Katowice wybrały dostawcę dziesięciu przegubowych autobusów miejskich
„W zeszłym roku flotę PKM Katowice rozbudowaliśmy o 38 nowoczesnych autobusów: 22 hybrydy i 8 pojazdów zasilanych gazem, a Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia użyczyła nam dodatkowe 8 autobusów na gaz. Cały tabor liczy obecnie 246 autobusów” - wyliczył, cytowany przez Mendalę, członek zarządu PKM Katowice ds. techniczno-eksploatacyjnych Ferdynand Reiss.
„Teraz chcemy, aby do tego zbioru dołączyły kolejne. Dlatego ogłosiliśmy przetarg, w wyniku którego na ulice Katowic wyjedzie 10 nowoczesnych i komfortowych dla pasażerów pojazdów” - dodał Reiss.
Przewoźnik zamawia 18-metrowe pojazdy spełniające normę Euro 6, wyposażone w systemy minimalizujące zużycie paliwa podczas postoju na przystankach oraz umożliwiające diagnozę i podgląd w czasie rzeczywistym parametrów pracy skrzyni biegów.
Zamawiane autobusy będą też wyposażone w systemy, których dotąd nie miały wozy katowickiego PKM, m.in. ostrzegające przed możliwością zderzenia z pieszymi lub rowerzystami, informujące o martwym polu, wykrywające obiekty podczas cofania i ostrzegające przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu. Dostępny ma być inteligentny asystent kontroli prędkości oraz awaryjny sygnał stopu. Inne rozwiązanie ma ostrzegać o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy.
Nowe pojazdy będą też wyposażone m.in. w system detekcji pożaru, system trzeźwości kierowcy, monitoring czy automatyczną klimatyzację. Wybrany wykonawca będzie miał na ich dostarczenie niespełna rok od podpisania umowy.
W ub. roku katowickie PKM zamówiło 10 autobusów z napędem CNG - też u MANa. W sierpniu 2022 r. z kolei firma zamówiła, korzystając z unijnej dotacji, 22 autobusy miejskie z napędem hybrydowym - 5 przegubowych oraz 17 jednoczłonowych - wybrano oferty Volvo.
W lutym 2022 r. katowickie PKM odebrało natomiast pięć 18-metrowych autobusów z napędem konwencjonalnym (diesel spełniający normę EURO-6) Solarisa, zamówionych w 2020 r. W tamtym roku spółka zamówiła również u Solarisa 10 nowych autobusów elektrycznych: pięć 18-metrowych przegubowych oraz pięć 12-metrowych jednoczłonowych.
Aby wymienić ponad połowę swego taboru, katowickie PKM przygotowało na perspektywę finansową 2014-20 dwa unijne projekty: jeden w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego - w tzw. komponencie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Drugi został dofinansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Przy wsparciu śląskiego RPO katowicki PKM kupił w poprzednich latach m.in. 90 autobusów o napędzie konwencjonalnym i jeszcze 10 pojazdów elektrycznych (pięć przegubowych i pięć krótkich). Z wykorzystaniem dotacji POIiŚ katowicki przewoźnik kupił 25 pojazdów o napędzie konwencjonalnym.
Ponadto, do PKM Katowice trafi jedna czwarta łącznej puli 32 autobusów elektrycznych, zamawianych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Organizacja 41 samorządów otrzymała do oszacowanej na 120 mln zł inwestycji 80 mln zł unijnych i krajowych dotacji z programu Gepard II; pozostałe wozy z przetargu Metropolii trafią do PKM-ów Gliwice, Sosnowiec i Świerklaniec.
PKM Katowice jest jednym z największych w GZM przewoźników samorządowych (wykonujących pracę przewozową zamawianą przez Zarząd Transportu Metropolitalnego. Spółka należy do trzech miast (Katowice - 86,43 proc. udziałów, Siemianowice Śląskie - 8,39 proc., Chorzów - 3,86 proc.) i Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (1,32 proc.).(PAP)
mtb/ drag/