Rynek prasy w ostatnich latach kurczy się, gazety przegrywają konkurencję z globalną siecią. Okazuje się, że problem ten dotyka także prasy polonijnej w USA, która przez dziesięciolecia miała się bardzo dobrze. Okres najintensywniejszego rozwoju amerykańskiej prasy polonijnej przypada na pierwsze dwie dekady XX wieku. Według różnych źródeł, jak pisze prof. Wiesława Piątkowska-Stepaniak z Uniwersytetu Opolskiego, ukazywało się wtedy w USA ok. 100 polskich tytułów prasowych. Kilkadziesiąt lat później, w 1998 roku – jak z kolei pisali autorzy ekspertyzy pt.: „Polonia w Stanach Zjednoczonych Ameryki” – w USA nadal ukazywało się prawie tyle samo czasopism polonijnych, choć większość z nich o bardzo ograniczonym nakładzie. Do najważniejszych mediów drukowanych należały dwa ukazujące się w amerykańskich metropoliach tytuły: nowojorski „Nowy Dziennik” oraz „Dziennik Związkowy” z Chicago.
Radosław Święs, medioznawca z Uniwersytetu Opolskiego, z którym rozmawiała Justyna Krzyżanowska, twierdzi jednak, że dziś sytuacja mediów polonijnych staje się dramatyczna.