Radio Opole » Interwencja Radia Opole » Posłuchaj audycji: » Bezpieczny senior za kierownicą [INTERWENCJA]
2023-05-19, 13:05 Autor: Krzysztof Dobrowolski

Bezpieczny senior za kierownicą [INTERWENCJA]

[fot. envato]
[fot. envato]
Zdezorientowana 92-latka poruszająca się samochodem zwróciła swoją jazdą uwagę policjantów. Miała jechać pomiędzy pasami i na tyle wolno, że utrudniała ruch innym kierowcom. Kobieta została skierowana na badania lekarskie, w celu wykazania czy nadal może kierować pojazdami. Czy badania dla seniorów-kierowców powinny być obligatoryjne? Tematem interwencji zajął się Krzysztof Dobrowolski.
Z Aleksandrą Żak, która na co dzień zajmuje się badaniami psychotechnicznymi kierowców w Opolu rozmawia reporter Radia Opole Krzysztof Dobrowolski.
  • Czy często kierowcy w podeszłym wieku badają swoje sprawności psychotechniczne, a także czy są zauważani na drodze?
- Na co dzień na pewno tego nie spotykam, ale takich kierowców w wieku 90 lat lub powyżej jednak wielu na drodze nie mamy. Wyobraźmy sobie taką sytuację, że zgłasza się na badanie pani, powiedzmy w wieku osiemdziesięciu kilku lat przyprowadzona przez córkę i pod naciskami rodziny poddała się sama badaniu, żeby sprawdzić swoje sprawności. Sporadycznie zdarza się, że zgłaszają się takie osoby, albo skierowane przez rodzinę, poproszone przez nią, żeby się zbadać. Zdarzają się też osoby, które są na przykład po schorzeniach neurologicznych, po wylewach i same się zgłaszają z prośbą, aby siebie sprawdzić czy nie stanowią zagrożenia na drodze. To jest bardzo pozytywne zjawisko i każdemu kierowcy, który odczuwa, że jego sprawności nie są już takie jak wcześniej zawsze zalecam, można się zgłosić na takie badanie i po prostu samemu się sprawdzić.
Aleksandra Żak, Badania Psychotechniczne Kierowców Opole
  • Czy jest Pani zdaniem jakaś granica wieku kiedy lawinowo pogarszają się nasze zdolności psychotechniczne?
- Ciężkie pytanie, ponieważ tych kierowców w starszym wieku jest mało. Dlatego, że kierowcy zawodowi wycofują się z zawodu i tutaj nie ma raczej kierowców, którzy mają osiemdziesiąt czy dziewięćdziesiąt lat. Natomiast myślę, że ten wiek na który warto zwrócić uwagę to jest sześćdziesiąty rok życia. W przypadku kierowców zawodowych ustawodawca ograniczył nam ważność orzeczenia psychologicznego do dwóch i pół roku, z pięciu. Czyli skrócony ten czas o połowę. W związku z powyższym jest to ten moment, w który ustawodawca zwrócił uwagę, że tych kierowców musimy kontrolować częściej. Moim zdaniem 60 lat to jeszcze nie jest taki wiek, gdzie można się spodziewać, że zachodzi do dużych zmiana le jest to wiek w którym powinno się bardziej zwrócić uwagę na samoobserwację. Natomiast 70, 80, tym bardziej 90 lat jeżeli ktoś w tym wieku chce być kierowcą zdecydowanie powinien sam dla siebie wykonać takie badania, dla swojego bezpieczeństwa.
Aleksandra Żak, Badania Psychotechniczne Kierowców Opole
  • Jakiego typu dysfunkcje pojawiają się wraz z wiekiem senioralnym. Co najczęściej nam dokucza?
- W zdecydowanej większości obserwują spadek sprawności psychomotorycznych, czyli ta szybkość reakcji na drodze zmniejsza się. Wolniej reagujemy, to może w bezpośredni sposób przyczynić się do nieprzyjemnych sytuacji, bo np. nie zdążymy w odpowiedniej niebezpiecznej sytuacji zahamować. Co najważniejsze, wzrok. Nie mam tu na myśli oceny odległości, nie chodzi tu o wady w których mówimy, że ktoś nosi okulary, to nie o to chodzi. Natomiast widzenie nocne, to jest coś co zaczyna być problemem. Jak warto zadbać o wzrok? Przede wszystkim starajmy się ograniczać używanie telefonów komórkowych, to jest bardzo ważna sprawa dla naszego wzroku. Zauważyłam u starszych kierowców, którzy podają, że telefon używają sporadycznie i ku mojemu zaskoczeniu, siedemdziesięcioletni kierowca potrafi mieć lepsze wyniki niżeli młody człowiek, który bardzo mocno eksploatuje wzrok poprzez telefon.
Aleksandra Żak, Badania Psychotechniczne Kierowców Opole
  • Czy powinny zostać wprowadzone obligatoryjne badania dla kierowców po przekroczeniu określonego senioralnego wieku?
Jak najbardziej jestem zwolennikiem tego, aby ustawodawca wprowadził taki obowiązek w pewnym wieku. Warto zbadać się, przykład podany przez pana redaktora, wiek 90-lat zdecydowanie taka osoba powinna zostać przebadana, pod kątem tych sprawności. Wówczas, być może można byłoby uniknąć pewnych nieprzyjemnych zdarzeń na drodze. 60 lat to jest wiek graniczny w przypadku kierowców zawodowych i tak jak wcześniej wspomniałam jest to wiek, gdzie te zmiany są już zauważalne. Natomiast nie wykluczam, że w przypadku osób, które nie są kierowcami zawodowymi, tę granicę można byłoby przesunąć do wieku siedemdziesiątego. Należy pamiętać, że takie zmiany odbywają się często stopniowo, my możemy się do nich przyzwyczaić i przeoczyć pewne sygnały. Warto mieć wewnętrzną świadomość, że pewnym wieku dobrze jest siebie sprawdzić. Nie widzimy skokowego pogorszenia, ponieważ takie zdarzenie ma miejsce, kiedy nagle w naszym zdrowiu coś się zadzieje. Możemy nawet nie zdawać sobie sprawy z pogorszenia naszych sprawności, do momentu kolizji bądź wypadku, gdzie dopiero wtedy uświadomimy sobie, że nie zdążyliśmy na czas zareagować.
Aleksandra Żak, Badania Psychotechniczne Kierowców Opole
Tematem interwencji zajął się Krzysztof Dobrowolski. Cała interwencja do posłuchania poniżej.
12

Zobacz także

2024-05-02, godz. 14:20 Historia mieszkanki Ośrodka Readaptacji Społecznej „Szansa” [INTERWENCJA] Tematu do tej audycji dostarczyła nam słuchaczka pisząca do naszej redakcji list, w którym opisuje, że jest matką pięciorga dzieci, od kilku lat mieszka… » więcej 2024-04-29, godz. 19:40 Brak schronów w mieście, katastrofalny stan obrony cywilnej i co warto spakować do plecaka ewakuacyjnego [INTERWENC… Schrony – o nich już rozmawialiśmy w jednym z magazynów interwencyjnych. To oczywiście po tym, jak zwrócili się do nas słuchacze z pytaniem, gdzie się… » więcej 2024-04-26, godz. 15:02 "Tu się nie da przejść". Pacjenci mają problem z dotarciem do przychodni przy ul. Kościuszki w Opolu [INTERWENCJA] W magazynie interwencyjnym często skupiamy się na konkretnym problemie, który może występować w różnych miejscach. Tym razem byliśmy w jednym miejscu… » więcej 2024-04-25, godz. 14:30 Ścieżki rowerowe w mieście okiem rowerzystów i MZD w Opolu [INTERWENCJA] Tym razem w magazynie interwencyjnym Radia Opole o ścieżkach rowerowych. Dzwonią do nas słuchacze, którzy mają uwagi, co do panującego na nich porządku… » więcej 2024-04-23, godz. 17:07 Fatalny stan ulicy i chodników zgłaszają mieszkańcy ul. Łąkowej w Opolu [INTERWENCJA] - posłuchaj całej audycji Ulica Łąkowa to odnoga ulicy Spychalskiego w Opolu, gdzie znajduje się supermarket i wysokie bloki. Do naszej redakcji zgłosił się pan Tomasz, mieszkaniec… » więcej 2024-04-19, godz. 19:30 "To jest jakiś absurd" - tak mieszkańcy Pasieki komentują prace budowlane na dzielnicy. Czy jest szansa na korektę?… Z tematem zgłosili się do nas mieszkańcy Wyspy Pasieka w Opolu, wskazując, że w centralnym punkcie budowanego chodnika, który powstaje w sąsiedztwie remontowanego… » więcej 2024-04-18, godz. 16:55 Mieszkańcy Szymiszowa skarżą się na działalność kopalni. "Cały czas są wibracje" [INTERWENCJA] - posłuchaj całej… Hałas, zapylenie, wstrząsy powodujące pęknięcia. Mieszkańcy Szymiszowa skarżą się na działalność kopalni kamienia wapiennego, która znajduje się… » więcej 2024-04-18, godz. 14:30 Instalacja OZE na budynkach TBS w Opolu bez poinformowania mieszkańców [INTERWENCJA] „Nie wiedział, co się dzieje. Nikt go nie uprzedzał, jak było w zwyczaju. Widział obcych ludzi kręcących się po jego budynku. Przemieszczali się z parteru… » więcej 2024-04-16, godz. 14:33 Wyjąca "czujka" - jak się zachować w takiej sytuacji? [INTERWENCJA] Co zrobić w sytuacji, gdy u sąsiadów w bloku od dłuższego czasu „wyje” czujka i nikt nie reaguje? Powinniśmy interweniować? Czy możemy się niepokoić… » więcej 2024-04-15, godz. 20:30 Mieszkanka Niemodlina w walce o swoje dobro [INTERWENCJA] - posłuchaj audycji Mieszkanka Niemodlina od ponad 7 lat walczy z wymiarem sprawiedliwości. W 2017 r. otrzymała pismo o wszczęciu egzekucji komorniczej na kwotę niespełna 2 tys… » więcej
12345
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »