Radio Opole » Rewiry kultury Radia Opole » Archiwalne audycje z lat 2016-2021 » Jak wygląda „Maksymalnie udana egzystencja?”…
2018-04-07, 22:10 Autor: Tomasz Zacharewicz (oprac. Wanda Kownacka)

Jak wygląda „Maksymalnie udana egzystencja?” [43. OKT, RECENZJA SPEKTAKLU]

"Tajny Dziennik" M. Bałoszewskiego z Teatru Dramatycznego m. st. Warszawy [fot. archiwum organizatora]
"Tajny Dziennik" M. Bałoszewskiego z Teatru Dramatycznego m. st. Warszawy [fot. archiwum organizatora]
Mieszkanie nie wygląda inaczej od tysięcy innych podobnych, na innych piętrach w innych blokach, gdyby nie jeden szczegół... wyróżniają je wszędzie stojące dewocjonalia łączące w sobie inne religie obok tej dominującej nad rzeką przepływającą tuż obok.
W tym mieszkaniu jest ich czterech, ale za każdym z nich jest tylko ten jeden. Oni nie są jednak tym jednym, oni są tylko przedłużeniem jego głosu nagranego na taśmę. Ten głos z kolei najchętniej opowiada o przemijaniu, seksualności i znów o przemijaniu lub nie bójmy się tego słowa – o śmierci. „Nie bój się nic... Bo życie nic nie znaczy... Bo śmierć jak rydz... Zdrowa dla umieraczy...”– płynie piosenka z mieszkania jak na balu u Kici Koci.

Tak właśnie wygląda spotkanie z „Tajnym dziennikiem” Mirona Białoszewskiego w przedstawieniu zrealizowanym przez Wojciecha Urbańskiego w Teatrze Dramatycznym w Warszawie. Reżyser posadził na wersalce w mieszkaniu Mirona Białoszewskiego czterech aktorów, ale żaden nie jest nim i nim się nie staje. Każdy z nich jest tylko nośnikiem głosu, emocji, opowieści, zapisu dnia, stanu ducha i ciała. Wymieniają się, żonglują, podają, dopełniają, przecinają, a Miron skacze z rąk do rąk i gra na strunach głosowych swoich podawaczy.

Za oknem Warszawa, za oknem wrony, za oknem Nowy Jork, a w środku głos się snuje na cztery głosy rozbity, a w tym głosie i w tym mieszkaniu zasiadła sobie publiczność i ta publiczność właśnie staje się z minuty na minutę coraz bardziej świadkiem „maksymalnie udanej egzystencji” w rytm płyt Mirona, który wciąga ten sceniczny krajobraz w swoją codzienność, w swoją seksualność, w swoje przemijanie.

Swobodnie, bez pośpiechu, monotonnie taśma się toczy w Mironowym magnetofonie i Mironowym świecie. Raz wchodzą do mieszkania kuzynki, wpychają się przez telefon ze swoim fragmentem przemijania, innym razem klienci nowojorskiego porno kina, też... danke, danke, danke – przeminą. Wchodzą, wychodzą, wypełniają Mirona, zostawiają.

Muszę przyznać, że twórcom tego spektaklu udała się sztuka znakomita. Nie używali „Tajnego dziennika” do swoich celów – pozwolili mu zabrzmieć, towarzyszyli mu, podbijając kiedy trzeba, wygaszając gdy sapał rozchulany. Mieli świadomość, że tak znakomitej literaturze czasami wystarczy dać ujście, a ona sama zaszumi, zalepi i zaciągnie. Czasami wystarczy być medium.


„Tajny Dziennik” Miron Białoszewski
reżyseria: Wojciech Urbański
Teatr Dramatyczny w Warszawie

Zobacz także

2021-12-20, godz. 21:00 Sandra Lewandowska i Justyna Oleksy o działaniach Centrum Edukacji Kultury Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu Z Sandrą Lewandowską, Justyną Oleksy rozmawiamy o działaniach teatralnych Centrum Edukacji Kultury Teatru im. Jana Kochanowskiego Opolu. Czym jest pedagogika… » więcej 2021-12-16, godz. 13:05 Opolska Cepelia i jej wpływ na wzór opolski. Rozmowa z Magdaleną Poprawką O historii opolskiej Cepelii i twórcach ludowych tam zatrudnionych rozmawialiśmy z badaczką tego tematu - Magdaleną Poprawką, która jest stypendystką Marszałkowskich… » więcej 2021-11-29, godz. 21:00 Izabela Żbikowska o XII Międzynarodowym Festiwalu Filmów Dokumentalnych HumanDoc Izabela Żbikowska z opolskiej Fundacji HumanDoc, która edukuje i działa na rzecz problemów globalnych zaprasza na XII Międzynarodowy Festiwal Filmów Dokumentalnych… » więcej 2021-11-20, godz. 18:12 Niecodzienne spojrzenie na muzyczną historię "Pieśni Legionów Polskich we Włoszech: wprowadzenie do retransmisji Dokładnie w przededniu (10.11) Narodowego Święta Niepodległości w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia imienia Fryderyka Chopina w Opolu zaprezentowane… » więcej 2021-11-16, godz. 17:34 "Dziwne jest serce kobiece". Rafał Skąpski o zapiskach swojej babci Zofii Skąpskiej Zofia Skąpska z Odrowąż-Pieniążków przyszła na świat w 1881 roku. W pozostawionych rodzinie 21 stukartkowych zeszytach opisała swoje życie. W dwóch… » więcej 2021-10-22, godz. 21:04 LUDZIE! - Ewelina Krawczyk zaprasza na Konferencję branży muzycznej Tak Brzmi Miasto Przyszłością branży muzycznej są LUDZIE! W nich trzeba zainwestować... tylko jak? O tym będzie najbliższa Konferencja Branży Muzycznej organizowana… » więcej 2021-11-10, godz. 16:27 Magdalena Poprawka na tropie wzoru opolskiego. Kolejny etap badań Magdalena Poprawka opowiedziała o postępach w pracy nad dokumentowaniem historii i tradycji związanej ze wzorem opolskim. Nasza rozmówczyni jest stypendystką… » więcej 2021-10-29, godz. 21:47 "Moją intencją było, rozpalenie ogniska, przy którym każdy mógłby się ogrzać" - Filip Mizia o piosence i teledysku… W październiku 2021 roku miała premierę niezwykła piosenka stworzona przez Filipa Mizię - wokalistę, producenta, muzyka i autora piosenek - na zaproszenie… » więcej 2021-10-25, godz. 21:00 Dr Sylwia Gawłowska o książce „Grzegorz Ciechowski - oblicza autorskości” Rozmawiamy o książce „Grzegorz Ciechowski - oblicza autorskości” z autorką- dr Sylwią Gawłowską, dyrektorką Prudnickiego Ośrodka Kultury. Przyglądamy… » więcej 2021-10-20, godz. 12:35 Jak bardzo zmieniły się Tatry? Jarek Majcher o historii fotografii tatrzańskiej Jak wyglądały dawne Tatry? Czy góry mogą w ogóle zmienić się przez półtora wieku? Na ten temat rozmawialiśmy z Jarkiem Majcherem, który wraz z Irena… » więcej
12345
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »