Radio Opole » Opolskie klasycznie (DAB+) » W AUDYCJI OPOLSKIE KLASYCZNIE... » Audycja op. 1: Świąteczna inauguracja - audycja… » Muzyczne konteksty: różne odsłony kolędowych…
2017-01-24, 15:39 Autor: Małgorzata Ślusarczyk

Muzyczne konteksty: różne odsłony kolędowych melodii

muzyczne konteksty [fot. Małgorzata Ślusarczyk]
muzyczne konteksty [fot. Małgorzata Ślusarczyk]
Jednym ze stałych elementów programu będzie podróż przez muzyczne konteksty. Podobieństwa tematów i motywów, ciekawe i zaskakujące opracowania – to niewyczerpane źródła inspiracji i muzycznych doznań. Dlatego w każdym odcinku będziemy zwiedzać okolice klasyki. Zachęcam Was także, drodzy Słuchacze i Czytelnicy, do przesyłania własnych propozycji, do dzielenia się swoimi muzycznymi odkryciami. Ciekawe pomysły mają szansę zabrzmieć na antenie Radia Opole 2.

Jakie były moje propozycje na 6 stycznia? Bardzo świąteczne. I z opolskim wątkiem. Wprawdzie kalendarz wskazywał już nowy rok, jednak okres kolędowania wciąż trwa i zakończy się z początkiem lutego (02.02). A dlaczego było opolsko? Ponieważ inspiracją stały się nagrania Akademickiego Chóru Dramma per musica Uniwersytetu Opolskiego, założonego i niezmiennie prowadzonego przez Elżbietę Trynik.

Zaczęliśmy od Bacha. Ich steh am daine Krippen hire - to jeden z najbardziej rozpoznawalnych chorałów protestanckich o tematyce bożonarodzeniowej. Został zawarty w VI kantacie Weihnachtsoratorium (BWV 248/6) i w takiej wersji zabrzmiał.


Johann Sebastian Bach / Paul Gerhardt (sł.) Weihnachtsoratorium BWV 248/6: Ich steh am daine Krippen hire

wyk.: Gächinger Kantorei, Helmuth Rilling (dyrygent)


Padło stwierdzenie, że inspiracją do kolędowych rozważań był chór Dramma per musica. W istocie. Zespół nagrał polską wersję wspomnianej kompozycji do tłumaczenia Tadeusza Sikory i to była kolejna muzyczna propozycja.

Johann Sebastian Bach / Tadeusz Sikora (sł.)Przy żłóbku Jezusa

wyk.: Akademicki Chór Dramma per musica Uniwersytetu Opolskiego, Elżbieta Trylnik (dyrygent)



Jak to jednak u Bacha bywa, nie kończy się na jednym muzycznym wątku. Oto bowiem, w twórczości lipskiego kantora odnajdujemy zupełnie inną muzyczną koncepcję do tych samych słów, których autorem jest Paul Gerhardt (1607-1676), niemiecki teolog, poeta i duchowny luterański. Pod numerem katalogowym BWV 469 kryje się pieśń religijna przeznaczona na głos i basso continuo. W sam raz do domowego muzykowania... i świątecznych koncertów kameralnych.

Johann Sebastian Bach / Tadeusz Sikora (sł.) – Ich steh am daine Krippen hire BWV 469

wyk.: Sibylla Rubens (sopran), James Taylor (tenor), Michael Behringer (klawesyn/organy - continuo)


A teraz przeskok do współczesności i na grunt rodzimy. Józef Świder (1930-2014) - polski kompozytor i pedagog, wybitny twórca literatury chóralnej i przyjaciel śpiewającej młodzieży. Człowiek skromny i wyjątkowy, przez wiele lat zaprzyjaźniony z Elżbietą Trylnik i jej zespołem. Dlaczego o nim wspominam? Bo pozostawił po sobie kolędową ciekawostkę pod wymownym tytułem Mozaika kolędowa.

Na płycie zarejestrowanej przez chór Dramma per musica odnajdujemy 3 takie mozaiki, bardzo krótkie. Czym one są? Zmyślną przeplatanką popularnych polskich kolęd.

W trakcie audycji zabrzmiała Mozaika 3. Nie prezentowano jednak tematów, bo zrobiła to sama Elżbieta Trylnik. Tym, którzy nie mieli okazji usłyszeć wspomnianego utworu zdradzę, że składają się na niego tematy kolęd: Triumfy króla niebieskiego oraz Bracia, patrzcie jeno. Dodam tylko, że audycję zamknęła Mozaika 1, na którą składają się nawiązania do kolęd: Cicha noc, Anioł pasterzom mówił i Do Betlejemu pełni radości.


Józef ŚwiderMozaika 3
Mozaika 1

wyk.: Akademickie Chór Dramma per musica Uniwersytetu Opolskiego, Elżbieta Trylnik (dyrygent)


Jeśli podobały się Państwu te świąteczne zabawy kompozytorów, zachęcam do dzielenia się wrażeniami. A może macie własne propozycje "muzycznych kontekstów?
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »