Radio Opole » Interwencja Radia Opole » Posłuchaj audycji: » Jakie mamy prawa jako klienci sklepów, a jakie obowiązki…
2024-12-12, 21:15 Autor: Dawid Rajwa /oprac. Agnieszka Lubczańska

Jakie mamy prawa jako klienci sklepów, a jakie obowiązki mają sprzedawcy? [INTERWENCJA]

Sklep z zabawkami [fot. Jędrzej Łuczak]
Sklep z zabawkami [fot. Jędrzej Łuczak]
Tym razem temat, który w okresie przedświątecznych zakupów może przynieść nam wiele istotnych informacji. Zgłosił się do nas słuchacz z Kluczborka, który zwraca uwagę na to, że jeden z marketów nie przyjmuje zwrotów towaru. Zastrzeżenia ma też do postępowania reklamacyjnego. Czy słusznie? Jakie są prawa konsumentów i obowiązki sprzedawców? Czy w sklepach powinien gdzieś być dostępny regulamin zwrotów?

Tym tematem postanowiliśmy zająć się w magazynie interwencyjnym, a wszystkie wątpliwości w tych kwestiach rozwieje, miejmy nadzieję, Małgorzata Płaszczyk-Waligórska - powiatowa rzeczniczka praw konsumenta w Strzelcach Opolskich i Krapkowicach.
Telefon słuchacza
- W świetle obowiązujących przepisów w Polsce niestety, jeśli kupujemy w sklepie stacjonarnym, to nie ma tego powszechnego prawa zwrotu, a nam się wydaje, że możemy wszystko zwrócić lub wymienić. Panuje taka powszechna zasada, że; "A do 14 dni zawsze mogę zwrócić, wymienić". Nie, to dotyczy tylko umów zawieranych na odległość, czyli przez internet, czy przez jakieś katalogi wysyłkowe, czy poza lokalem przedsiębiorstwa, jak idziemy na jakiś pokaz czy gdzieś nie w placówce danej firmy - tłumaczy Małgorzata Płaszczyk-Waligórska.

- Może dlatego konsumenci tak myślą, że coraz więcej sklepów przyjmuje te zwroty towaru, ale jest to ich wyłącznie dobra wola, a nie jest to ich obowiązek, bo nie ma żadnego przepisu, który reguluje prawo zwrotu w sklepie stacjonarnym. Jest to dobra wola sprzedawcy - zauważa powiatowa rzeczniczka praw konsumenta.

- Duże sieciówki dopuszczają zwroty, ale też na pewnych zasadach, ale też mają jakieś ograniczenia. Na przykład żarówki nie podlegają zwrotowi, na przykład kwiatyi, czy towary, które są sprzedawane na metry, więc zawsze kupując i to szczególnie coś bardziej wartościowego, pytajmy o to sprzedawcę, czy jest możliwość zwrotu towaru lub wymiany na inny, bo niestety nie ma tego prawa i to jest dobra wola sprzedawcy, więc tutaj konsument może być rozczarowany, ale sprzedawca tutaj nie narusza żadnych przepisów, bo takich przepisów po prostu nie ma - tłumaczy rzeczniczka.

- Coraz więcej sklepów przyjmuje te zwroty, ale też są na przykład ograniczenia czasowe, że na przykład do 7 dni, do 14, nawet do roku, ale też o to pytajmy - radzi powiatowa rzecznik praw konsumenta.

- Też bardzo często do mnie dzwonią konsumenci oburzeni, że jeżeli jest przyjmowany zwrot, bo w regulaminie sklepu jest taka możliwość, to nie odzyskują gotówki, ale właśnie trzeba wymienić na inny towar, albo dostają jakąś kartę podarunkową czy voucher do tego sklepu - opowiada Małgorzata Płaszczyk-Waligórska. - Zajrzyjmy do regulaminu. Jeżeli sprzedawca tak to określi, to nie ma możliwości, nawet idąc do sądu, nie wygramy takiej sprawy.
Małgorzata Płaszczyk-Waligórska (1)
- Warto dzwonić, pytać i o terminy, i o właśnie regulaminowe zasady, jakie towary można, jakie nie, i tak jak mówię, to jest taka dowolność i jest to niestety dopuszczalne w świetle przepisów - mówi o zwyczajach w kwestii wszelkiego rodzaju zwrotach towarów Małgorzata Płaszczyk-Waligórska.
Małgorzata Płaszczyk-Waligórska (2)
Jaki towarów z pewnością nie będzie można oddać po ich zakupie?

- To są na przykład nagrania audiowizualne, czy płyty CD, które po otwarciu wiadomo, możemy skopiować, czy gry komputerowe. To są na przykład na specjalne zamówienie jakieś towary. Jeżeli my coś zamówimy dla kogoś z jakimś grawerem tylko dla danej osoby wartościowym, nie możemy tego zwrócić. Przedsiębiorca nie może być na tym stratny. Czy na przykład towary w zapieczętowanym opakowaniu, które po rozpakowaniu, ze względów zdrowotnych czy higienicznych, nie można użyć - mówi rzeczniczka. - Także różnego rodzaju towary, które mają krótką przydatność do spożycia, to też wiadomo, że nie można zwrócić.
Małgorzata Płaszczyk-Waligórska (3)
To tylko fragment obszernej rozmowy. Całość magazynu interwencyjnego jest do posłuchania poniżej. Tematem zajął się Dawid Rajwa.

Zobacz także

2024-12-16, godz. 14:11 "Czyste Powietrze dla powodzian" - są pytania, szukamy odpowiedzi [INTERWENCJA] 12 grudnia został uruchomiony program "Czyste Powietrze dla powodzian", który ma być pomocą dla poszkodowanych. Posiada ułatwioną procedurę starania się… » więcej 2024-12-11, godz. 14:30 "Czasem mam wrażenie, że wchodzę do chłodziarki, a nie do mieszkania, gdzie powinno być ciepło i miło" - mówi mieszkanka… Choć sezon grzewczy już dawno się rozpoczął, grzejniki w mieszkaniach spółdzielczego bloku przy ulicy Duboisa 39-47 są letnie, mimo otwartych zaworów… » więcej 2024-12-10, godz. 14:30 Chęci i energii, by pomagać nie brakuje oraz o wielkim geście kilku firm na pomoc powodzianom [INTERWENCJA] Są tematy, do których wracamy, to aktualnie tematy powodziowe. Bo choć niedługo minie 3 miesiące, kiedy powódź dotknęło wielu mieszkańców Opolszczyzny… » więcej 2024-12-09, godz. 18:23 Paczków: Jakie rozwiązania strategiczne na poziomie rządowym powinny zostać wg włodarza zalanego terenu podjęte?… Choć od tegorocznej powodzi za kilka dni miną już trzy miesiące, to w wielu miejscach jeszcze długo będą trwały prace związane z przywróceniem domów… » więcej 2024-12-05, godz. 17:23 Pacjenci z przychodni przy ulicy Grota Roweckiego w Opolu marzną podczas rehabilitacji. Czy to się zmieni? [INTERWEN… Sprawa jednej z opolskich przychodni rehabilitacyjnych to temat, którym postanowiliśmy zając się w magazynie interwencyjnym. Problem zgłosił słuchacz Radia… » więcej 2024-12-04, godz. 11:49 "Warto też apelować do rodziców, żeby zwracali uwagę, co ich dzieci robią w godzinach popołudniowo-wieczornych"… Spożywanie alkoholu "pod chmurką", wyłudzanie pieniędzy, a do tego brak porządku poprzez ciągłe zaśmiecanie okolicy. Jeszcze latem strach było przejść… » więcej 2024-12-03, godz. 16:18 "Nie możemy tutaj milczeć" - policjant o tym, jak powinniśmy reagować, gdy w naszym otoczeniu jest podejrzenie o przemoc… „Czuję zagrożenie ze strony bliskich! Proszę o pomoc, proszę o interwencję” – tak w skrócie można opisać telefon, który trafił na naszą skrzynkę… » więcej 2024-12-02, godz. 16:40 "Ci ludzie doświadczają takiej tragedii w życiu, że nie potrafimy sobie tego wyobrazić" - o rodzinach pacjentów hospicjum… Pomaganie to jeden z tych tematów, o których mówić można wiele, wszak potrzeb i potrzebujących nie brakuje. Tym razem o tym, jak można pomóc tym, którzy… » więcej 2024-11-29, godz. 16:55 "Tak nie może być w XXI wieku w mieście wojewódzkim, w centrum miasta, żeby ludzie żyli, jak w średniowieczu" [… "Wyłączyli nam gaz wieczorem i bez gazu ciepłej wody, ugotowania posiłku ciepłego w te zimne wieczory, zostawili nas tak przez cały tydzień" - taki telefon… » więcej
12345
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »