"Edukacja Włączająca dzieci i młodzież ze spektrum autyzmu" to temat konferencji naukowej zorganizowanej przez kuratorium oświaty w Opolu i Uniwersytet Opolski.
Poruszane będą na niej min. kwestie związane z edukacją dzieci i młodzieży z autyzmem, rozwiązania prawne i działania Ministerstwa Edukacji i Nauki.
Wiceminister podkreśliła, że 90% dzieci ze spektrum autyzmu lub Zespołem Aspergera uczęszcza do szkół ogólnodostępnych. Musi to być połączone z dobrym przygotowaniem tych szkół do pracy z dziećmi ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi. Czy szkoły są do tego przygotowane?
- Szkoły w Polsce są coraz lepiej przygotowane - powiedziała wiceminister Marzena Machałek. - Myślę, że skoro rodzice dla swoich dzieci szkoły ogólnodostępne wybierają, to oceniają, że dziecko będzie miało w nich lepsze możliwości rozwoju.
Gość Radia Opole przypomniała, że ministerstwo przygotowuje różnego typu szkolenia dla nauczycieli, studia podyplomowe tym zakresie.
- Wszystko po to, żeby dać nauczycielom warsztat do pracy z coraz bardziej zróżnicowanymi potrzebami jakie diagnozujemy w polskiej szkole.
Z danych ministerstwa wynika, że w 2012 roku było 8 tys. dzieci ze spektrum autyzmu, lub Zespołem Aspergera, w 2023 roku jest ich 80 tys.
- Myślę, że to wynika z tego, że lepiej diagnozujemy, ale też zmiany cywilizacyjne powodują rożnego rodzaju zaburzenia funkcjonowania, zachowania, zaburzenia neurologiczne. Żeby jak najszybciej dotrzeć z pomocą wprowadziliśmy do szkół i przedszkoli dodatkowych psychologów i pedagogów, logopedów, neurologopedów. Ich liczba zwiększyła się o prawie 90% z 22 tys. do 41 tysięcy. Przeznaczono na to 2 mld złotych. W następnym roku planujemy tę liczbę zwiększyć do 50 tysięcy.
Ponad 11 mld przeznaczono na zorganizowanie kształcenia dla dzieci ze specjalnymi potrzebami w szkołach ogólnodostępnych. W przyszłym roku kwota ma być zwiększona do 13 mld.