Radio Opole » Rewiry kultury Radia Opole » Archiwalne audycje z lat 2016-2021 » Jak wygląda „Maksymalnie udana egzystencja?”…
2018-04-07, 22:10 Autor: Tomasz Zacharewicz (oprac. Wanda Kownacka)

Jak wygląda „Maksymalnie udana egzystencja?” [43. OKT, RECENZJA SPEKTAKLU]

"Tajny Dziennik" M. Bałoszewskiego z Teatru Dramatycznego m. st. Warszawy [fot. archiwum organizatora]
"Tajny Dziennik" M. Bałoszewskiego z Teatru Dramatycznego m. st. Warszawy [fot. archiwum organizatora]
Mieszkanie nie wygląda inaczej od tysięcy innych podobnych, na innych piętrach w innych blokach, gdyby nie jeden szczegół... wyróżniają je wszędzie stojące dewocjonalia łączące w sobie inne religie obok tej dominującej nad rzeką przepływającą tuż obok.
W tym mieszkaniu jest ich czterech, ale za każdym z nich jest tylko ten jeden. Oni nie są jednak tym jednym, oni są tylko przedłużeniem jego głosu nagranego na taśmę. Ten głos z kolei najchętniej opowiada o przemijaniu, seksualności i znów o przemijaniu lub nie bójmy się tego słowa – o śmierci. „Nie bój się nic... Bo życie nic nie znaczy... Bo śmierć jak rydz... Zdrowa dla umieraczy...”– płynie piosenka z mieszkania jak na balu u Kici Koci.

Tak właśnie wygląda spotkanie z „Tajnym dziennikiem” Mirona Białoszewskiego w przedstawieniu zrealizowanym przez Wojciecha Urbańskiego w Teatrze Dramatycznym w Warszawie. Reżyser posadził na wersalce w mieszkaniu Mirona Białoszewskiego czterech aktorów, ale żaden nie jest nim i nim się nie staje. Każdy z nich jest tylko nośnikiem głosu, emocji, opowieści, zapisu dnia, stanu ducha i ciała. Wymieniają się, żonglują, podają, dopełniają, przecinają, a Miron skacze z rąk do rąk i gra na strunach głosowych swoich podawaczy.

Za oknem Warszawa, za oknem wrony, za oknem Nowy Jork, a w środku głos się snuje na cztery głosy rozbity, a w tym głosie i w tym mieszkaniu zasiadła sobie publiczność i ta publiczność właśnie staje się z minuty na minutę coraz bardziej świadkiem „maksymalnie udanej egzystencji” w rytm płyt Mirona, który wciąga ten sceniczny krajobraz w swoją codzienność, w swoją seksualność, w swoje przemijanie.

Swobodnie, bez pośpiechu, monotonnie taśma się toczy w Mironowym magnetofonie i Mironowym świecie. Raz wchodzą do mieszkania kuzynki, wpychają się przez telefon ze swoim fragmentem przemijania, innym razem klienci nowojorskiego porno kina, też... danke, danke, danke – przeminą. Wchodzą, wychodzą, wypełniają Mirona, zostawiają.

Muszę przyznać, że twórcom tego spektaklu udała się sztuka znakomita. Nie używali „Tajnego dziennika” do swoich celów – pozwolili mu zabrzmieć, towarzyszyli mu, podbijając kiedy trzeba, wygaszając gdy sapał rozchulany. Mieli świadomość, że tak znakomitej literaturze czasami wystarczy dać ujście, a ona sama zaszumi, zalepi i zaciągnie. Czasami wystarczy być medium.


„Tajny Dziennik” Miron Białoszewski
reżyseria: Wojciech Urbański
Teatr Dramatyczny w Warszawie

Zobacz także

2020-11-02, godz. 21:00 Z Zytą Rudzką, pisarką, o "Tkankach miękkich" Rozmawiamy z Zytą Rudzką- pisarką i dramatopisarką. Jest przedostatnia powieść "Krótka wymiana ognia" otrzymała Nagrodę Literacką Gdynia, weszła do… » więcej 2020-10-28, godz. 14:23 Czy trzeba sprzedawać śnieg Eskimosom? Rozmowa z dr. Radosławem Walczakiem O kulturze pracy rozmawialiśmy z dr. Radosławem Walczekiem z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Opolskiego. Obszarem jego zainteresowań badawczych są indywidualne… » więcej 2020-10-21, godz. 21:00 Wojciech Bonowicz o swojej nowej książce "Tischner. Biografia" Wojciech Bonowicz, który gościł 20 października 2020 roku w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Opolu (w ramach projektu "Wpadnij w bibliosieć") napisał książkę… » więcej 2020-10-14, godz. 21:00 "Podróż (nie) możliwa"- wystawa opolskiej artystki- Marii Bitki Maria Bitka, opolska artystka, doktorantka ASP we Wrocławiu. Posługuje się różnymi mediami, tworzy performance, instalacje, obiekty, często dokumentacja… » więcej 2020-10-23, godz. 20:32 Filozoficznie o strachu. Rozmowa z dr. Piotrem Leśniakiem Mówi się, że strach ma wielkie oczy. A czego na przestrzeni wieków bali się filozofowie? Jakie strategie radzenia sobie z lękiem proponowali? Dla kogo strach… » więcej 2020-10-22, godz. 11:30 Sztuka jak lekarstwo. Rozmowa z Magdaleną Szul-Frydą Sztuka może leczyć. To także znakomity sposób na rozładowanie gniewu, frustracji czy stresu. W czasach, gdy przekazy medialne generują w nas permanentny… » więcej 2020-10-09, godz. 20:37 O praniu, stole i kobiecie. Bettina Bereś o twórczości swojej mamy w GSW w Opolu Maria Pinińska-Bereś jest uznawana za jedną z najważniejszych polskich artystek XX wieku. Związana z Krakowem rzeźbiarka, performerka, autorka instalacji… » więcej 2020-10-06, godz. 11:56 Marek Berezowski, Agnieszka Plech i Grzegorz Hussak o 10. Opolskim Festiwalu Fotografii "To nie jest czarny łabędź" - o tej wystawie opowiadał fotograf i antropolog kultury - Marek Berezowski. To jeden z gości 10. Opolskiego Festiwalu Fotografii… » więcej 2020-10-02, godz. 19:54 Natasza Sołtanowicz o premierze "Miejskich Ziółek" w Opolu W "Rewirach kultury" rozmawialiśmy o premierze "Miejskich Ziółek". Gościem była reżyserka Natasza Sołtanowicz. Przedstawienie zostało zrealizowane przez… » więcej 2020-09-30, godz. 10:21 Od sztuki cyrkowej do sztuki życia. Rozmowa z Krzysztofem Riewoldem Sztuki cyrkowe to jego super moc! Za jej sprawą podróżuje po całej Polsce i odwiedza zagraniczne festiwale. Prowadzi także zajęcia dla dzieci i młodzieży… » więcej
1011121314
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »