Radio Opole » Interwencja Radia Opole » Posłuchaj audycji: » Jakie mamy prawa jako klienci sklepów, a jakie obowiązki…
2024-12-12, 21:15 Autor: Dawid Rajwa /oprac. Agnieszka Lubczańska

Jakie mamy prawa jako klienci sklepów, a jakie obowiązki mają sprzedawcy? [INTERWENCJA]

Sklep z zabawkami [fot. Jędrzej Łuczak]
Sklep z zabawkami [fot. Jędrzej Łuczak]
Tym razem temat, który w okresie przedświątecznych zakupów może przynieść nam wiele istotnych informacji. Zgłosił się do nas słuchacz z Kluczborka, który zwraca uwagę na to, że jeden z marketów nie przyjmuje zwrotów towaru. Zastrzeżenia ma też do postępowania reklamacyjnego. Czy słusznie? Jakie są prawa konsumentów i obowiązki sprzedawców? Czy w sklepach powinien gdzieś być dostępny regulamin zwrotów?

Tym tematem postanowiliśmy zająć się w magazynie interwencyjnym, a wszystkie wątpliwości w tych kwestiach rozwieje, miejmy nadzieję, Małgorzata Płaszczyk-Waligórska - powiatowa rzeczniczka praw konsumenta w Strzelcach Opolskich i Krapkowicach.
Telefon słuchacza
- W świetle obowiązujących przepisów w Polsce niestety, jeśli kupujemy w sklepie stacjonarnym, to nie ma tego powszechnego prawa zwrotu, a nam się wydaje, że możemy wszystko zwrócić lub wymienić. Panuje taka powszechna zasada, że; "A do 14 dni zawsze mogę zwrócić, wymienić". Nie, to dotyczy tylko umów zawieranych na odległość, czyli przez internet, czy przez jakieś katalogi wysyłkowe, czy poza lokalem przedsiębiorstwa, jak idziemy na jakiś pokaz czy gdzieś nie w placówce danej firmy - tłumaczy Małgorzata Płaszczyk-Waligórska.

- Może dlatego konsumenci tak myślą, że coraz więcej sklepów przyjmuje te zwroty towaru, ale jest to ich wyłącznie dobra wola, a nie jest to ich obowiązek, bo nie ma żadnego przepisu, który reguluje prawo zwrotu w sklepie stacjonarnym. Jest to dobra wola sprzedawcy - zauważa powiatowa rzeczniczka praw konsumenta.

- Duże sieciówki dopuszczają zwroty, ale też na pewnych zasadach, ale też mają jakieś ograniczenia. Na przykład żarówki nie podlegają zwrotowi, na przykład kwiatyi, czy towary, które są sprzedawane na metry, więc zawsze kupując i to szczególnie coś bardziej wartościowego, pytajmy o to sprzedawcę, czy jest możliwość zwrotu towaru lub wymiany na inny, bo niestety nie ma tego prawa i to jest dobra wola sprzedawcy, więc tutaj konsument może być rozczarowany, ale sprzedawca tutaj nie narusza żadnych przepisów, bo takich przepisów po prostu nie ma - tłumaczy rzeczniczka.

- Coraz więcej sklepów przyjmuje te zwroty, ale też są na przykład ograniczenia czasowe, że na przykład do 7 dni, do 14, nawet do roku, ale też o to pytajmy - radzi powiatowa rzecznik praw konsumenta.

- Też bardzo często do mnie dzwonią konsumenci oburzeni, że jeżeli jest przyjmowany zwrot, bo w regulaminie sklepu jest taka możliwość, to nie odzyskują gotówki, ale właśnie trzeba wymienić na inny towar, albo dostają jakąś kartę podarunkową czy voucher do tego sklepu - opowiada Małgorzata Płaszczyk-Waligórska. - Zajrzyjmy do regulaminu. Jeżeli sprzedawca tak to określi, to nie ma możliwości, nawet idąc do sądu, nie wygramy takiej sprawy.
Małgorzata Płaszczyk-Waligórska (1)
- Warto dzwonić, pytać i o terminy, i o właśnie regulaminowe zasady, jakie towary można, jakie nie, i tak jak mówię, to jest taka dowolność i jest to niestety dopuszczalne w świetle przepisów - mówi o zwyczajach w kwestii wszelkiego rodzaju zwrotach towarów Małgorzata Płaszczyk-Waligórska.
Małgorzata Płaszczyk-Waligórska (2)
Jaki towarów z pewnością nie będzie można oddać po ich zakupie?

- To są na przykład nagrania audiowizualne, czy płyty CD, które po otwarciu wiadomo, możemy skopiować, czy gry komputerowe. To są na przykład na specjalne zamówienie jakieś towary. Jeżeli my coś zamówimy dla kogoś z jakimś grawerem tylko dla danej osoby wartościowym, nie możemy tego zwrócić. Przedsiębiorca nie może być na tym stratny. Czy na przykład towary w zapieczętowanym opakowaniu, które po rozpakowaniu, ze względów zdrowotnych czy higienicznych, nie można użyć - mówi rzeczniczka. - Także różnego rodzaju towary, które mają krótką przydatność do spożycia, to też wiadomo, że nie można zwrócić.
Małgorzata Płaszczyk-Waligórska (3)
To tylko fragment obszernej rozmowy. Całość magazynu interwencyjnego jest do posłuchania poniżej. Tematem zajął się Dawid Rajwa.

Zobacz także

2025-01-02, godz. 16:15 Magazyn interwencyjny - podsumowanie [INTERWENCJA] To ostatni w tym roku magazyn interwencyjny Radia Opole. W przyszłym roku będziemy się spotykać, ale o nieco późniejszej porze i nie tak regularnie, jak… » więcej 2024-12-30, godz. 14:45 Lewin Brzeski trzy miesiące po powodzi [INTERWENCJA] Radio Opole cały czas wspomaga budowę Rodzinnego Domu Dziecka w Lewinie Brzeskim. Dom prowadzony jest przez Edytę i Roberta Cimermanów. Przez 10 lat opiekowali… » więcej 2024-12-27, godz. 14:15 Małe podsumowanie wielkiej akcji pomocy dla powodzian [INTERWENCJA] Obiecaliśmy w naszej audycji interwencyjnej, że dopóki ostatni dom po powodzi nie zostanie odbudowany, dopóki ostatni mieszkańcy nie wrócą do swojego normalnego… » więcej 2024-12-24, godz. 13:30 Wigilijne wydanie magazynu interwencyjnego inne niż zwykle [INTERWENCJA] Wigilia to dzień wyjątkowy, zatem i magazyn interwencyjny był wyjątkowy. Interweniowaliśmy w różnych sprawach dotyczących świąt, naszych obyczajów… » więcej 2024-12-23, godz. 15:10 Plac zabaw w Polanowicach i zdatność wody do picia w Głuchołazach tematami magazynu interwencyjnego [INTERWENCJA] W audycji wróciliśmy do sprawy, którą zgłosił nam mieszkaniec Polanowic. Otóż obok posesji naszego słuchacza za płotem wybudowano plac zabaw przy świetlicy… » więcej 2024-12-20, godz. 18:15 Jak ludziom, którzy - wydawałoby się są w beznadziejnej sytuacji - można pomóc? [INTERWENCJA] Staramy się ostatnio często podejmować temat pomocy dla powodzian, relacjonować inicjatywy pozwalające "stanąć na nogi" ofiarom wrześniowego kataklizmu… » więcej 2024-12-19, godz. 14:45 Wydłużenie lewoskrętu na DK45 zmniejszy korki? Słuchacze apelują o zmianę [INTERWENCJA] Na dojeździe do skrzyżowania DK 45 z obwodnicą Opola, szczególnie w godzinach porannych tworzą się korki. Jak można upłynnić ruch? Z podpowiedzią i zarazem… » więcej 2024-12-18, godz. 16:13 Szczury na klatkach schodowych osiedla w Opolu [INTERWENCJA] Są niezwykle inteligentne i zarazem niebezpieczne dla człowieka. Mowa o szczurach, które ostatnio pojawiły się na osiedlu AK w Opolu. Gryzonie można spotkać… » więcej 2024-12-17, godz. 13:50 "Porozmawiać z nikim nie idzie, bo dzieci hałasują" [INTERWENCJA] Tuż obok posesji naszego słuchacza za płotem wybudowano plac zabaw przy świetlicy wiejskiej. Pan Czesław skarży się na hałasy, które docierają do niego… » więcej 2024-12-16, godz. 14:11 "Czyste Powietrze dla powodzian" - są pytania, szukamy odpowiedzi [INTERWENCJA] 12 grudnia został uruchomiony program "Czyste Powietrze dla powodzian", który ma być pomocą dla poszkodowanych. Posiada ułatwioną procedurę starania się… » więcej
12345
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »