Wrocław/ 3,5 tys. dzieci bierze udział w programie profilaktyki logopedycznej
Magistrat poinformował w komunikacie, że Miejski Program Profilaktyki Logopedycznej realizowany jest w 19 przedszkolach i szkołach podstawowych we Wrocławiu. W jego ramach organizowane są m.in.: grupowe zajęcia stymulujące rozwój mowy i języka prowadzone przez nauczycieli, indywidualne i specjalistyczne zajęcia logopedyczne, warsztaty oraz szkolenia i konsultacje z rodzicami czy nauczycielami.
W 2021 r., pod kątem problemów logopedycznych, przebadano blisko 1800 wrocławskich maluchów. W ramach Miejskiego Programu Profilaktyki Logopedycznej objętych jest ok. 3,5 tys. dzieci, głównie są to przedszkolaki.
„Średnio 70 proc. dzieci przystępujących do programu wymaga wsparcia logopedycznego. Natomiast typowe problemy z mową ma co trzecie z nich. I jak obserwujemy, takie statystyki utrzymują się na podobnym poziomie już od kilku lat. Dzieci mają problemy m.in. w zakresie artykulacyjnym czy odróżniania poszczególnych dźwięków. Spora część z nich zagrożona jest też dysleksją” - powiedziała cytowana w komunikacie Magdalena Paszkiewicz, koordynator programu i wicedyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 4 we Wrocławiu.
Specjaliści podkreślają, że rozwój mowy u dzieci trwa do 7 roku życia. Dlatego, im wcześniej problem zostanie wykryty, tym łatwiej i szybciej można go wyeliminować. W tym przypadku kluczowe są systematyczne ćwiczenia od najmłodszych lat.
„Zajęcia, w ramach programu, prowadzone są w formie zabaw i dostosowane są do wieku dziecka. Najmłodsi zaczynają od ćwiczenia prawidłowego gryzienia i połykania, po m.in. naukę poprawnego wymawiania słów, zdań oraz budowanie dłuższych wypowiedzi” - powiedziała Paszkiewicz.
Podkreśliła, że ważnym elementem Miejskiego Programu Profilaktyki Logopedycznej jest poszerzenie kompetencji nauczyciela z zakresu logopedii wychowawczej. W tym celu, w ramach programu, przechodzi on szkolenia. Na bieżąco wspierany jest też przez logopedę, który koordynuje działania profilaktyczne w placówce.
„W tym programie nauczyciel jest osobą kluczową. Jest ogniwem pośrednim między logopedą i innymi specjalistami oraz rodzicami. Dzięki swojej wiedzy z podstaw profilaktyki logopedycznej, psychologii rozwojowej, pedagogiki oraz znajomości dynamiki rozwoju mowy i myślenia dzieci, może wcześniej niż rodzice dostrzec pewne dysharmonie lub dysfunkcje. Chcemy to wykorzystać” - powiedziała Paszkiewicz.(PAP)
autor: Roman Skiba
ros/ mok/