Nowela ustawy zwiększająca środki na drogi o ponad 2 mld zł do sejmowych komisji
Wcześniej Koło Poselskie Konfederacja zgłosiło wniosek o odrzucenie projektu w całości w pierwszym czytaniu, ale pozostałe kluby i koła zadeklarowały chęć dalszej pracy nad projektem w Komisji Infrastruktury.
W głosowaniu 420 posłów było za dalszymi pracami nad ustawą, 11 było za odrzuceniem w pierwszym czytaniu, a 1 poseł wstrzymał się od głosu.
Uzasadniając rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw, wiceminister infrastruktury Rafał Weber powiedział, że rząd chce zwiększyć środki na fundusz, aby szybciej i więcej inwestować w drogi na poziomie samorządowym.
Jak wyjaśnił Weber, z tej puli 1 mld zł zostanie przeznaczony dla samorządów gminnych, powiatowych i wojewódzkich na inwestycje, które poprawią bezpieczeństwo pieszych czy rowerzystów. Zbudowane zostaną dodatkowe przejścia dla pieszych, chodniki czy ścieżki rowerowe.
Wiceminister poinformował, że kolejny 1 mld zł zostanie przeznaczony dla samorządów na małe remonty, poprawę nawierzchni dróg.
Weber przypomniał, że w ciągu ostatnich czterech lat, czyli między 2019 a 2022 rokiem, dofinansowanie z funduszu uzyskało ponad 12 tys. zadań, środki które zostały przydzielone na te inwestycje to 13 mld zł, natomiast łączna długość dróg, których stan poprawiono, to 18 tys. km.
Jak informował resort infrastruktury w komunikacie po wtorkowym posiedzeniu rządu, nowelizacja ustawy przewiduje też, że Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg (RFRD)przestanie być państwowym funduszem celowym. Zamiast tego stanie się on rachunkiem bankowym prowadzonym przez Bank Gospodarstwa Krajowego na zasadach podobnych do tych, na jakich zorganizowany jest obecnie funkcjonujący Krajowy Fundusz Drogowy.
Według MI zmiana ta usprawni i uelastyczni przepływy finansowe funduszu. Nowe rozwiązania przyczynią się do usprawnienia formuły zarządzania finansami RFRD poprzez uproszczenie procedury przygotowania planu finansowego, a tym samym zarządzania samym funduszem.
Ponadto okres wsparcia inwestycji samorządowych z RFRD zostanie wydłużony do 1 stycznia 2031 r. Oznacza to, że fundusz będzie funkcjonował przez dodatkowe dwa lata, dzięki czemu zostanie zrealizowanych więcej zadań na drogach lokalnych.(PAP)
autor: Łukasz Pawłowski
pif/ mk/