Radio Opole » Klasyka w Radiu Opole » Posłuchaj wybranych materiałów » Muzyczny wymiar Triduum Paschalnego z perspektywy…
2021-04-01, 12:37 Autor: Małgorzata Ślusarczyk

Muzyczny wymiar Triduum Paschalnego z perspektywy tradycji i pobożności ludowej

Droga krzyżowa [fot. Marcin Skomudek]
Droga krzyżowa [fot. Marcin Skomudek]
Dr Mariusz Pucia prezentujący Angklung czyli indonezyjski instrument muzyczny [fot. Krzysztof Dobrowolski]
Dr Mariusz Pucia prezentujący Angklung czyli indonezyjski instrument muzyczny [fot. Krzysztof Dobrowolski]
"Lamentacje Jeremiaszowe" Jana Dismasa Zelenki w wykonaniu zespołu Chandos Baroque Players (okładka płyty)
"Lamentacje Jeremiaszowe" Jana Dismasa Zelenki w wykonaniu zespołu Chandos Baroque Players (okładka płyty)
U progu świętowania, a raczej przeżywania Świąt Wielkanocnych wsłuchiwaliśmy się (31.03) w audycji "Klasyka wieczorową porą" w serię "Lamentacji Jeremiaszowych", jakie na kolejne dni - Wielki Czwartek, Wielki Piątek i Wigilię Paschalną - napisał czeski kompozytor barokowy Jan Dismas Zelenka, nazywany katolickim Bachem, ale określanym niekiedy jako czeski Vivaldi. Muzycznej kontemplacji towarzyszyły jednak rozważania nad tym czy Triduum Paschalne przeżywane jest w ciszy, czy może jednak jakaś muzyka, jakieś dźwięki (!) nam w tych dniach towarzyszą - nawet jeśli podczas czwartkowej liturgii milkną organy... Swoją wiedzą i refleksjami na ten temat podzielił się z nami dr Mariusz Pucia - etnomuzykolog z Katedry Muzykologii Uniwersytetu Opolskiego, który opowiedział także o przenikaniu się liturgicznych i ludowych zwyczajów muzycznych Wielkiego Tygodnia.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »