Radio Opole » Patronaty » Polecamy

Polecamy

2019-04-09, 14:32 Autor: Agnieszka Lubczańska na podstawie materiałów nadesłanych przez Filharmonię Opolską

Wielkie muzyczne widowisko w tym tygodniu w filharmonii

Wielkie muzyczne widowisko w tym tygodniu w filharmonii [fot. materiały prasowe Filharmonii Opolskiej]
Wielkie muzyczne widowisko w tym tygodniu w filharmonii [fot. materiały prasowe Filharmonii Opolskiej]
„Stabat Mater” Giovanniego Battista Pergolesiego oraz Suita orkiestrową z misterium scenicznego „Parsifal” Richarda Wagnera złożą się na repertuar koncertu, który odbędzie się w tym tygodniu w Filharmonii Opolskiej w ramach wydarzenia „Wielki Post – Wielka Muzyka”. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej i Chór Żeński Filharmonii Opolskiej wystąpią pod batutą Przemysława Neumanna wraz z solistami: Marzeną Michałowską (sopran) i Piotrem Olechem (kontratenor). Zaplanowano dwa koncerty: w piątek (początek o godz. 19:00) i w sobotę (początek o godz. 18:00). Bilety są jeszcze dostępne w kasie i poprzez stronę internetową filharmonii.

Więcej informacji o koncercie i biletach można znaleźć na stronie Filharmonii Opolskiej tu: Filharmonia Opolska.


W ostatnich 2 latach koncerty "Wielki Post – Wielka Muzyka" opierały się na ewangelicznych opisach męki i śmierci Jezusa Chrystusa, za sprawą dźwięków Pasji Jana Sebastiana Bacha i Józefa Elsnera. Tym razem uczestnicy koncertu spojrzą na ten moment roku z innej perspektywy.

Wielkie muzyczne widowisko w tym tygodniu w filharmoniiNajpierw – z perspektywy Matki. Tej, która stała pod krzyżem. Tej samej, której białe, marmurowe oblicze dłuta Michała Anioła w watykańskiej Bazylice Świętego Piotra nie wydaje się wcale odległe i zimne. Wreszcie – tej, do której jakby o ratunek (a może właśnie o czułą troskę w ostatniej godzinie?) wołał w 1736 roku, umierający na gruźlicę, zaledwie 26-letni Giovanni Battista Pergolesi. Genialny młodzieniec i twórca opery komicznej, średniowieczną sekwencję Stabat Mater opracował muzycznie tak, że dojmujący ból nie przyćmiewa nadziei i poczucia, że śmierć nie jest końcem wszystkiego.

Rzymski kanon liturgiczny mówi:
„Podobnie po wieczerzy, wziął ten przesławny kielich w swoje święte i czcigodne ręce, ponownie dzięki Tobie składając, błogosławił i podał swoim uczniom mówiąc:
Bierzcie i pijcie z niego wszyscy:
To jest bowiem kielich Krwi mojej (...)”

Ten przesławny kielich rozpalał wyobraźnie wielu chrześcijan przez setki lat. Jednym ze śladów owej fascynacji jest obecna w zbiorze legend arturiańskich historia świętego Graala. U schyłku życia sięgnął po nią również niemiecki kompozytor i reformator opery, Ryszard Wagner. Warto wiedzieć, że Wagner marzył o stworzeniu dzieła totalnego. Poza samym pisaniem muzyki zajmował się też warstwą literacką i techniczną – skonstruował kilka instrumentów oraz... teatr dostosowany do wystawiania jego dzieł! Parsifal, którego określił misterium scenicznym, jest zatem jego autorską i dość swobodną interpretacją słynnych mitów o Bractwie Świętego Graala.

W sposób totalny należy też chyba pojmować samego Wagnera: nie oddzielając człowieka od wizji, koncepcji i twórczości. Właśnie dlatego po dziś dzień jego przeciwnicy są zagorzali, a wielbicieli można by określić wyznawcami. Polskiemu krytykowi muzycznemu i publicyście, Stefanowi Kisielewskiemu, bliżej było chyba do pierwszej grupy, gdy pisał: „Wierszowane teksty oper Wagnera, przez niego samego pisane, to najprawdopodobniej poetycka grafomania. Niemniej same zręby tych utworów mają niewątpliwie swoją wielkość. (...)”

Ta niewątpliwa wielkość oraz Wielki Piątek (w który to rozgrywa się akcja trzeciego aktu misterium) stanowić będą drugą perspektywę wieczoru. Kisielewski w rozdziale Gwiazdozbioru muzycznego poświęconym Wagnerowi zwraca uwagę na jeszcze jedną istotną kwestię: „Muzyka podporządkowana tu została bez reszty dramatowi. (...) Tematy w orkiestrze nie pojawiają się zależnie od reguł muzycznej formy, lecz symbolizują elementy dramatu, jego postacie i przedmioty. (...) Orkiestra skończyła z akompaniowaniem, z towarzyszeniem śpiewakom: jest antycznym chórem, ilustrującym, komentującym, opowiadającym, jest przy tym żywiołem, nielubiącym trzymać się w cieniu. (...) Ta zależność muzyki Wagnera od względów pozamuzycznych sprawia, że niewiele jest fragmentów jego twórczości operowej dających się wykonać samodzielnie, na koncercie symfonicznym.”

Ostatniemu problemowi odważnie zaradził Henk de Vlieger, duński kompozytor i aranżer, który z pięciogodzinnego Parsifala wydobył jego prawdziwą esencję. Trzy kwadranse poruszającej najgłębsze struny serca muzyki, a na estradzie tylko orkiestra i dyrygent. Aby właściwe przeżycie tego koncertu było możliwe, niezbędny jest jednak jeszcze jeden czynnik – skupiona i uczestnicząca w misterium publiczność...


[źródło: materiały nadesłane przez Filharmonię Opolską]

Zobacz także

2019-03-05, godz. 13:30, Patronaty - polecamy Edyta Jungowska gościem specjalnym spotkania "Kobieta - nieskończone możliwości..." „Kobieta - nieskończone możliwości” - to tytuł konferencji, która odbędzie się w najbliższy piątek (08.03) w Regionalnym Zespole Placówek Wsparcia Edukacji w Opolu przy ul. Głogowskiej 27. » więcej 2019-03-04, godz. 20:33, Patronaty - polecamy Dramatyczny kolaż, czyli Słowacki i Calderón połączeni w jeden sen. Premiera w marcu! Polsko-hiszpańska koprodukcja coraz bliżej! „Córki powietrza. Sen Balladyny” - to tytuł spektaklu inspirowanego dramatami Juliusza Słowackiego oraz urodzonego w 1600 roku hiszpańskiego dramaturga Pedro Calderóna. Przedstawienie… » więcej 2019-03-04, godz. 14:42, Patronaty - polecamy Wystawa fotografii Krzysztofa Świderskiego jednym z wydarzeń w WBP Wystawa fotograficzna Krzysztofa Świderskiego pt. „Portfolio”, spotkanie z Bogusławem Szybkowskim z okazji otwarcia wystawy fotograficznej „Portret pięknej kobiety”, promocja tomiku Teodozji Świderskiej, spotkanie z kulturą portugalską… » więcej 2019-02-27, godz. 16:11, Patronaty - polecamy Wieczory pod znakiem tanga w Filharmonii Opolskiej Dwa koncerty pełne gorących rytmów argentyńskiego tanga zabrzmią w tym tygodniu w Filharmonii Opolskiej. Po raz pierwszy z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Opolskiej pod batutą Przemysława Neumanna wystąpi włoski mistrz bandoneonu… » więcej 2019-02-27, godz. 14:52, Patronaty - polecamy 19. Wiosna Austriacka – poznaj program! Wykłady tematyczne, wystawa, spotkanie autorskie, a także spotkania dla dzieci z literaturą, degustacja win austriackich czy koncert zespołu Aron Quartett - to tylko niektóre z atrakcji, na które zaprasza Wojewódzka Biblioteka Publiczna… » więcej
479480481482483484485
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »