Radio Opole » Rewiry kultury Radia Opole » Archiwalne audycje z lat 2016-2021 » Chłopi show [43. OKT, RECENZJA SPEKTAKLU]
2018-04-07, 22:23 Autor: Tomasz Zacharewicz (oprac. Wanda Kownacka)

Chłopi show [43. OKT, RECENZJA SPEKTAKLU]

Zdjęcie ze spektaklu "Chłopi" [fot. źródło: materiały ze strony Teatru im. Jana Kochanowskiego, http://teatropole.pl/chlopi/]
Zdjęcie ze spektaklu "Chłopi" [fot. źródło: materiały ze strony Teatru im. Jana Kochanowskiego, http://teatropole.pl/chlopi/]
Wyobraźmy sobie taką sytuację. Grupa znajomych grywa w „Magię i miecz”. Wcielają się w role i na zamkniętej przestrzeni żyją przez chwilę w innym świecie. Dlaczego? Z tęsknoty, potrzeby przygód, wyskoczenia z własnej skóry. Z chęci dotknięcia czegoś co wydaje się być takie atrakcyjne, ale takie odległe i nieosiągalne. Dlaczego nie możemy się tak zabawić!? Widzieliście serial „Westworld”, gdzie można przez kilka dni żyć jak na Dzikim Zachodzie, w otoczeniu cyborgów odgrywających swoje role. Zróbmy sobie własny „Prodźekt Chłopi”. Tu będzie wieś Lipce, chaty zespawamy z rur na wzór koron żniwnych. Jak być reymontowskim chłopem to na całego. Ten robot zagra świnię, krowę będziemy doić prosto z kartonów, ale najpierw musimy wyruszyć w podróż, urodzić się jako grupa, jako społeczność, w rytuale przejścia stąd – tam.
W ten właśnie sposób wyobrażam sobie genezę spektaklu, który w warszawskim Teatrze Powszechnym przygotował – inspirując się „Chłopami” Władysława Reymonta – Krzysztof Garbaczewski. By stworzyć takie przedstawienie na granicy snu i literatury, potrzebne jest solidne naoliwienie wyobraźni, a po ponad trzech godzinach w teatrze jestem pewien, że reżyser i współodpowiedzialni za spektakl oliwić musieli.

I tak powstaje obraz. Gdzieś w świecie owładniętym tęsknotą za tym co pierwotne (tatuaż na plecach Antka rodem z polowania na mamuty) i tym co nieskażone migracjami wirusów, nadmiarem środków konserwujących, barwników i plagami dysleksji. Gdzieś w świecie zamieniającym przestrzeń w cyberprzestrzeń (robot grający rolę świni i bociana). Gdzieś gdzie smutno i tęskno się zrobiło za wsią cichą i spokojną, gdzie piankę z mleka można zdmuchnąć, dziewuchę klepnąć bez obaw o sprawę w sądzie i potępienie ogólne, gdzie grabie można złamać na plecach chłopa gdy z żydowskiej karczmy wraca. Gdzieś w tym świecie zrodził się ten spektakl.

Zrodził się z przekroczenia granicy. Powstał tam gdzie aktorzy ubrani w identyczne białe kombinezony, pozbawieni twarzy, rozpoczynają drogę bohatera. Rodzą się najpierw jako mała lokalna społeczność w rytualnym tańcu, komórek, mikrobów, plemników i słowa, które im towarzyszy. Trochę jakby na wzór „Odysei kosmicznej 2001” Stanleya Kubricka. Po wykluciu przybierają role mieszkańców reymontowskich Lipiec. Grabaczewski, muszę przyznać, doskonale wprowadził ich w ten świat, niby umowny, ale wychodzący im spod skóry. Rozsmakowywać się można kolejnymi kreacjami, zachłystywać tempem opowieści, z zachwytem czytać i odkrywać kody i treści poukrywane przez realizatorów. Śmiać się zdrowo (po wiejsku) przy dojeniu niby sztucznej, ale jakże przejętej swoją rolą krowy. Podziwiać można wiejskiego gladiatora Borynę, który umiera w ujęciach kamery jak w filmie Ridleya Scotta.

Nie da się oddać całości, nie da się chwycić wszystkiego – ważne jest, że Garbaczwski podarował nam świetny spektakl, który reymontowskim chłopom ujmy nie przynosi. Widzom za to może przypomnieć, że nasza klasyka jest w stanie tak zapłodnić współczesnego reżysera, że wydaje intrygujące owoce. I jeszcze jedno słówko, drodzy aktorzy – gdybym miał tyle czapek i tyle głów, żeby każdemu rzucić pod nogi – zrobiłbym to bez wahania.


Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie
„Chłopi” wg Władysława Stanisława Reymonta
reżyseria: Krzysztof Garbaczewski

Zobacz także

2017-12-18, godz. 20:00 Jacek Cybis opowiada o ojcu malarzu Janie Cybisie [FILM] Jan Cybis był wybitnym malarzem, pedagogiem i krytykiem sztuki, który uważany jest za przedstawiciela nurtu kolorystów. Twórca pochodzący ze Śląska Opolskiego… » więcej 2017-12-15, godz. 17:00 Kamp i kicz, czyli jak do sztuki trafiali Carringtonowie z serialu Dynastia Kalina Jędrusik, Leopold Tyrmand i polska Sarmacja - co łączy ich wszystkich? Okazuje się, że kamp. Jest to estetyka i konwencja stylistyczna, która za sprawą… » więcej 2017-12-09, godz. 14:30 Mniejsi bracia w opisach Roberta Pucka Robert Pucek to outsider, tłumacz i pisarz żyjący jak bohaterowie „Siekierezady” Edwarda Stachury. Wyczulony na drobne poruszenia światła padającego… » więcej 2017-11-23, godz. 12:00 Debata o kulturze – "Klasyka wciąż żywa? Tradycja i współczesność polskiego teatru" [FILM] Teksty klasyczne bywają różnie traktowane przez współczesnych reżyserów. Jedni podchodzą do nich klasycznie, inni eksperymentalnie. W Opolu odbywają się… » więcej 2017-11-28, godz. 19:00 Czy podwyżka to jedyny sposób na osiągnięcie spełnienia? Odpowiada Tomasz Cymerman Tomasz Cymerman w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu wystawia sztukę „Podwyżka” na podstawie komedii Georges’a Pereca. Reżyser zadaje w swoim spektaklu… » więcej 2017-11-16, godz. 19:29 Selfie, wyznania i dialog kobiet w Internecie - opowieść Zofii Krawiec W Internecie można znaleźć wiele zdjęć, autoportretów, selfi i opowieści kobiet. Skąd wzięło się to zjawisko i dlaczego konfesyjne wyznania są coraz… » więcej 2017-11-13, godz. 10:00 Grzegorz Brzozowski o filmowaniu couchsurfingu Grzegorz Brzozowski w rozmowie z Justyną Dziedzic opowiada o swoich filmach, w których nakręcił różne oblicza couchsurfingu. Jest to sposób na współczesne… » więcej 2017-11-02, godz. 20:00 Jerzy Kisielewski o tym jak to jest być pierwszą wodą po Kisielu Jerzy Kisielewski wydał książkę "Pierwsza woda po Kisielu", która jest niezwykłą opowieścią, wzbogaconą wieloma anegdotami na temat życia rodzinnego… » więcej 2017-10-27, godz. 19:00 Polski rynek fotografii - ceny, artyzm, biznes. Opowieść Katarzyny Sagatowskiej Jaką cenę na rynku sztuki osiągają fotografie polskich autorów, jak zbudować swoją własną kolekcję i jak radzą sobie młodzi fotografowie. Na te pytania… » więcej 2017-11-08, godz. 10:00 Marcin Koszałka o tym jakim jest nauczycielem i jak sam uczył się robić filmy Operator, reżyser i scenarzysta. Profesor sztuki filmowej. Absolwent Realizacji Obrazu na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego… » więcej
2223242526
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »