Chciała sprzedać buty, straciła 15 tys. zł. Policja apeluje o ostrożność w sieci
15 tysięcy złotych straciła 43-letnia mieszkanka Brzegu oszukana podczas sprzedaży butów w internecie.
- Chwilę po opublikowaniu ogłoszenia poszkodowana otrzymała wiadomość zawierającą kod QR wraz z poleceniem zeskanowania go - mówi st. asp. Patrycja Kaszuba z Komendy Powiatowej Policji w Brzegu. - Kobieta wykonała instrukcję, która przekierowała ją na stronę łudząco podobną do jej banku. Z informacji od kupującego wynikało, że musi się zalogować celem pobrania zapłaty, co też poszkodowana uczyniła. Chwilę później jej środki zostały zablokowane i wówczas zorientowała się, że została oszukana. 43-letnia mieszkanka Brzegu straciła 15 000 złotych.
Policja przypomina, jak nie dać się oszukać:
- Nie podawaj danych do bankowości elektronicznej: haseł, loginów, numeru karty i specjalnego kodu zapisanego na karcie. To kod zwany CVV2/CVC2 i nadrukowany jest obok podpisu;
- Wszystkie formalności dotyczące sprzedaży produktów na platformach internetowych załatwiaj na stronie, nie koresponduj z kupującym za pomocą innego komunikatora, nie wchodź w żadne podesłane linki i kody QR.
- Jeśli odbierasz połączenie, które wskazuje na to, że to twój bank zachowaj czujność. Nie wykonuj poleceń dotyczących przelania swoich oszczędności na wskazane konto. Rozłącz się i sam zadzwoń do banku wybierając numer ze strony internetowej.
- Czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostajesz z banku zanim wykorzystasz go nie wiedząc, co autoryzujesz;
- W przypadku uzyskania telefonicznej informacji, z której wynika, że twoje pieniądze w banku są zagrożone, jak najszybciej się rozłącz i udaj osobiście do banku, by to sprawdzić lub sam wykonaj połączenie do banku;
- Nie ufaj osobom dzwoniącym do ciebie z instrukcją, jak szybko wycofać zaciągnięty kredyt. Bez wizyty w banku nigdy tego nie rób.
- Nie instaluj aplikacji, które osoba podszywająca się pod pracownika banku proponuje ci przez telefon. To aplikacje dzięki, którym oszuści widzą każde twoje działanie na urządzeniu, z którego korzystasz.
Policja przypomina, jak nie dać się oszukać:
- Nie podawaj danych do bankowości elektronicznej: haseł, loginów, numeru karty i specjalnego kodu zapisanego na karcie. To kod zwany CVV2/CVC2 i nadrukowany jest obok podpisu;
- Wszystkie formalności dotyczące sprzedaży produktów na platformach internetowych załatwiaj na stronie, nie koresponduj z kupującym za pomocą innego komunikatora, nie wchodź w żadne podesłane linki i kody QR.
- Jeśli odbierasz połączenie, które wskazuje na to, że to twój bank zachowaj czujność. Nie wykonuj poleceń dotyczących przelania swoich oszczędności na wskazane konto. Rozłącz się i sam zadzwoń do banku wybierając numer ze strony internetowej.
- Czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostajesz z banku zanim wykorzystasz go nie wiedząc, co autoryzujesz;
- W przypadku uzyskania telefonicznej informacji, z której wynika, że twoje pieniądze w banku są zagrożone, jak najszybciej się rozłącz i udaj osobiście do banku, by to sprawdzić lub sam wykonaj połączenie do banku;
- Nie ufaj osobom dzwoniącym do ciebie z instrukcją, jak szybko wycofać zaciągnięty kredyt. Bez wizyty w banku nigdy tego nie rób.
- Nie instaluj aplikacji, które osoba podszywająca się pod pracownika banku proponuje ci przez telefon. To aplikacje dzięki, którym oszuści widzą każde twoje działanie na urządzeniu, z którego korzystasz.