Radio Opole » Interwencja Radia Opole » Posłuchaj audycji: » Opóźnione alerty RCB i ignorowanie sygnałów ostrzegawczych…
2024-10-08, 14:57 Autor: Krzysztof Dobrowolski, Dawid Rajwa

Opóźnione alerty RCB i ignorowanie sygnałów ostrzegawczych [INTERWENCJA]

Alert RCB - Przykładowe wiadomości (SMS) [fot. https://www.gov.pl/web/rcb/alertrcb]
Alert RCB - Przykładowe wiadomości (SMS) [fot. https://www.gov.pl/web/rcb/alertrcb]
Podczas niedawnej ewakuacji w Nysie, mimo uruchomienia syren alarmowych oraz wysyłki alertów RCB, wielu mieszkańców dowiedziało się o konieczności ewakuacji dopiero po osobistym kontakcie z ratownikami. Jak zauważył Jacek Gaj, techniczne problemy związane z siecią telekomunikacyjną oraz brak reakcji na sygnały ostrzegawcze stanowią istotne wyzwanie dla sprawności systemu zarządzania kryzysowego. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa zapowiedziało działania w celu usprawnienia systemu ostrzegania. Temat podjął Krzysztof Dobrowolski.
- Jak wróciliśmy już do bazy, żeby, że tak powiem, wylać wody z kombinezonów, to do mnie na telefon przyszedł alert RCB. No, że potrzeba ewakuacji. Ja tylko zerknąłem alert RCB, ewakuacja i to było wszystko. To było po akcji - mówi strażak biorący udział w pomocy ratunkowej powodzianom
Strażak
Jacek Gaj z 4 Regimentu opisał działania ekipy ratowniczej skierowanej przez Wojewódzki Wydział Zarządzania Kryzysowego do Nysy. Ekipa, wyposażona w skuter wodny, ponton, duży kład i samochód, zameldowała się w centrum na ulicy Otmuchowskiej, aby wspomóc działania ratownicze. Pomimo swojego małego rozmiaru, pełnili kluczową rolę w procesie ewakuacji.

Akcja rozpoczęła się, gdy pojawiła się informacja o wysokim prawdopodobieństwie przerwania wałów. Wszystkie służby miały obowiązek powiadamiania mieszkańców o konieczności ewakuacji, jednak syreny alarmowe nie wzbudziły większej reakcji wśród społeczności, która podeszła do sytuacji z pewną obojętnością. Większość ludzi dowiedziała się o zagrożeniu dopiero w trakcie bezpośrednich interwencji ratowników, co świadczy o nieefektywnym dotarciu alertów RCB i innych powiadomień. Gaj sugerował, że mogło to być spowodowane zakłóceniami elektromagnetycznymi wynikającymi z obecności wody.

W trakcie akcji komunikacja radiowa również napotykała trudności, co miało związek z fizycznymi właściwościami wody. Gdy ekipa wróciła do bazy po około godzinie-półtorej trwania akcji, Gaj otrzymał na telefonie spóźniony alert RCB z informacją o konieczności ewakuacji. Alert nadszedł zbyt późno, co podkreśla problem techniczny z systemem ostrzegania w takich sytuacjach. W jego opinii, alerty RCB są przydatne przed wystąpieniem zagrożenia, jednak w momencie trwania akcji mogą zawodzić z powodu problemów technicznych.
Jacek Gaj
Jacek Gaj ze Stowarzyszenia Proobronnego 4. Regiment, relacjonując pomoc w Nysie, zwrócił uwagę na ignorowanie sygnałów ostrzegawczych przez mieszkańców, mimo zagrożenia. Podkreślił, że taka reakcja społeczna może być tematem badań z zakresu psychologii i socjologii. Jednak główną uwagę skierował na techniczne aspekty opóźnionych alertów RCB, które powinny ratować życie, ale często docierają z opóźnieniem. Gaj wyjaśniał, że zakłócenia elektromagnetyczne wywołane przez wodę mogą wpływać na efektywność systemu powiadomień.

W odpowiedzi rzecznik Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, Piotr Błaszczyk, zaznaczył, że RCB pełni rolę pośrednika w wysyłaniu alertów, które inicjują odpowiednie instytucje, np. IMGW w przypadku zagrożeń pogodowych. Opóźnienia w dostarczaniu SMS-ów mogą wynikać z ograniczeń technologicznych oraz zakłóceń sygnału, zwłaszcza w czasie powodzi. Błaszczyk dodał, że gdy użytkownik jest poza zasięgiem sieci, może otrzymać alert z opóźnieniem, co potwierdza relację Gaj, który otrzymał SMS-a dopiero po zakończeniu akcji ratunkowej.
Piotr Błaszczyk - rzecznik Rządowego Centrum Bezpieczeństwa
Zarówno ratownicy, jak i przedstawiciele Rządowego Centrum Bezpieczeństwa podkreślili znaczenie skutecznej komunikacji w sytuacjach kryzysowych. Problemy z dotarciem alertów do mieszkańców Nysy zwracają uwagę na konieczność wzmocnienia systemu ostrzegawczego, aby uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości. W obliczu rosnącego ryzyka powodziowego i innych zagrożeń, kluczowe jest, aby wszystkie służby działały w pełnej synchronizacji i informowały obywateli o zagrożeniach w sposób szybki i efektywny. Tylko dzięki odpowiednim działaniom można zapewnić bezpieczeństwo mieszkańcom i zminimalizować skutki katastrof naturalnych. Temat patrolował Krzysztof Dobrowolski. Cały magazyn do posłuchania poniżej.

Zobacz także

2024-11-08, godz. 14:59 "Czy jest sposób na kierowców tuningowanych samochodów?" - pyta nasz słuchacz [INTERWENCJA] Na hałas, szczególnie uciążliwy w godzinach nocnych, skarży się pan Aleksander, nasz słuchacz z dzielnicy Zaodrze w Opolu. Jednocześnie pyta, czy są jakiekolwiek… » więcej 2024-11-07, godz. 15:40 "W Opolu mamy świetną komunikację miejską, fajne autobusy, tylko, że jest jedna sprawa, którą warto by zrobić:… Zadzwonił do nas słuchacz prosząc o interwencję w sprawie jazdy autobusów w Opolu. Chodzi konkretnie o to, że pan Bogdan, jako pasażer będący inwalidą… » więcej 2024-11-06, godz. 15:15 "To będzie dalej zbiórka dla Jacka, z tym, że już teraz na konkretne leczenie pooperacyjne" - inicjatorki zbiórki… Interwencja dziś (06.11) nietypowa, bo sprawdzamy stan konta ze zbiórką dla Jacka Kasprzyka, bo ciągle potrzebna jest pomoc. Zbiórka będzie trwała jeszcze… » więcej 2024-11-04, godz. 18:05 Spór o prawo do zarejestrowania samochodu [INTERWENCJA] W pierwszy momencie wydawałoby się, że to prosta urzędnicza sprawa - wyrobienie dowodu rejestracyjnego. Problem powstaje w momencie, gdy pojazd jest spadkiem… » więcej 2024-10-31, godz. 17:00 Czy każdy może wjechać na cmentarz samochodem i dlaczego toaleta przy parkingu cmentarza jest nieczynna? [INTERWENC… Kto może samochodem wjechać na teren cmentarza? To jeden z tematów, którym zajęliśmy się dziś (31.10) w magazynie interwencyjnym. Zaczniemy jednak od sprawy… » więcej 2024-10-30, godz. 16:30 "Woda zalała nam stanicę i sprzęt" - drużyna WOPR z Brzegu pilnie potrzebuje odbudować infrastrukturę [INTERWENC… Bywają takie sytuacje, kiedy zaangażowanie sił, które niosą pomoc jest wyjątkowe. W czasie wrześniowej powodzi tak było m.in. z Wodnymi Ochotniczymi Pogotowiami… » więcej 2024-10-29, godz. 15:20 Jak sprawić, by Targi Dostępności były faktycznie... dostępne? [INTERWENCJA] O bezpieczeństwie osób z niepełnosprawnościami warto rozmawiać, nawet organizując poświęcone temu konferencje. Czy jednak podczas takich wydarzeń udaje… » więcej 2024-10-28, godz. 15:10 "Musimy jeszcze raz bardzo dokładnie przyjrzeć się dolinom rzek i temu, w jaki sposób są one zagospodarowane" - prof… Tydzień temu (21.10) gościem audycji był prof. Arkadiusz Nowak, botanik, który należał do Komitetu Zarządzania Kryzysowego po powodzi w 1997 r., który… » więcej 2024-10-25, godz. 16:40 "Jak ktoś jest chory, zapłaci każde pieniądze, byle tylko tu zaparkować, a to jest problem" [INTERWENCJA] Pacjenci i ich rodziny parkujący przy Opolskim Centrum Onkologii pytają, czemu opłata za parkowanie w tym miejscu jest droższa niż parkowanie w innych częściach… » więcej 2024-10-24, godz. 14:35 "Nasze dzieci nie mają jak dotrzeć autobusem do szkoły" - mówią rodzice jednego z osiedli w Opolu [INTERWENCJA] Dzieci rodziców z osiedla przy centrum Turawa Park w Opolu, uczęszczające do PSP nr 20, zgłaszają problem z dotarciem ich pociech do szkoły, która od domów… » więcej
12345
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »