Radio Opole » Opolskie klasycznie (DAB+) » W AUDYCJI OPOLSKIE KLASYCZNIE... » Audycja op. 13: Śladami Kani, Chopina i 'Papy' …
2017-04-03, 00:42 Autor: Małgorzata Ślusarczyk

Audycja op. 13: Śladami Kani, Chopina i "Papy" Haydna

70-lecie PSM w Opolu [fot. Małgorzata Ślusarczyk]
70-lecie PSM w Opolu [fot. Małgorzata Ślusarczyk]
Audycja op. 13 (26/03/2017)
Muzyczne, (o)polskie wątki po raz kolejny (i zapewne nie ostatni!) zagościły w drugim programie Radia Opole. Pierwszy opolski chopinista i jego muzyka... a skoro chopinista to i Chopina ślady - w takim klimacie upłynęła pierwsza część audycji. Druga godzina programu należała już do "Papy" Haydna i jego niezwykłego oratorium, które rozbrzmiało w różnych odsłonach.
2017-04-03, 01:07

Kartka z muzycznego kalendarza

Emanuel Kania (1827-1887) na fotografii Jana Mieczkowskiego ok. 1870 r. [fot. www.polona.pl]
Emanuel Kania (1827-1887) na fotografii Jana Mieczkowskiego ok. 1870 r. [fot. www.polona.pl]
Pierwszy Opolanin chopinista - takie słowa przeczytałam niedawno na temat Emanuela Kani, który 26 marca, 85. dnia roku według kalendarza gregoriańskiego, świętował 190 rocznicę urodzin. Nie łatwo odnaleźć informacje na temat tego kompozytora, ważniejsze jednak, że istnieje zapis dźwiękowy tego, co stworzył. I właśnie muzyką Emanuela Kani pochodzącą z opusu 31, w wykonaniu Stanisława Góreckiego, rozpoczęła się trzynasta z rzędu audycja. Kolejnych kilkadziesiąt minut także spędziliśmy w kręgu muzyki polskiej.

Emanuel Kania: Etiude de Concert op. 31
[wyk. Stanisław Górecki (fortepian)]

Emanuel Kania: Arabesque B-dur op. 45
[wyk. Stanisław Górecki (fortepian)]

Emanuel Kania (1827-1887), bohater pierwszej części audycji, przyszedł na świat w Uszycach - malowniczej miejscowości, leżącej w powiecie oleskim. To polski kompozytor, pianista, organista, krytyk muzyczny i - jak się rzekło - człowiek zakręcony na temat Chopina. Jego ojciec - nauczyciel i organista - był pierwszym, który odkrył przed młodym Emanuelem świat dźwięków. Dalszą edukację Emanuel pobierał we Wrocławiu. Tam też po raz pierwszy zaprezentował się publicznie. Był wówczas rok 1850. W kolejnych dwóch latach przebywał w Berlinie, gdzie uczył muzyki, koncertował i wydał swoje pierwsze utwory. Jako pianista koncertował nie tylko w Berlinie, ale też Hamburgu, Lipsku i Wrocławiu. Z końcem roku 1853 osiadł w Warszawie, oddając się aktywnej działalności koncertowej. Nie stało to jednak na przeszkodzie, by pojawiać się na estradach Paryża, wielu miast Polski, Niemiec, Belgii, a nawet Rosji. Od 1857 roku, obok działalności koncertowej i pedagogicznej, jego zajęciem było także pisanie recenzji i sprawozdań muzycznych dla takich pism, jak "Ruch muzyczny", "Gazeta Muzyczna i Teatralna" oraz "Tygodnik Ilustrowany". Do tej listy należy dopisać jeszcze "Kuriera Codziennego" oraz "Kłosy". Nie można także pominąć autorstwa szkoły gry na fortepianie, zatytułowanej najzwyczajniej w świecie: "Podręcznik do nauki gry fortepianowej, opus 51".

Emanuel Kania: Fantazja op. 37 na temat opery Stanisława Moniuszki "Paria"
[wyk. Stanisław Górecki (fortepian)]
2017-04-03, 01:31

Mistrzowie nad Odrą... czyli co łączy Andrzeja Jasińskiego i Fryderyka Chopina z opolską szkołą muzyczną

Magdalena Czercowy i prof. Andrzej Jasiński podczas wywiadu w filharmonii [fot. Małgorzata Ślusarczyk]
Magdalena Czercowy i prof. Andrzej Jasiński podczas wywiadu w filharmonii [fot. Małgorzata Ślusarczyk]
Karolina Kałuża (uczennica PSM) z prof. Andrzejem Jasińskim [fot. Małgorzata Ślusarczyk]
Karolina Kałuża (uczennica PSM) z prof. Andrzejem Jasińskim [fot. Małgorzata Ślusarczyk]
Rozmowa z profesorem Andrzejem Jasińskim
Rozmowa z Katarzyną Kaczmarczyk
"Spotkanie z mistrzem profesorem Andrzejem Jasińskim" - pod takim hasłem upłynęły 3 dni (21-23.03) w opolskiej szkole muzycznej, wypełnione warsztatami pianistycznymi i rozmowami o sztuce gry. Właściwie, można by śmiało powiedzieć, że nad Odrą spotkało się dwóch mistrzów... Profesor Andrzej Jasiński i - duchem obecny - Fryderyk Chopin, patron szkoły. Zestawienie nie przypadkowe. Profesor Jasiński, to nie tylko wybitny pedagog, który kształtował takich pianistów, jak jak Kristian Zimerman czy Hubert Salwarowski, a z naszego, opolskiego podwórka biorąc - Oliwię Grabowską i Rafała Łuszczewskiego. To nie tylko wieloletni członek jury konkursów chopinowskich, goszczący od lat w Opolu na międzynarodowych kursach muzycznych. Przede wszystkim to pełen wigoru człowiek, który ukochał sobie muzykę Chopina. A że Państwowa Szkoła Muzyczna I i II stopnia w Opolu, nosząca imię Chopina, świętuje w tym roku 70-lecie swego istnienia, dyrekcja postanowiła połączyć spotkanie z profesorem Jasińskim i konkurs wiedzy o Fryderyku Chopinie, w którym wzięli udział uczniowie opolskich szkół podstawowych i gimnazjalnych. Jakie refleksje wypływają z konkursu oraz co warto wiedzieć o pianistyce? O tym w rozmowie z Katarzyną Kaczmarczyk i profesorem Jasińskim.

Fryderyk Chopin: Etiuda C-dur op. 10 nr 1, Etiuda Ges-dur op. 25 nr 9, Etiuda Ges-dur op. 10 nr 5
[wyk. Maurizio Pollini (fortepian)]

Katarzyna Kaczmarczyk wspomniała o literaturze, z jaką musieli się zmierzyć uczniowie przystępujący do konkursu zatytułowanego "Talentem świata obywatel". Warto chyba podać tytuły: "Fryderyk Chopin. Poeta fortepianu" (Przemysław Słowiński) oraz "Chopin" (Ates Orga) - książka, która ukazała się w cyklu "Ilustrowane monografie wielkich kompozytorów". Co się zaś tyczy utworów, które uczniowie musieli umieć rozpoznać... Na długiej liście tytułów, znalazł się jeden, chyba mało znany, ale jakże ciekawy - to Wariacje B-dur op. 2 na temat "La ci darem la mano" czyli duetu pochodzącej z I aktu mozartowskiej opery "Don Giovanni". Wariacje powstały w 1827, a zatem jeszcze w trakcie pobytu w Polsce. Mało tego! Było to najzwyczajniej w świecie zadanie szkolne! Józef Elsner nakazał napisanie wariacji na fortepian z towarzyszeniem orkiestry. Co w tym trudnego? Wybrać źródło inspiracji, napisać Introdukcję, czyli wstęp, temat, pięć wariacji i podsumować finał. Żadna filozofia! Zwłaszcza jak się jest Chopinem...

A trzeba dodać, że dzięki tym wariacjom usłyszano o Chopinie w środkowej Europie. Usłyszał też Robert Schumann i popełnił pierwszą w życiu, młodzieńczą... recenzję, zatytułowaną "Opus Zwei" czyli "Opus drugie", która bynajmniej nie wylądowała w szufladzie, a na stronach lipskiego pisma muzycznego. I to w jakim stylu! Iście Schumannowskim:

„Właśnie do pokoju wszedł cichaczem Euzebiusz. Wszak znasz ów ironiczny uśmiech na jego twarzy, którym stara się zaciekawić innych. Siedziałem pod ten czas z Florestanem przy fortepianie. Florestan należy do rzędu tych muzyków, którzy niejako przeczuwają wszystko, co przyszłe, nowe, niezwyczajne. Czekała go niespodzianka. „Panowie, kapelusze z głowy, oto geniusz! – zawołał Euzebiusz i rozłożył przed nami na pulpicie jakieś nuty. Chopin? Nie słyszałem tego nazwiska. Któż to może być? – geniusz wyziera z każdego taktu...”

Fryderyk Chopin: Wariacje B-dur op. 2 na temat "La ci darem la mano"
[wyk. Claudio Arrau (fortepian) / London Philharmonic Orchestra / dyr. Eliahu Inbal]

Zobacz także

2018-12-03, godz. 18:46 Muzyka, która łączy od stuleci - rozdział historii Polski, jakiego nie znacie! W audycji op. 118 (02/12/2018) Niezależnie od pogody i zmieniających się pór roku OPOLSKIE rozbrzmiewa klasyką, w różnych jej odsłonach. Bardzo często… » więcej 2018-11-21, godz. 10:53 Jednoczy Polaków, urzeka Europę: na tropie polskiego hymnu W audycji op. 116 (18/11/2018) Każdy go zna, każdy słyszał go co najmniej raz w życiu ale czy jasna jest jego historia i powiązania na gruncie klasyki europejskiej?… » więcej 2018-11-21, godz. 10:55 Muzycyna zmysłów czyli słów kilka o III Festiwalu Muzycyny W audycji op. 116 (18/11/2018) Ze wspólnych rozważań Marii Ołdak (muzyk) i Janusza Stasiaka (lekarz) zrodziła się MUZYCYNA, a część długich rozmów znalazło… » więcej 2018-03-26, godz. 12:00 Pasjonujące spotkanie z muzyką Elsnera W audycji op. 76 (25/03/2018) "Historyczne wydarzenie" - to określenie dla wielu może wydawać się przesadzone. A jednak nie ulega wątpliwości, że pierwsze… » więcej 2018-03-07, godz. 14:28 Zarażeni akordeonowym wirusem... W audycji op. 73 (04/03/2018) Zgodnie z obietnicą Dariusz Kownacki - pedagog, pasjonat i skarbnica wiedzy o akordeonie - przybył do studia Radia Opole wraz ze… » więcej 2018-03-07, godz. 17:16 Polski barok: nieodkryty, niezrozumiały czy nieoswojony? W audycji op. 73 (04/03/2018) Co wiemy o baroku? Chyba niewiele. Czy umiemy go słuchać i czy jest on dla nas, ludzi XXI wieku, zrozumiały? Paradoksalnie, uporządkowana… » więcej 2018-02-28, godz. 12:00 Akordeon bez tajemnic: "Wszyscy jesteśmy akordeonistami!" W audycji op. 72 (25/02/2018) Kojarzy się z romantyczną scenerią francuską, a także z bardzo esencjonalnym i emocjonalnym tangiem... Czy słusznie? Sprawdzaliśmy… » więcej 2018-02-20, godz. 00:00 Muzyka, która łączy i wychowuje. Słów kilka o Wrzosoli 2018 W audycji op. 71 (18/02/2018) Muzyka, śpiew, rozwój muzyczny - to bardzo ważne aspekty naszego życia. W połowie marca odbędzie się już XVI spotkanie pod… » więcej 2018-02-14, godz. 18:26 Muzyczne wsparcie z głębi serca W audycji op. 68 (28/01/2018) Podczas gdy jedni nie liczą się z kosztami karnawałowej zabawy, inni organizują niezapomniane koncerty z udziałem zdolnej młodzieży… » więcej 2017-12-11, godz. 19:04 Wyścig saksofonu z fortepianem W audycji op. 57 (10/12/2017) Do świąt jeszcze daleko. Pozornie. Wszyscy dobrze wiemy, że wyścig po prezenty i inne sprawunku trwa, sprawdziliśmy więc jak… » więcej
1234
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »