Rozwój turystyki wodnej oraz przedsiębiorczości, a także budownictwo komunalne to tematy, które zdominowały Samorządową Lożę Radiową z Kędzierzyna-Koźla. Sobotni program prowadziliśmy z kompleksu basenów Wodne oKKo, który na osiedlu Azoty oddano do użytku w czerwcu.
Tamtejsze samorządy lokalne stają frontem do wody. Powiat kędzierzyńsko-kozielski realizuje ciekawy projekt związany z rzeką Odrą oraz przystanią „Szkwał”.
- Otwieramy się na Odrę - mówi Józef Gisman, wicestarosta powiatu kędzierzyńsko-kozielskiego. - To jest rzeka, z którą związana jest nasza historia. Realizujemy projekt rewitalizacji związany z Koźlem. Przewiduje on budowę internatu w Technikum Żeglugi Śródlądowej oraz budowę przystani i centrum rekreacji wodnej. Będzie tam plaża, boisko do siatkówki, scena. Tam też organizowane są spływy kajakowe, mamy własne łodzie. Wzbogacimy to jeszcze o skutery wodne. Będzie to ciekawe miejsce, które zostanie udostępnione od przyszłego lata.
- Reńska Wieś nieodłącznie związana jest z akwenem Dębowa – powiedział Zygfryd Steuer, mieszkaniec tej gminy z Mniejszości Niemieckiej. - Akwen ten staje się coraz piękniejszy. Rozbudowywany jest przez gminy Kędzierzyn-Koźle i Reńska Wieś. Są tam nowe obiekty, nowe miejsca do wypoczynku. Dawna linia Koźle-Baborów na odcinku do Polskiej Cerekwi stała się ścieżką rowerową. Jeszcze nie jest wykonany fragment trasy w gminie Reńska Wieś, ale ma to związek z przetargiem, który jest już finalizowany.
W Strategii Rozwoju Miasta Kędzierzyn-Koźle na lata 2016-2020 uznano turystykę za nowy kierunek rozwoju gospodarczego.
- Jest to bardzo słuszne – uważa Robert Węgrzyn, radny opolskiego sejmiku. - Kędzierzyn-Koźle jest miastem przemysłowym i trzeba to równoważyć. Ludzie muszą mieć gdzie wypocząć, spędzić wolny czas. Mieliśmy kiedyś w mieście kąpieliska: Koźle, Kłodnicę, Azoty i Blachownię. Dzisiaj jest jedno, ale o europejskim standardzie. W naszym mieście powstaje coraz więcej ścieżek rowerowych, co ma bardzo ważne znaczenie m.in. ze względu na stan zdrowia naszych mieszkańców.
- Widać coraz więcej kajaków płynących Kłodnicą, koło której mieszkam – mówił Bogdan Tomaszek, radny opolskiego sejmiku. - Wokół Kędzierzyna jest taka pętla, którą można pływać. Motorem rozwojowym naszej turystyki może być zbiornik w Kotlarni. Powierzchnia tego akwenu wynosi około 950 hektarów.
Kędzierzyn-Koźle jest ważnym węzłem transportu wodnego, drogowego oraz kolejowego. Miasto ma ponad 112 hektarów przeznaczonych pod inwestycje. Jakie jest zainteresowanie tymi terenami?
- Mamy dużego inwestora, firmę koreańską Foosung – odpowiedziała na pytanie Sabina Nowosielska, prezydent Kędzierzyna-Koźla. - Będzie produkowała elektrolit do baterii dla samochodów elektrycznych. Aktualnie są na etapie pozwoleń środowiskowych. W przyszłym roku na placu budowy będzie pierwsze wbicie łopaty. Za dwa lata powinni rozpocząć już produkcję.
Koreańska grupa Foosung ma zainwestować w Kędzierzynie-Koźlu blisko 400 milionów złotych i zatrudnić 300 pracowników. Firma ta zarezerwowała już sobie dodatkowe tereny na ewentualną rozbudowę swojego zakładu.
W 2018 roku planowane było uruchomienie terminalu przeładunkowego w Koźlu Porcie, ale do tego nie doszło. - Polityka rządu jest taka, aby inwestować w rzeki. Jest inwestor, który wyłożył już tutaj duże pieniądze. Nagle nie wiadomo, dlaczego PKP nie chce dać dostępu do swojej sieci kolejowej. Mam taką nadzieję, że rząd pomoże naszemu inwestorowi.
- Nikt nie wie do końca o co chodzi – powiedział Bogdan Tomaszek. - Pytania dotyczące tego problemu padały na kongresie żeglugi śródlądowej, na konferencjach związanych z odrzańską drogą wodną. Pytania padają, a odpowiedzi brak.
- Inwestycja w Koźlu-Porcie to jest absolutnie kuriozalna sytuacja – uważa Robert Węgrzyn. - Pieniądze traci prywatny inwestor. To są ogromne pieniądze. PKP zachowuje się irracjonalnie i niezrozumiale dla tego inwestora, ale również i dla nas. Inwestor nie może dostać dostępu do torów kolejowych, a blokuje to państwowa spółka. Jest to niebywałe.
Są takie opinie, że centrum logistyczne w Koźlu będzie konkurencją dla terminala kontenerowego w Gliwicach. Być może to jest powodem blokowania reaktywacji portu w Koźlu?
- Ja bym nie skupiła się na porcie w Gliwicach – mówi Sabina Nowosielska. - Proszę zwrócić uwagę, kiedy zaczęły się problemy spółki Kędzierzyn-Koźle Terminale. Zaczęły się, gdy zrobili studium i pozwolenia środowiskowe na terminal kontenerowy. Oznaczało to, że powstanie konkurencja dla naszych sąsiadów z zagranicy. Tu bym szukała problemów. Dla Kędzierzyna-Koźla ten port to ogromna szansa rozwoju.
Rzeka Odra i Kanał Gliwicki zapewniają Kędzierzynowi połączenie wodne z Europą Zachodnią i Górnym Śląskiem. Do 2030 roku Odrzańska Droga Wodna ma być przystosowana do standardów międzynarodowych szlaków żeglugowych. Wybudowany ma być m.in. Kanał Koźle-Ostrawa, będący polskim odcinkiem szlaku wodnego Dunaj-Odra-Łaba. Naszych rozmówców zapytaliśmy o to, czy te plany są realne.
- Niedawno uczestniczyłem w międzynarodowej konferencji dotyczącej tego kanału. Spotkanie to odbywało się w Czechach. Byli tam przedstawicie rządów z Warszawy i Pragi. Konkluzja tej konferencji była taka, że strona czeska jest na sto procent przygotowana do tego zadania, a my nie ruszyliśmy z miejsca. Dlatego tak się dzieje? To jest pytanie do przedstawicieli naszego rządu. Jednak Czesi nie tracą entuzjazmu i zapału. Przesuwają, prolongują kolejne terminy, które były uzgodnione z polską stroną, a dotyczyły rozpoczęcia prac. Problem chyba tkwi w finansach, ale też nie możemy zwodzić Czechów z miesiąca na miesiąc i z roku na rok - powiedział Robert Węgrzyn.
We wrześniu w Opolu odbędzie się drugi Kongres Żeglugi Śródlądowej. Podpisane zostanie tam polsko-czeskie memorandum dotyczące współpracy w zakresie budowy pierwszego odcinka Kanału Koźle-Ostrawa.
Samorządową Lożę Radiową prowadził Jan Poniatyszyn. Zaproszenie do udziału w programie przyjęli:
- Sabina Nowosielska, prezydent Kędzierzyna-Koźle,
- Józef Gisman, wicestarosta powiatu kędzierzyńsko-kozielskiego,
- Robert Węgrzyn, radny sejmiku z Platformy Obywatelskiej,
- Bogdan Tomaszek, radny sejmiku z Prawa i Sprawiedliwości,
- Zygfryd Steuer, Mniejszość Niemiecka