Radio Opole » Dobrze być w formie
2024-09-04, 07:00 Autor: (PAP) Katarzyna Czechowicz

USA - Dwie trzecie sklepowej żywności dla niemowląt nie spełnia zaleceń żywieniowych

dziecko, karmienie, zdjęcie ilustracyjne [fot. elements.envato.com]
dziecko, karmienie, zdjęcie ilustracyjne [fot. elements.envato.com]
Aż 60 proc. sprzedawanych w amerykańskich sklepach produktów żywnościowych dla niemowląt i małych dzieci nie spełnia zaleceń żywieniowych, a żaden z tych produktów nie spełnia wymagań dotyczących promocji ustalonych przez Światową Organizację Zdrowia (WHO).
Naukowcy z George Institute for Global Health przeanalizowali 651 wyrobów spożywczych dla niemowląt i małych dzieci sprzedawanych w dziesięciu największych sieciach spożywczych w USA. Okazało się, że ogółem 60 proc. z nich nie spełniało wymagań ustalonych przez WHO, z czego w przypadku prawie 70 proc. były to normy dotyczące zawartości białka, a 44 proc. - zawartości cukru. Jeden na cztery produkty nie spełniał wymagań kalorycznych, a jeden na pięć przekraczał zalecane limity sodu.

Zadaniem głównej autorki badania dr Elizabeth Dunford coraz większa dostępność oraz popularność przetworzonej żywności dla najmłodszych konsumentów jest bardzo niepokojąca.

Wyniki badania, które to wykazały, zostały opublikowane w czasopiśmie „Nutrients” (https://www.mdpi.com/2072-6643/16/16/2782).

„Wczesne dzieciństwo to kluczowy okres wzrostu, w którym kształtują się preferencje smakowe i nawyki żywieniowe, co potencjalnie toruje drogę rozwojowi chorób przewlekłych, takich jak otyłość, cukrzyca i niektóre nowotwory” - powiedziała specjalistka.

„Rodzice, którzy nie mają czasu, coraz częściej wybierają wygodne, gotowe jedzenie, nieświadomi, że wiele z tych produktów nie zawiera kluczowych składników odżywczych potrzebnych do rozwoju ich dziecka. Są oszukiwani, że jedzenie to jest zdrowsze niż w rzeczywistości” - dodała.

Ona i jej współpracownicy ustalili, że najprężniej rozwijającym się typem żywności w tym sektorze są saszetki (tubki) z jedzeniem dla dzieci. W ciągu ostatnich 13 lat odnotowano 900-proc. wzrost ich sprzedaży. Co niepokojące, saszetki te znalazły się wśród najmniej zdrowych analizowanych produktów; mniej niż 7 proc. z nich spełniało zalecenia dotyczące zawartości cukru.

Badanie ujawniło także skalę wprowadzających w błąd praktyk marketingowych, stosowanych przez producentów żywności dla dzieci. Prawie wszystkie (99,4 proc.) sklepowe produkty miały na opakowaniu co najmniej jedno zabronione sformułowanie, a niektóre nawet jedenaście (średnio cztery).

Najbardziej powszechne były sformułowania typu: „nie modyfikowane genetycznie”, „organiczne”, „bez BPA”, „bez sztucznych barwników/aromatów”.


Dr Daisy Coyle, współautorka badania i dietetyczka, zaznaczyła, że takie stwierdzenia tworzą tzw. aureolę zdrowia wokół produktów, dając konsumentom złudne poczucie bezpieczeństwa. „Brak regulacji w tym obszarze pozostawia szeroko otwarte drzwi dla przemysłu spożywczego, aby oszukiwać zapracowanych rodziców” - powiedziała.

„Przejawia się to nie tylko w stosowaniu wprowadzających w błąd twierdzeń, ale także używaniu nazw, które zupełnie nie odzwierciedlają głównych składników znajdujących się na liście składników. Np. nazwy przekąsek dla dzieci często odnosiły się do owoców lub warzyw, pomimo że były sporządzone głównie z mąki i skrobi” - dodała.

Autorzy publikacji przypomnieli, że otyłość u dzieci w wieku 2-5 lat w USA wzrosła od lat 70. ponad dwukrotnie. Obecnie w kraju tym ok. 13 proc. przedszkolaków cierpi na otyłość. Sytuacja pogorszyła się jeszcze bardziej od czasu pandemii COVID-19.

„Chociaż zmniejszenie problemu otyłości u dzieci było priorytetem za rządów Obamy, problem ten wydaje się być odsunięty na dalszy plan w ostatnich latach. Nasze ustalenia podkreślają pilną potrzebę wprowadzenia lepszych regulacji i wytycznych dla rynku żywności dla niemowląt i małych dzieci. Od tego zależy zdrowie przyszłych pokoleń” - podsumowała dr Dunford.

Dobrze być w formie

2024-11-19, godz. 10:11 Test stania na jednej nodze dobrze określa stan zdrowia i ryzyko zgonu u osób 50+ U osób po pięćdziesiątce dobrym testem określającym stan zdrowia i ryzyko zgonu jest to, jak długo jesteśmy w stanie ustać na jednej nodze - wykazały… » więcej 2024-11-18, godz. 09:54 Cukrzycy trzeba przede wszystkim zapobiegać Cukrzycy trzeba przede wszystkim zapobiegać, a jeśli nie jest to możliwe, to wcześnie ją wykrywać i leczyć, bo prowadzi do groźnych powikłań - podkreśla… » więcej 2024-11-17, godz. 09:43 Wieloletnie badanie pokazało, jak starzeje się mózg Naukowcy ze Szkocji przyjrzeli się, co dzieje się z mózgiem człowieka między 11. a 82. rokiem życia. Wieloletnie badanie pokazało, że kolosalne znaczenia… » więcej 2024-11-16, godz. 10:20 Ekspert: Zdrowie psychiczne może być przyczyną niskiej dzietności Kłopoty ze zdrowiem psychicznym i pesymizm co do przyszłości świata mogą być powodem niskiej dzietności w Szwecji - uważa Glenn Sandstroem. Naukowiec przeprowadził… » więcej 2024-11-15, godz. 15:56 Geriatra: możemy dożyć 120 lat Koniec życia czeka nas wszystkich, pozostaje tylko pytanie, w jakim będziemy stanie i kiedy to nastąpi. Niektórzy naukowcy za taką granicę uznają 120. rok… » więcej 2024-11-14, godz. 15:18 Od ćwiczenia mięśni rosną neurony Biochemiczne i fizyczne efekty treningu mieśni mogą korzystnie wpływać na układ nerwowy - potwierdzają nowe badania opublikowane w „Advanced Healthcare… » więcej 2024-11-13, godz. 11:52 78,3 proc. badanych Polaków dostrzega u siebie symptomy wypalenia zawodowego 78,3 proc. badanych Polaków dostrzega u siebie co najmniej jeden z czternastu symptomów wypalenia zawodowego - to wzrost o 13 p.p. w ciągu trzech lat - wynika… » więcej 2024-11-12, godz. 07:00 Jak skomponować dietę według talerza zdrowego żywienia Kasza, jajko sadzone, surówka z kiszonej kapusty i owoc sezonowy - tak może wyglądać wartościowy obiad skomponowany zgodnie z talerzem zdrowego żywienia. » więcej 2024-11-08, godz. 09:00 Wykształcenie, zawód i zamożność wpływają na ryzyko demencji Czynniki społeczno-ekonomiczne, takie jak wykształcenie, zawód i poziom zamożności wpływają na prawdopodobieństwo wystąpienia upośledzenia funkcji poznawczych… » więcej 2024-11-07, godz. 07:00 Movember, czyli kampania poświęcona męskim nowotworom Listopad to miesiąc świadomości męskich nowotworów. Ruszyła kolejna odsłona kampanii Movember. Specjaliści zachęcają panów w każdym wieku, by zadbali… » więcej
1234567
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »