Radio Opole » Rewiry kultury Radia Opole » Archiwalne audycje z lat 2016-2021 » Chłopi show [43. OKT, RECENZJA SPEKTAKLU]
2018-04-07, 22:23 Autor: Tomasz Zacharewicz (oprac. Wanda Kownacka)

Chłopi show [43. OKT, RECENZJA SPEKTAKLU]

Zdjęcie ze spektaklu "Chłopi" [fot. źródło: materiały ze strony Teatru im. Jana Kochanowskiego, http://teatropole.pl/chlopi/]
Zdjęcie ze spektaklu "Chłopi" [fot. źródło: materiały ze strony Teatru im. Jana Kochanowskiego, http://teatropole.pl/chlopi/]
Wyobraźmy sobie taką sytuację. Grupa znajomych grywa w „Magię i miecz”. Wcielają się w role i na zamkniętej przestrzeni żyją przez chwilę w innym świecie. Dlaczego? Z tęsknoty, potrzeby przygód, wyskoczenia z własnej skóry. Z chęci dotknięcia czegoś co wydaje się być takie atrakcyjne, ale takie odległe i nieosiągalne. Dlaczego nie możemy się tak zabawić!? Widzieliście serial „Westworld”, gdzie można przez kilka dni żyć jak na Dzikim Zachodzie, w otoczeniu cyborgów odgrywających swoje role. Zróbmy sobie własny „Prodźekt Chłopi”. Tu będzie wieś Lipce, chaty zespawamy z rur na wzór koron żniwnych. Jak być reymontowskim chłopem to na całego. Ten robot zagra świnię, krowę będziemy doić prosto z kartonów, ale najpierw musimy wyruszyć w podróż, urodzić się jako grupa, jako społeczność, w rytuale przejścia stąd – tam.
W ten właśnie sposób wyobrażam sobie genezę spektaklu, który w warszawskim Teatrze Powszechnym przygotował – inspirując się „Chłopami” Władysława Reymonta – Krzysztof Garbaczewski. By stworzyć takie przedstawienie na granicy snu i literatury, potrzebne jest solidne naoliwienie wyobraźni, a po ponad trzech godzinach w teatrze jestem pewien, że reżyser i współodpowiedzialni za spektakl oliwić musieli.

I tak powstaje obraz. Gdzieś w świecie owładniętym tęsknotą za tym co pierwotne (tatuaż na plecach Antka rodem z polowania na mamuty) i tym co nieskażone migracjami wirusów, nadmiarem środków konserwujących, barwników i plagami dysleksji. Gdzieś w świecie zamieniającym przestrzeń w cyberprzestrzeń (robot grający rolę świni i bociana). Gdzieś gdzie smutno i tęskno się zrobiło za wsią cichą i spokojną, gdzie piankę z mleka można zdmuchnąć, dziewuchę klepnąć bez obaw o sprawę w sądzie i potępienie ogólne, gdzie grabie można złamać na plecach chłopa gdy z żydowskiej karczmy wraca. Gdzieś w tym świecie zrodził się ten spektakl.

Zrodził się z przekroczenia granicy. Powstał tam gdzie aktorzy ubrani w identyczne białe kombinezony, pozbawieni twarzy, rozpoczynają drogę bohatera. Rodzą się najpierw jako mała lokalna społeczność w rytualnym tańcu, komórek, mikrobów, plemników i słowa, które im towarzyszy. Trochę jakby na wzór „Odysei kosmicznej 2001” Stanleya Kubricka. Po wykluciu przybierają role mieszkańców reymontowskich Lipiec. Grabaczewski, muszę przyznać, doskonale wprowadził ich w ten świat, niby umowny, ale wychodzący im spod skóry. Rozsmakowywać się można kolejnymi kreacjami, zachłystywać tempem opowieści, z zachwytem czytać i odkrywać kody i treści poukrywane przez realizatorów. Śmiać się zdrowo (po wiejsku) przy dojeniu niby sztucznej, ale jakże przejętej swoją rolą krowy. Podziwiać można wiejskiego gladiatora Borynę, który umiera w ujęciach kamery jak w filmie Ridleya Scotta.

Nie da się oddać całości, nie da się chwycić wszystkiego – ważne jest, że Garbaczwski podarował nam świetny spektakl, który reymontowskim chłopom ujmy nie przynosi. Widzom za to może przypomnieć, że nasza klasyka jest w stanie tak zapłodnić współczesnego reżysera, że wydaje intrygujące owoce. I jeszcze jedno słówko, drodzy aktorzy – gdybym miał tyle czapek i tyle głów, żeby każdemu rzucić pod nogi – zrobiłbym to bez wahania.


Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie
„Chłopi” wg Władysława Stanisława Reymonta
reżyseria: Krzysztof Garbaczewski

Zobacz także

2018-02-28, godz. 20:33 Witold Gombrowicz i Czesław Miłosz w opowieści Łukasza Tischnera O dwóch wybitnych postaciach polskiej literatury opowiada historyk literatury, publicysta, tłumacz - Łukasz Tischner. O Czesława Miłosza Justyna Dziedzic… » więcej 2018-02-28, godz. 15:00 O Grotowskim, Kołakowskim, Miłoszu - czyli bohaterach swoich filmów - opowiada autorka Maria Zmarz-Koczanowicz Maria Zmarz-Koczanowicz to absolwentka Wydziału Malarstwa Uniwersytetu Wrocławskiego, a także studiów na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego… » więcej 2018-02-26, godz. 00:00 Ekipa filmu "Fale" o tym jak robi się kino społeczne Artyści opowiedzą o pięknym dramacie społecznym, filmie "Fale", który został zauważony i nominowany do najważniejszych nagród filmowych m.in. Złotych… » więcej 2018-03-12, godz. 00:00 Andrzej Stasiuk o Wschodzie Andrzej Stasiuk to prozaik, poeta, dramaturg, eseista, publicysta i wydawca. Jest laureatem wielu prestiżowych nagród literackich m.in. Nagrody Fundacji im… » więcej 2018-02-20, godz. 09:00 Początek awangardy w opowieści historyka sztuki - Anny Saciuk-Gąsowskiej Anna Saciuk-Gąsowska to kustosz Muzeum Sztuki w Łodzi, która wygłosiła wykład w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu. Jej prelekcja otworzyła cykl wykładów… » więcej 2018-02-16, godz. 00:00 Sylwia Chutnik o kobietach i języku swoich książek Sylwia Chutnik to autorka, która zadebiutowała "Kieszonkowym atlasem kobiet". Został on świetnie przyjęty przez czytelników i krytykę oraz przetłumaczony… » więcej 2018-02-25, godz. 00:00 Ich ilustracje to piękna i twórcza praca - opowieść Ewa Kozyra-Pawlak i Paweł Pawlak W Polsce mamy znakomitych ilustratorów książek dla dzieci. Docenieni są przez IBBY, czyli międzynarodową organizację non-profit zajmującą się promocją… » więcej 2018-02-15, godz. 10:00 Tworzy komiksy o poważnych sprawach społecznych - Spell Tomasz Grządziela, uznany polski autor komiksów, tworzy albumy pod pseudonimem Spell. Jego historie dotykają trudnych społecznie spraw, jak np. opowieść… » więcej 2018-02-13, godz. 11:00 Francuska literatura i sztuka uwodzenia - opowiada prof. Krystyna Modrzejewska - Kultura francuska zawsze była tą dominującą. Jeśli popatrzą Państwo na podręczniki literatury na świecie, to bez żadnej wątpliwości potwierdzają… » więcej 2018-01-30, godz. 00:00 Dwa wywiady o Stanisławie Lemie z Tomaszem Fiałkowskim i Wojciechem Orlińskim Jaki był Stanisław Lem prywatnie? Czy obcując z nim miało się świadomość jego geniuszu? Jak wyglądała relacja Lema z jego żoną? Te pytania Justyna… » więcej
2021222324
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »