskoemisyjnych oraz dla najmniejszych operatorów, którzy będą musieli spełnić wymagania wynikające z realizacji wymagań znowelizowanej ustawy.

- pominięcie problemu ogromnego wzrostu obciążeń finansowych, które w związku z zapisami nowelizowanej ustawy ponosić będą samorządy a w konsekwencji polski podatnik, mimo, że dyrektywa nie jest tak restrykcyjna i pozwala na 50% udział autobusów gazowych w realizacji celów ekologicznych, a więc znaczące obniżenie nakładów finansowych. Należy bowiem podkreślić, że koszty nabycia autobusów gazowych są dwukrotnie niższe od kosztów nabycia autobusów elektrycznych (koszt nabycia autobusu elektrycznego wynosi powyżej 2 mln złotych a koszt autobusu gazowego to ok. 1 mln zł). Przekonanie, że przecież te (wyższe) koszty będą rekompensowane w ramach wsparcia unijnego jest nieuzasadnione, gdyż zaoszczędzone fundusze unijne można przeznaczyć na inne ważne cele.

- pominięcie kwestii bezpieczeństwa energetycznego oraz lokalnych uwarunkowań w dostępie do różnych źródeł energii (w większości miejsc kraju pojawiają się perturbacje związane z przydziałem mocy koniecznej do zasilania flot autobusów elektrycznych, brak odpowiedniego przygotowania infrastruktury w minionych latach, wzrastające ryzyko awarii przeciążonego sytemu energetycznego, co skutkować będzie ograniczeniami w funkcjonowaniu nie tylko transportu publicznego, ale i innych obszarów gospodarki);

- nierówne traktowanie operatorów komunikacji miejskiej (w praktyce inne wymagania będą dotyczyć przewoźników komunalnych, a inne przedsiębiorców prywatnych);

- podważanie dotychczasowej polityki wspierania inwestycji w autobusy CNG, realizowanej i wspieranej m.in. poprzez działania kierowanego przez pana rządu (jak np. całkowicie słuszne zawieszenie akcyzy na paliwa CNG i LNG), a także należących do państwa instytucji, jak np. NFOŚiGW, czy włączony niedawno w jego struktury Fundusz Transportu Niskoemisyjnego, który miał stanowić wsparcie dla rozwoju paliw alternatywnych, co powoduje wrażenie niestabilności otoczenia systemowego.

Ze względu na mnogość wątpliwości wyrażanych przez nasze środowisko, przy jednoczesnym zmarginalizowaniu najbardziej kosztotwórczych zagadnień kontraktowania autobusów w procesie konsultacji społecznych związanych z projektem zmiany ustawy o elektromobilności, zwracamy się z apelem o przeprowadzenie dodatkowych konsultacji obejmujących wyłącznie zagadnienia związane z autobusami.

Skupienie się Ministerstwa Klimatu i Środowiska na konsultowaniu spraw związanych np. z rowerami elektrycznymi czy zagadnieniami carsharingu, przy jednoczesnym zbagatelizowaniu głosu reprezentanta całego środowiska autobusowego transportu publicznego, uważamy za działanie nieprofesjonalne i krzywdzące nasze środowisko. Należy także wspomnieć o sytuacji przedsiębiorstw, które otrzymały ogromną pomoc rządową, jak np. Autosan, które wyspecjalizowały się w produkcji autobusów gazowych, a w obecnej sytuacji ich przyszłość jest zagrożona.

Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej składa jednocześnie propozycję przygotowania i zorganizowania dodatkowej konferencji uzgodnieniowej, poświęconej zagadnieniom komunikacji miejskiej, najchętniej z udziałem pana premiera oraz Ministra Klimatu i Środowiska.

Źródło informacji: Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej

Za materiał zlecony, opublikowany w podkategorii PAP MediaRoom, odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”.

 » więcej

Kraj i świat

2024-07-25, godz. 12:10 Paryż – olimpijska strefa kibica w Sosnowcu Olimpijska Strefa Kibica zostanie uruchomiona w piątek obok sosnowieckiego Stadionu Ludowego. Zmagania sportowców w Paryżu będzie można tam oglądać na … » więcej 2024-07-25, godz. 12:10 Kołodziejczak: sadownicy i właściciele upraw winorośli otrzymają pomoc Na pokrycie strat poniesionych przez sadowników i właścicieli upraw winorośli jest 37 mln z UE, a dwa razy tyle można wydać ze środków krajowych - poinformował… » więcej 2024-07-25, godz. 12:10 Konfederacja: projekt nowelizacji dot. mowy nienawiści to cenzura Minister Bodnar próbuje wprowadzić cenzurę - mówili w czwartek podczas konferencji prasowej politycy Konfederacji Witold Tumanowicz i Grzegorz Braun, odnosząc… » więcej 2024-07-25, godz. 12:10 Joński: zasada jednomyślności jest siłą i symbolem Unii Europejskiej (wideo) Europoseł KO Dariusz Joński w czwartek w Studiu PAP powiedział, że nie należy rezygnować z prawa weta i tym samym zasady jednomyślności w Unii Europejskiej… » więcej 2024-07-25, godz. 12:10 Starachowice/ Powstanie centrum opiekuńczo-mieszkalne dla osób z niepełnosprawnościami W Starachowicach powstanie nowe centrum opiekuńczo-mieszkalne zapewniające wsparcie osobom z niepełnosprawnościami. W placówce zapewniona będzie opieka lekarza… » więcej 2024-07-25, godz. 12:00 Ministerstwo Cyfryzacji: projekt rozporządzenia ws. gniazd USB C do konsultacji Ministerstwo Cyfryzacji skierowało do konsultacji projekt rozporządzenia, zgodnie z którym wskazane typy urządzeń elektronicznych mają mieć gniazda typu… » więcej 2024-07-25, godz. 12:00 Doktorant z Politechniki Wrocławskiej szuka sposobu na oczyszczenie Bałtyku z broni chemicznej Dawid Kramski z Politechniki Wrocławskiej szuka sposobu na usunięcie arsenu zalegającego na dnie Morza Bałtyckiego za pomocą polimerów stosowanych w druku… » więcej 2024-07-25, godz. 12:00 KE: państwa unijne muszą podać nazwiska kandydatów na komisarzy do 30 sierpnia (opis) Państwa członkowskie UE muszą podać nazwiska swoich kandydatów na komisarzy do 30 sierpnia; list w tej sprawie przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula… » więcej 2024-07-25, godz. 11:50 Australia/ Sąd: brak dowodów na wywoływanie nowotworów przez herbicyd zawierający glifosat Australijski sąd oddalił w czwartek pozew zbiorowy przeciwko firmie Bayer, uznając, że brak wystarczających dowodów, by zawierający glifosat herbicyd Roundup… » więcej 2024-07-25, godz. 11:50 KE: państwa unijne muszą podać nazwiska kandydatów na komisarzy do 30 sierpnia (krótka) Państwa członkowskie UE muszą podać nazwiska swoich kandydatów na komisarzy do 30 sierpnia; list w tej sprawie przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula… » więcej
1234567
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »