Od 1 stycznia zmiany w prawach konsumenta
Od nowego roku zmieniają się zasady reklamacji towarów kupionych stacjonarnie i w internecie. W pierwszej kolejności będzie można liczyć na naprawę lub wymianę. Dopiero jeśli sprzedawca nam tego odmówi, klient otrzyma zwrot pieniędzy.
- Najistotniejsze z punktu widzenia konsumenta jest przeniesienie rękojmi z Kodeksu cywilnego do ustawy o prawach konsumenta. Jeżeli chodzi o zakupy poza lokalem przedsiębiorstwa, to tu też jest wiele zmian. Mówię tutaj o zakupach na pokazach. Przepisy obowiązujące od nowego roku nie dopuszczają możliwości sprzedaży na raty na tego rodzaju spotkaniach. Nie będzie można zawierać umów finansowych podczas prezentacji organizowanych w hotelach.
- Nie będzie można też przyjmować zapłaty w formie gotówkowej od konsumenta do czasu upływu terminu 14 dni na odstąpienie od umowy - wyjaśnia Marek Trejda.
Dodatkowo przedsiębiorcy będą musieli weryfikować publikowane opinie o sprzedawanym produkcie. - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów niedawno prowadził postępowanie wobec podmiotu, który zajmował się komercyjnie sprzedażą opinii. Teraz te opinie od innych klientów powinny być bardziej wiarygodne - dodaje miejski rzecznik praw konsumenta w Opolu.