Radio Opole » Interwencja Radia Opole » Posłuchaj audycji: » Bezpieczny senior za kierownicą [INTERWENCJA]
2023-05-19, 13:05 Autor: Krzysztof Dobrowolski

Bezpieczny senior za kierownicą [INTERWENCJA]

[fot. envato]
[fot. envato]
Zdezorientowana 92-latka poruszająca się samochodem zwróciła swoją jazdą uwagę policjantów. Miała jechać pomiędzy pasami i na tyle wolno, że utrudniała ruch innym kierowcom. Kobieta została skierowana na badania lekarskie, w celu wykazania czy nadal może kierować pojazdami. Czy badania dla seniorów-kierowców powinny być obligatoryjne? Tematem interwencji zajął się Krzysztof Dobrowolski.
Z Aleksandrą Żak, która na co dzień zajmuje się badaniami psychotechnicznymi kierowców w Opolu rozmawia reporter Radia Opole Krzysztof Dobrowolski.
  • Czy często kierowcy w podeszłym wieku badają swoje sprawności psychotechniczne, a także czy są zauważani na drodze?
- Na co dzień na pewno tego nie spotykam, ale takich kierowców w wieku 90 lat lub powyżej jednak wielu na drodze nie mamy. Wyobraźmy sobie taką sytuację, że zgłasza się na badanie pani, powiedzmy w wieku osiemdziesięciu kilku lat przyprowadzona przez córkę i pod naciskami rodziny poddała się sama badaniu, żeby sprawdzić swoje sprawności. Sporadycznie zdarza się, że zgłaszają się takie osoby, albo skierowane przez rodzinę, poproszone przez nią, żeby się zbadać. Zdarzają się też osoby, które są na przykład po schorzeniach neurologicznych, po wylewach i same się zgłaszają z prośbą, aby siebie sprawdzić czy nie stanowią zagrożenia na drodze. To jest bardzo pozytywne zjawisko i każdemu kierowcy, który odczuwa, że jego sprawności nie są już takie jak wcześniej zawsze zalecam, można się zgłosić na takie badanie i po prostu samemu się sprawdzić.
Aleksandra Żak, Badania Psychotechniczne Kierowców Opole
  • Czy jest Pani zdaniem jakaś granica wieku kiedy lawinowo pogarszają się nasze zdolności psychotechniczne?
- Ciężkie pytanie, ponieważ tych kierowców w starszym wieku jest mało. Dlatego, że kierowcy zawodowi wycofują się z zawodu i tutaj nie ma raczej kierowców, którzy mają osiemdziesiąt czy dziewięćdziesiąt lat. Natomiast myślę, że ten wiek na który warto zwrócić uwagę to jest sześćdziesiąty rok życia. W przypadku kierowców zawodowych ustawodawca ograniczył nam ważność orzeczenia psychologicznego do dwóch i pół roku, z pięciu. Czyli skrócony ten czas o połowę. W związku z powyższym jest to ten moment, w który ustawodawca zwrócił uwagę, że tych kierowców musimy kontrolować częściej. Moim zdaniem 60 lat to jeszcze nie jest taki wiek, gdzie można się spodziewać, że zachodzi do dużych zmiana le jest to wiek w którym powinno się bardziej zwrócić uwagę na samoobserwację. Natomiast 70, 80, tym bardziej 90 lat jeżeli ktoś w tym wieku chce być kierowcą zdecydowanie powinien sam dla siebie wykonać takie badania, dla swojego bezpieczeństwa.
Aleksandra Żak, Badania Psychotechniczne Kierowców Opole
  • Jakiego typu dysfunkcje pojawiają się wraz z wiekiem senioralnym. Co najczęściej nam dokucza?
- W zdecydowanej większości obserwują spadek sprawności psychomotorycznych, czyli ta szybkość reakcji na drodze zmniejsza się. Wolniej reagujemy, to może w bezpośredni sposób przyczynić się do nieprzyjemnych sytuacji, bo np. nie zdążymy w odpowiedniej niebezpiecznej sytuacji zahamować. Co najważniejsze, wzrok. Nie mam tu na myśli oceny odległości, nie chodzi tu o wady w których mówimy, że ktoś nosi okulary, to nie o to chodzi. Natomiast widzenie nocne, to jest coś co zaczyna być problemem. Jak warto zadbać o wzrok? Przede wszystkim starajmy się ograniczać używanie telefonów komórkowych, to jest bardzo ważna sprawa dla naszego wzroku. Zauważyłam u starszych kierowców, którzy podają, że telefon używają sporadycznie i ku mojemu zaskoczeniu, siedemdziesięcioletni kierowca potrafi mieć lepsze wyniki niżeli młody człowiek, który bardzo mocno eksploatuje wzrok poprzez telefon.
Aleksandra Żak, Badania Psychotechniczne Kierowców Opole
  • Czy powinny zostać wprowadzone obligatoryjne badania dla kierowców po przekroczeniu określonego senioralnego wieku?
Jak najbardziej jestem zwolennikiem tego, aby ustawodawca wprowadził taki obowiązek w pewnym wieku. Warto zbadać się, przykład podany przez pana redaktora, wiek 90-lat zdecydowanie taka osoba powinna zostać przebadana, pod kątem tych sprawności. Wówczas, być może można byłoby uniknąć pewnych nieprzyjemnych zdarzeń na drodze. 60 lat to jest wiek graniczny w przypadku kierowców zawodowych i tak jak wcześniej wspomniałam jest to wiek, gdzie te zmiany są już zauważalne. Natomiast nie wykluczam, że w przypadku osób, które nie są kierowcami zawodowymi, tę granicę można byłoby przesunąć do wieku siedemdziesiątego. Należy pamiętać, że takie zmiany odbywają się często stopniowo, my możemy się do nich przyzwyczaić i przeoczyć pewne sygnały. Warto mieć wewnętrzną świadomość, że pewnym wieku dobrze jest siebie sprawdzić. Nie widzimy skokowego pogorszenia, ponieważ takie zdarzenie ma miejsce, kiedy nagle w naszym zdrowiu coś się zadzieje. Możemy nawet nie zdawać sobie sprawy z pogorszenia naszych sprawności, do momentu kolizji bądź wypadku, gdzie dopiero wtedy uświadomimy sobie, że nie zdążyliśmy na czas zareagować.
Aleksandra Żak, Badania Psychotechniczne Kierowców Opole
Tematem interwencji zajął się Krzysztof Dobrowolski. Cała interwencja do posłuchania poniżej.
12

Zobacz także

2024-03-08, godz. 15:30 Czy jest szansa na renowację kaplicy cmentarnej? [INTERWENCJA] Tym razem w paśmie interwencyjnym podjęliśmy temat miejsca określonego na kartach jednej z powieści jako wyjątkowego, bo ludzie umierają, by... się tam… » więcej 2024-03-07, godz. 16:00 Masz pilną wizytę kontrolną u lekarza? Posłuchaj! [INTERWENCJA] Magazyn interwencyjny Radia Opole, a w nim tematy podejmowane przez reporterów, a zgłaszane nam przez naszych słuchaczy. I wczoraj (06.03) na naszą skrzynkę… » więcej 2024-03-06, godz. 16:10 Opole: Czy to jest marnotrawstwo, czy jest jakieś uzasadnienie rozświetlenia parteru budynku CUP? [INTERWENCJA] Środowe popołudnie rozpoczniemy od kolejnego magazynu interwencyjnego. Tym razem powiemy o tym, co może zastanawiać niejednego z kierowców, jadących wieczorową… » więcej 2024-03-04, godz. 14:05 "Nie umiem sobie poradzić, walczę z nimi od września i nie ma żadnych efektów". Czy po interwencji coś się zmieni?… Zwisające kable, ale też biegnące przez środek ścian korytka z okablowaniem - tak wygląda instalacja jednego z operatorów - dostawców usług przy ul. Ligonia… » więcej 2024-03-01, godz. 15:24 Obawiali się powstania zakładu recyklingu tworzyw sztucznych. W grudniu był protest w tej sprawie. Jest decyzja [IN… Temat ten poruszaliśmy w jednej z naszych audycji interwencyjnych na początku grudnia zeszłego roku, w tym wydaniu audycji powracamy, do to jedna z takich spraw… » więcej 2024-02-29, godz. 16:30 Ulica Chełmońskiego w Opolu jako drogowa antywizytówka miasta [INTERWENCJA] - posłuchaj całej audycji "Pływający" chodnik, który jest przeglądem sztuki budowlanej i materiałów brukarskich z ostatniego półwiecza. Do tego droga z historyczną kostką, miejscami… » więcej 2024-02-29, godz. 12:10 Czy w Opolu brakuje publicznych toalet? [INTERWENCJA] - posłuchaj całej audycji O organizację na Małym Rynku w Opolu publicznej toalety wnioskują właściciele działających tam punktów gastronomicznych. Okolica jest coraz popularniejszym… » więcej 2024-02-26, godz. 15:45 Wielbiciele zwierząt mają coraz bardziej dogodne warunki zabierania czworonogów do przestrzeni publicznych, a to wielki… Okazuje się, że już blisko co druga osoba ma alergię i jak tłumaczą specjaliści nie łatwo będzie odwrócić te statystyki. Epidemia alergii jest już… » więcej 2024-02-23, godz. 13:40 "Nic mi się nie zaświeciło, że to może być oszustwo" [INTERWENCJA] „Mamo, zepsuł mi się telefon - to jest mój nowy numer. Zapisz sobie” - wiadomość takiej treści otrzymała jedna ze słuchaczek Radia Opole. Niewiele… » więcej 2024-02-22, godz. 14:07 Bezdomność wymaga pomocy, ale na czym ona powinna polegać i dlaczego nie każde pomaganie jest dobre [INTERWENCJA] „Na jaką pomoc mogą liczyć bezdomni w Oleśnie?” – telefon z takim pytaniem trafił na interwencyjną skrzynkę Radia Opole. To jedno z takich pytań… » więcej
23456
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »