Rządowe pieniądze są, ale czy będzie na "wkład własny"? O przyszłości linii kolejowej Racibórz - Racławice Śląskie
Po 22 latach pojawiła się realna szansa na odbudowę linii kolejowej Racibórz - Racławice Śląskie. Projekt wart pół miliarda złotych zakwalifikował się do programu Kolej Plus - poinformował rząd. Państwo zapowiada sfinansowanie 85 procent inwestycji pod warunkiem, że resztę, czyli około 80 mln złotych wysupłają samorządy. Poseł Solidarnej Polski Janusz Kowalski, który zabiega o odbudowę połączenia kolejowego między województwami opolskim i śląskim przyznaje, że samorządów nie stać dziś na wyłożenie takiej kwoty, ale uważa, że jest szansa, by rząd w całości sfinansował rewitalizację linii 177 i 294.
- Odbudowa tej linii wpisuje się również w cele militarne - argumentuje polityk. - Ta inwestycja to nie jest zadanie własne samorządów, a w mojej ocenie jest zgoda ponadpolityczna co do tego, że odbudowa jest potrzebna. Przecież opolski zespół parlamentarny wyraził pozytywną opinię co do rewitalizacji linii i to bez względu na to, czy jesteśmy z PiS, Solidarnej Polski, czy Platformy Obywatelskiej. Również Paweł Kukiz wsparł tę inwestycję - dodał Janusz Kowalski.
Mimo, że część samorządów zwracała wcześniej uwagę, że nie są w stanie wziąć na swoje barki takiej inwestycji to pomysł nadal wspiera opolski urząd marszałkowski.
Wicemarszałek Szymon Ogłaza, odpowiedzialny za inwestycje infrastrukturalne w regionie podkreślił:
- Wydaje się, że skoro zaszliśmy już tak daleko, ponieważ za milion złotych przygotowaliśmy studium planistyczne i wykazaliśmy w nim, że projekt jest zasadny, to źle by się stało, gdyby z powodu 15 procent go nie zrealizować - powiedział samorządowiec, który zaznaczył, że linia "ma potencjał", o czym świadczy opinia komisji konkursowej PKP PLK.
Przypomnijmy, że dzisiaj (20.04) podczas konferencji prasowej w Janowie Lubelskim ogłoszono 34 projekty, które zostały zakwalifikowane do realizacji w ramach programu Kolej Plus. Na liście znalazł się jeden opolski projekt, czyli właśnie odbudowa linii Racibórz - Racławice Śląskie.
Według podanego harmonogramu pierwsze przetargi mają zostać ogłoszone pod koniec roku a prace uzależnione są od podpisywania umów pomiędzy PKP PLK a poszczególnymi jednostkami samorządu terytorialnego. Inwestycje, które zostały wpisane do programu muszą zostać zrealizowane do 2028 roku.
Dodajmy, że w ramach Kolei Plus, ma powstać łącznie ponad 1200 kilometrów linii kolejowych. Koszt tych inwestycji to 11 miliardów złotych.
Do tematu wracamy w jutrzejszej (21.04) Porannej Rozmowie Radia Opole, której gościem będzie poseł Janusz Kowalski, a także w magazynie Reporterskie Tu i Teraz, gdzie zbierać będziemy opinie stron zainteresowanych odbudową linii.
Mimo, że część samorządów zwracała wcześniej uwagę, że nie są w stanie wziąć na swoje barki takiej inwestycji to pomysł nadal wspiera opolski urząd marszałkowski.
Wicemarszałek Szymon Ogłaza, odpowiedzialny za inwestycje infrastrukturalne w regionie podkreślił:
- Wydaje się, że skoro zaszliśmy już tak daleko, ponieważ za milion złotych przygotowaliśmy studium planistyczne i wykazaliśmy w nim, że projekt jest zasadny, to źle by się stało, gdyby z powodu 15 procent go nie zrealizować - powiedział samorządowiec, który zaznaczył, że linia "ma potencjał", o czym świadczy opinia komisji konkursowej PKP PLK.
Przypomnijmy, że dzisiaj (20.04) podczas konferencji prasowej w Janowie Lubelskim ogłoszono 34 projekty, które zostały zakwalifikowane do realizacji w ramach programu Kolej Plus. Na liście znalazł się jeden opolski projekt, czyli właśnie odbudowa linii Racibórz - Racławice Śląskie.
Według podanego harmonogramu pierwsze przetargi mają zostać ogłoszone pod koniec roku a prace uzależnione są od podpisywania umów pomiędzy PKP PLK a poszczególnymi jednostkami samorządu terytorialnego. Inwestycje, które zostały wpisane do programu muszą zostać zrealizowane do 2028 roku.
Dodajmy, że w ramach Kolei Plus, ma powstać łącznie ponad 1200 kilometrów linii kolejowych. Koszt tych inwestycji to 11 miliardów złotych.
Do tematu wracamy w jutrzejszej (21.04) Porannej Rozmowie Radia Opole, której gościem będzie poseł Janusz Kowalski, a także w magazynie Reporterskie Tu i Teraz, gdzie zbierać będziemy opinie stron zainteresowanych odbudową linii.