Radio Opole » Interwencja Radia Opole » Posłuchaj audycji: » Opóźnione alerty RCB i ignorowanie sygnałów ostrzegawczych…
2024-10-08, 14:57 Autor: Krzysztof Dobrowolski, Dawid Rajwa

Opóźnione alerty RCB i ignorowanie sygnałów ostrzegawczych [INTERWENCJA]

Alert RCB - Przykładowe wiadomości (SMS) [fot. https://www.gov.pl/web/rcb/alertrcb]
Alert RCB - Przykładowe wiadomości (SMS) [fot. https://www.gov.pl/web/rcb/alertrcb]
Podczas niedawnej ewakuacji w Nysie, mimo uruchomienia syren alarmowych oraz wysyłki alertów RCB, wielu mieszkańców dowiedziało się o konieczności ewakuacji dopiero po osobistym kontakcie z ratownikami. Jak zauważył Jacek Gaj, techniczne problemy związane z siecią telekomunikacyjną oraz brak reakcji na sygnały ostrzegawcze stanowią istotne wyzwanie dla sprawności systemu zarządzania kryzysowego. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa zapowiedziało działania w celu usprawnienia systemu ostrzegania. Temat podjął Krzysztof Dobrowolski.
- Jak wróciliśmy już do bazy, żeby, że tak powiem, wylać wody z kombinezonów, to do mnie na telefon przyszedł alert RCB. No, że potrzeba ewakuacji. Ja tylko zerknąłem alert RCB, ewakuacja i to było wszystko. To było po akcji - mówi strażak biorący udział w pomocy ratunkowej powodzianom
Strażak
Jacek Gaj z 4 Regimentu opisał działania ekipy ratowniczej skierowanej przez Wojewódzki Wydział Zarządzania Kryzysowego do Nysy. Ekipa, wyposażona w skuter wodny, ponton, duży kład i samochód, zameldowała się w centrum na ulicy Otmuchowskiej, aby wspomóc działania ratownicze. Pomimo swojego małego rozmiaru, pełnili kluczową rolę w procesie ewakuacji.

Akcja rozpoczęła się, gdy pojawiła się informacja o wysokim prawdopodobieństwie przerwania wałów. Wszystkie służby miały obowiązek powiadamiania mieszkańców o konieczności ewakuacji, jednak syreny alarmowe nie wzbudziły większej reakcji wśród społeczności, która podeszła do sytuacji z pewną obojętnością. Większość ludzi dowiedziała się o zagrożeniu dopiero w trakcie bezpośrednich interwencji ratowników, co świadczy o nieefektywnym dotarciu alertów RCB i innych powiadomień. Gaj sugerował, że mogło to być spowodowane zakłóceniami elektromagnetycznymi wynikającymi z obecności wody.

W trakcie akcji komunikacja radiowa również napotykała trudności, co miało związek z fizycznymi właściwościami wody. Gdy ekipa wróciła do bazy po około godzinie-półtorej trwania akcji, Gaj otrzymał na telefonie spóźniony alert RCB z informacją o konieczności ewakuacji. Alert nadszedł zbyt późno, co podkreśla problem techniczny z systemem ostrzegania w takich sytuacjach. W jego opinii, alerty RCB są przydatne przed wystąpieniem zagrożenia, jednak w momencie trwania akcji mogą zawodzić z powodu problemów technicznych.
Jacek Gaj
Jacek Gaj ze Stowarzyszenia Proobronnego 4. Regiment, relacjonując pomoc w Nysie, zwrócił uwagę na ignorowanie sygnałów ostrzegawczych przez mieszkańców, mimo zagrożenia. Podkreślił, że taka reakcja społeczna może być tematem badań z zakresu psychologii i socjologii. Jednak główną uwagę skierował na techniczne aspekty opóźnionych alertów RCB, które powinny ratować życie, ale często docierają z opóźnieniem. Gaj wyjaśniał, że zakłócenia elektromagnetyczne wywołane przez wodę mogą wpływać na efektywność systemu powiadomień.

W odpowiedzi rzecznik Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, Piotr Błaszczyk, zaznaczył, że RCB pełni rolę pośrednika w wysyłaniu alertów, które inicjują odpowiednie instytucje, np. IMGW w przypadku zagrożeń pogodowych. Opóźnienia w dostarczaniu SMS-ów mogą wynikać z ograniczeń technologicznych oraz zakłóceń sygnału, zwłaszcza w czasie powodzi. Błaszczyk dodał, że gdy użytkownik jest poza zasięgiem sieci, może otrzymać alert z opóźnieniem, co potwierdza relację Gaj, który otrzymał SMS-a dopiero po zakończeniu akcji ratunkowej.
Piotr Błaszczyk - rzecznik Rządowego Centrum Bezpieczeństwa
Zarówno ratownicy, jak i przedstawiciele Rządowego Centrum Bezpieczeństwa podkreślili znaczenie skutecznej komunikacji w sytuacjach kryzysowych. Problemy z dotarciem alertów do mieszkańców Nysy zwracają uwagę na konieczność wzmocnienia systemu ostrzegawczego, aby uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości. W obliczu rosnącego ryzyka powodziowego i innych zagrożeń, kluczowe jest, aby wszystkie służby działały w pełnej synchronizacji i informowały obywateli o zagrożeniach w sposób szybki i efektywny. Tylko dzięki odpowiednim działaniom można zapewnić bezpieczeństwo mieszkańcom i zminimalizować skutki katastrof naturalnych. Temat patrolował Krzysztof Dobrowolski. Cały magazyn do posłuchania poniżej.

Zobacz także

2024-12-20, godz. 18:15 Jak ludziom, którzy - wydawałoby się są w beznadziejnej sytuacji - można pomóc? [INTERWENCJA] Staramy się ostatnio często podejmować temat pomocy dla powodzian, relacjonować inicjatywy pozwalające "stanąć na nogi" ofiarom wrześniowego kataklizmu… » więcej 2024-12-19, godz. 14:45 Wydłużenie lewoskrętu na DK45 zmniejszy korki? Słuchacze apelują o zmianę [INTERWENCJA] Na dojeździe do skrzyżowania DK 45 z obwodnicą Opola, szczególnie w godzinach porannych tworzą się korki. Jak można upłynnić ruch? Z podpowiedzią i zarazem… » więcej 2024-12-17, godz. 13:50 "Porozmawiać z nikim nie idzie, bo dzieci hałasują" [INTERWENCJA] Tuż obok posesji naszego słuchacza za płotem wybudowano plac zabaw przy świetlicy wiejskiej. Pan Czesław skarży się na hałasy, które docierają do niego… » więcej 2024-12-16, godz. 14:11 "Czyste Powietrze dla powodzian" - są pytania, szukamy odpowiedzi [INTERWENCJA] 12 grudnia został uruchomiony program "Czyste Powietrze dla powodzian", który ma być pomocą dla poszkodowanych. Posiada ułatwioną procedurę starania się… » więcej 2024-12-12, godz. 21:15 Jakie mamy prawa jako klienci sklepów, a jakie obowiązki mają sprzedawcy? [INTERWENCJA] Tym razem temat, który w okresie przedświątecznych zakupów może przynieść nam wiele istotnych informacji. Zgłosił się do nas słuchacz z Kluczborka… » więcej 2024-12-11, godz. 14:30 "Czasem mam wrażenie, że wchodzę do chłodziarki, a nie do mieszkania, gdzie powinno być ciepło i miło" - mówi mieszkanka… Choć sezon grzewczy już dawno się rozpoczął, grzejniki w mieszkaniach spółdzielczego bloku przy ulicy Duboisa 39-47 są letnie, mimo otwartych zaworów… » więcej 2024-12-10, godz. 14:30 Chęci i energii, by pomagać nie brakuje oraz o wielkim geście kilku firm na pomoc powodzianom [INTERWENCJA] Są tematy, do których wracamy, to aktualnie tematy powodziowe. Bo choć niedługo minie 3 miesiące, kiedy powódź dotknęło wielu mieszkańców Opolszczyzny… » więcej 2024-12-09, godz. 18:23 Paczków: Jakie rozwiązania strategiczne na poziomie rządowym powinny zostać wg włodarza zalanego terenu podjęte?… Choć od tegorocznej powodzi za kilka dni miną już trzy miesiące, to w wielu miejscach jeszcze długo będą trwały prace związane z przywróceniem domów… » więcej 2024-12-05, godz. 17:23 Pacjenci z przychodni przy ulicy Grota Roweckiego w Opolu marzną podczas rehabilitacji. Czy to się zmieni? [INTERWEN… Sprawa jednej z opolskich przychodni rehabilitacyjnych to temat, którym postanowiliśmy zając się w magazynie interwencyjnym. Problem zgłosił słuchacz Radia… » więcej 2024-12-04, godz. 11:49 "Warto też apelować do rodziców, żeby zwracali uwagę, co ich dzieci robią w godzinach popołudniowo-wieczornych"… Spożywanie alkoholu "pod chmurką", wyłudzanie pieniędzy, a do tego brak porządku poprzez ciągłe zaśmiecanie okolicy. Jeszcze latem strach było przejść… » więcej
12345
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »