Werner Ryszard Kirchner urodził się 18 lipca 1918 roku w polskiej rodzinie w Opolu. Po podziale Śląska jego rodzina przeniosła się do Katowic. Studiował chemię na politechnice lwowskiej a równocześnie rozwijał pasje lotnicze w lwowskim aeroklubie, gdzie latał na szybowcach i ukończył kurs pilotażu na samolocie RWD-8.
Jego studia przerwał wybuch II wojny światowej. Werner Kirchner zareagował jak wielu wówczas studentów to znaczy zgłosił się na ochotnika do wojska. Po 17 września przedarł się do Rumunii, a stamtąd do armii polskiej we Francji. Tam latem 1940 roku walczył z niemiecką inwazją jako piechur.
Po klęsce Francji przedostał się do Anglii, gdzie po licznych szkoleniach lotniczych otrzymał przydział do 317 dywizjonu myśliwskiego, którym dowodził Stanisław Skalski. Brał udział w walkach lotniczych nad Normandią podczas inwazji latem 1944 roku, tam po raz pierwszy zetknął się z pociskami rakietowymi, które tak go zafascynowały, że po wojnie dokończył studia chemiczne specjalizując się w paliwach rakietowych.
Po ukończeniu doktoratu otrzymał stypendium na Massachusetts Institute of Technology. W USA po raz drugi napisał pracę doktorską o paliwach rakietowych i podjął pracę w Aeroproject Corporation w Sacramento w Kalifornii, gdzie budowano rakiety balistyczne. Tam Kirchner został głównym specjalistą od paliw.
Podczas stypendium w Massachuestts poznał dawnego niemieckiego konstruktora rakiet V1 i V2 Wernera von Brauna, który w USA pracował nad rakietami kosmicznymi Apollo. Podczas realizacji projektu załogowego lotu na księżyc von Braun ściągnął Kirchnera do pracy nad lądownikiem księżycowym, dla którego Kirchner zmodernizował silniki i opracował specjalne paliwo.
Po sukcesie lotu na księżyc Werner Kirchner na stałe związał się z przemysłem kosmicznym, m.in. będąc konsultantem w dziedzinie promów kosmicznych. Równocześnie pracował jako ekspert CIA w dziedzinie interpretacji zdjęć lotniczych.
Werner Ryszard Kirchner zmarł 6 marca 2008 roku w Kaliformi.