Radio Opole » Muzyka » Aktualności muzyczne

Aktualności muzyczne

2016-09-02, 15:15 Autor: Małgorzata Ślusarczyk (oprac. B.Więcek)

Czy film bez muzyki może w ogóle istnieć?

Grażyna Staniszewska jako Danusia - kadr z filmu "Krzyżacy" Aleksandra Forda
Grażyna Staniszewska jako Danusia - kadr z filmu "Krzyżacy" Aleksandra Forda
Muzyka w filmie ma różne oblicza. Być może filmowa adaptacja powieści Henryka Sienkiewicza zatytułowana "Krzyżacy" nie straciłaby wiele, gdyby Danuśka nie zaśpiewała w karczmie albo gdyby rycerstwo nie szło do boju z pieśnią na ustach. Być może... Ale jeśli sam Sienkiewicz wspominał o tych śpiewach?
Muzyka jest integralną częścią filmu, jest jego duszą. W ogólnym odbiorze często niezauważalna - niczym ludzki oddech. A przecież bez oddechu nie ma życia. Bez muzyki film staje się pusty, traci wyraz, klimat. Dramaturgia, romantyczność czy nostalgia - to wszystko istnieje właśnie dzięki muzyce.

Autorem ścieżki dźwiękowej do "Krzyżaków" w reżyserii Aleksandra Forda jest Kazimierz Serocki, polski kompozytor i pianista, jeden z organizatorów festiwalu "Warszawska Jesień". Skomponował on muzykę do 14 filmów fabularnych i około 30 krótkometrażowych (dokumentalnych i animowanych). Napisane przez niego ścieżki dźwiękowe pochodzą z lat 1949-1974. Jedną z nich jest właśnie ilustracja muzyczna do filmu "Krzyżacy", która powstała 46 lat temu.

Jaka jest muzyka filmowa Serockiego? Cechuje ją oszczędność wyrazu i środków technicznych, brak eksperymentów. Karol Bulanda pochylając się nad tą muzyką wskazuje nawet na pewną "sztampowość", stosowanie "sprawdzonych modeli muzycznych umiejscowionych w kontekście obrazu" i oczywiście "wyrastających z wrażeń wywołanych fabułą", a także "plastycznością wizualną filmu". Jednocześnie muzykę filmową Serockiego naznacza "wysoka wartość artystyczna", "nietuzinkowość", "piękno oraz profesjonalizm techniczny", a także "odpowiedniość audiowizualna i emocjonalne uwydatnienia".

W filmie dominują proste brzmienia - bliskie temu, co działo się wówczas w muzyce współczesnej, a jednocześnie zgrabnie nawiązujące do czasu historycznego akcji. Pośród "muzycznych komentarzy" do toczącej się akcji, złożonych jakby z przypadkowych dźwięków, akordów - pojawiają się także nawiązania do melodii Bogurodzicy.

Sam Serocki rolę muzyki w filmie widział tak:
"Mówiąc najogólniej, muzyka w filmie powinna w sposób sugestywny podkreślać, pogłębiać emocjonalnie to, co widzimy w obrazie. W pierwszej kategorii, zdaniem moim, powinien dominować jakiś jeden główny motyw muzyczny, najczęściej pieśń, szczególnie jeśli chodzi o komedie filmowe, czy też inne filmy, w których założenie scenariusza to umożliwia. Muzyka odgrywa tu pierwszoplanową rolę, mobilizuje widza, a jednocześnie przez swój olbrzymi krąg odbiorców, odgrywa dużą rolę w kształtowaniu, podnoszeniu jego poziomu muzycznego. W kategorii drugiej muzyka oczywiście odgrywa mniejszą rolę, służąc podkreślaniu pewnych nastrojów i pogłębianiu emocjonalnemu treści zawartych w filmie. Ponieważ muzyka w filmie z natury rzeczy jest programowa i raczej bez formy takiej, jaką obserwujemy w muzyce symfonicznej i estradowej, więc i tutaj w miarę możliwości należy dążyć do powtarzających się motywów, czy to w formie wokalnej czy instrumentalnej, jest to bowiem często jedyna forma, możliwa przy kompozycji muzyki do filmu, która może ułatwić zrozumienie treści wyrażanych przez muzykę, a tym samym przyczynia się do spełnienia swojego zadania w filmie".

Muzyczna koncepcja "Krzyżaków" jest idealnym odzwierciedleniem tej wizji. Obok dominującego motywu "Bogurodzicy", pewnym dopełnieniem całości są popularne pieśni - śpiew Danuśki nawiązujący do ludowych tradycji, czy wpadające w ucho "Tamdaradei", śpiewane przez Krzyżaków jadących konno.

Czy film bez muzyki może istnieć? Pewnie może, tylko jacy byliby "Krzyżacy"? Choćby nawet uniknąć pojawiania się popularnych - z historycznego punktu widzenia - pieśni, wyciąć sceny, w których bohaterowie śpiewają różne melodie. Pozostaje muzyczne tło akcji. Czy niezbędne? Nieprzekonanych zachęcam do próby obejrzenia scen filmu bez dźwięku. Scen pozbawionych dialogów. To dobry test, by przekonać się jak pusty, niekompletny staje się obraz filmowy bez swej siostry... muzyki.

Zobacz także

2024-05-31, godz. 20:20, Wiadomości z regionu 61. KFPP: Witamy was czule! Startuje święto muzyki w Stolicy Polskiej Piosenki [ZDJĘCIA, VIDEO] Od koncertu Premier rozpoczyna się 3-dniowe święto polskiej piosenki w Opolu. Piątkowy wieczór także upływa pod znakiem 'trójki', bo w menu trzy koncerty. » więcej 2024-05-30, godz. 09:49, Kultura i rozrywka Rusza XXI Festiwal Muzyki Zabytkowych Parków i Ogrodów w Pokoju Koncert muzyki barokowej zainauguruje dziś (30.05) XXI Festiwal Muzyki Zabytkowych Parków i Ogrodów imienia Carla Marii von Webera w Pokoju. » więcej 2024-05-29, godz. 10:07, Patronaty - polecamy "Marek Jackowski. Głośniej! Historia twórcy Maanamu" – spotkanie z autorką biografii już dziś w MBP Autorka wielu bestsellerowych biografii Anna Kamińska przyjedzie do Opola ze swoją najnowszą książką, w której wzięła na warsztat życiorys jednej z najważniejszych postaci w historii polskiej muzyki: Marka Jackowskiego - założyciela… » więcej 2024-05-29, godz. 09:00, Patronaty - polecamy Gwiazdy polskiej sceny muzycznej zawitają do Ozimka W sobotę (01.06) Kasia Kowalska i Czesław Mozil, a w niedzielę (02.06) Dawid Kwiatkowski wystąpią na Dniach Ozimka. - Atrakcji będzie mnóstwo między innymi: stoiska z jedzeniem i piciem, atrakcje dla dzieci i dorosłych, a przede wszystkim:… » więcej 2024-05-28, godz. 18:38, Kultura i rozrywka 61. KFPP. Piotr Cugowski o swojej premierze i "godnym" aranżu [FILM, ZDJĘCIA] Dwa razy widzowie i słuchacze 61. Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu usłyszą na deskach opolskiego amfiteatru Piotra Cugowskiego. W koncercie Premier artysta wyśpiewa utwór 'Cisza przed burzą'. To kompozycja Jarosława Chilkiewicza… » więcej
10111213141516
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »