"Budowa infrastruktury kolejowej leży w interesie polskiego państwa". Janusz Kowalski o odbudowie linii kolejowej Racławice Śląskie - Racibórz
- To gigantyczna szansa na odbudowę linii kolejowej Racławice Śląskie - Racibórz - przyznał w Porannej Rozmowie Radia Opole poseł Solidarnej Polski Janusz Kowalski. Przypomnijmy, projekt wart pół miliarda złotych został zakwalifikowany do rządowego programu Kolej Plus. Państwo zapowiada sfinansowanie 85 procent inwestycji pod warunkiem, że resztę, czyli około 80 mln złotych wysupłają samorządy.
- Zdaję sobie sprawę, że to może być problem - dodaje poseł. - Od samego początku sygnalizowaliśmy, że szczególnie dla tych biedniejszych samorządów nawet ten wkład własny 15% jest problemem. Dzisiaj my jako posłowie, ja jako poseł zainteresowany tym projektem, robię wszystko, żeby przy decyzji rządu Zjednoczonej Prawicy o zwiększeniu o ponad 100% finansowania projektu Kolej Plus, czyli z 5 do prawie 11 mld zł, żeby również przemyśleć kwestię wkładu własnego zaangażowania samorządu, tym bardziej, że nie jest to zadanie własne samorządu.
- Budowa infrastruktury kolejowej leży w interesie polskiego państwa, które podjęło decyzję o tym, że w ramach przygotowanej ustawy o obronie ojczyzny zbroimy się. Zwiększamy zdolności polskiego państwa do obrony, ale co za tym idzie, również budujemy infrastrukturę energetyczną i komunikacyjną. Stąd, jestem przekonany, decyzja polskiego rządu o zwiększeniu o ponad 100% finansowania na Kolej Plus - wyjaśnia Janusz Kowalski.
Zgodnie z harmonogramem, pierwsze przetargi mają zostać ogłoszone pod koniec roku, a inwestycje muszą zostać zrealizowane do 2028 roku.
- Budowa infrastruktury kolejowej leży w interesie polskiego państwa, które podjęło decyzję o tym, że w ramach przygotowanej ustawy o obronie ojczyzny zbroimy się. Zwiększamy zdolności polskiego państwa do obrony, ale co za tym idzie, również budujemy infrastrukturę energetyczną i komunikacyjną. Stąd, jestem przekonany, decyzja polskiego rządu o zwiększeniu o ponad 100% finansowania na Kolej Plus - wyjaśnia Janusz Kowalski.
Zgodnie z harmonogramem, pierwsze przetargi mają zostać ogłoszone pod koniec roku, a inwestycje muszą zostać zrealizowane do 2028 roku.