Kartka z muzycznego kalendarza
Emanuel Kania: Etiude de Concert op. 31
[wyk. Stanisław Górecki (fortepian)]
Emanuel Kania: Arabesque B-dur op. 45
[wyk. Stanisław Górecki (fortepian)]
Emanuel Kania (1827-1887), bohater pierwszej części audycji, przyszedł na świat w Uszycach - malowniczej miejscowości, leżącej w powiecie oleskim. To polski kompozytor, pianista, organista, krytyk muzyczny i - jak się rzekło - człowiek zakręcony na temat Chopina. Jego ojciec - nauczyciel i organista - był pierwszym, który odkrył przed młodym Emanuelem świat dźwięków. Dalszą edukację Emanuel pobierał we Wrocławiu. Tam też po raz pierwszy zaprezentował się publicznie. Był wówczas rok 1850. W kolejnych dwóch latach przebywał w Berlinie, gdzie uczył muzyki, koncertował i wydał swoje pierwsze utwory. Jako pianista koncertował nie tylko w Berlinie, ale też Hamburgu, Lipsku i Wrocławiu. Z końcem roku 1853 osiadł w Warszawie, oddając się aktywnej działalności koncertowej. Nie stało to jednak na przeszkodzie, by pojawiać się na estradach Paryża, wielu miast Polski, Niemiec, Belgii, a nawet Rosji. Od 1857 roku, obok działalności koncertowej i pedagogicznej, jego zajęciem było także pisanie recenzji i sprawozdań muzycznych dla takich pism, jak "Ruch muzyczny", "Gazeta Muzyczna i Teatralna" oraz "Tygodnik Ilustrowany". Do tej listy należy dopisać jeszcze "Kuriera Codziennego" oraz "Kłosy". Nie można także pominąć autorstwa szkoły gry na fortepianie, zatytułowanej najzwyczajniej w świecie: "Podręcznik do nauki gry fortepianowej, opus 51".
Emanuel Kania: Fantazja op. 37 na temat opery Stanisława Moniuszki "Paria"
[wyk. Stanisław Górecki (fortepian)]