Radio Opole » Patronaty » Polecamy

Polecamy

2021-12-14, 10:57 Autor: Agnieszka Lubczańska/materiały Filharmonii Opolskiej

Chór Filharmonii Narodowej pierwszy raz w Opolu. Szykują się dwa koncerty!

[fot. materiały nadesłane przez Filharmonię Opolską]
[fot. materiały nadesłane przez Filharmonię Opolską]
[fot. materiały nadesłane przez Filharmonię Opolską]
[fot. materiały nadesłane przez Filharmonię Opolską]
Już w najbliższy piątek (17.12) i sobotę (18.12) filharmonia zaprasza na dwa specjalne koncerty adwentowe. Wystąpi piątka solistów, pierwszy raz w Opolu Chór Filharmonii Narodowej oraz orkiestra Filharmonii Opolskiej pod dyrekcją Przemysława Neumanna. Koncert nosi tytuł „Proste ścieżki”. W piątek rozpocznie się o godz. 19:00, w sobotę o godz. 18:00.
W programie utwory mistrza baroku Johanna Sebastiana Bacha. Wszystkie trzy wokalno-instrumentalne. Koncert rozpocznie „Magnificat”, następnie Kantata adwentowa „Nun komm, der Heiden Heiland”, a po przerwie – „Weihnachtsoratorium”, czyli specjalny utwór na Boże Narodzenie.

Bilety na koncerty dostępne są w kasie i na stronie Filharmonii Opolskiej.

Poniższy tekst pochodzi ze strony Filharmonii Opolskiej.

O repertuarze
:
„Bach jest Bachem tak jak Bóg jest Bogiem.” – powiedział kiedyś Hector Berlioz. Niektórzy twierdzą również, że gdyby Bach był katolikiem (a nie protestantem), z pewnością zostałby kanonizowany. Tego już nigdy się nie dowiemy – ale faktem jest, że muzyka sakralna stanowi ogromną część dorobku kompozytora. Czas poprzedzający Boże Narodzenie – w Kościele nazywany adwentem – aż prosi się o monograficzny koncert wypełniony Bachem po brzegi. I tak dwa wielkie dzieła z lat trzydziestych osiemnastego wieku, Magnificat oraz pierwsza część Weihnachtsoratorium (opowiadając o narodzinach Jezusa w Betlejem), zestawione zostały z wcześniejszym utworem o podobnej tematyce. Kantata Nun komm, der Heiden Heiland (Teraz przyjdź, Zbawicielu pogan) powstała w Weimarze i przeznaczona jest dla trojga solistów i chóru z towarzyszeniem niewielkiego zespołu smyczkowego. Orkiestra powiększona o flet, trąbki, oboje i kotły oraz pięcioro solistów i pięciogłosowy chór pojawiają się w niezwykle uroczystym kantyku Maryi, matki Jezusa. Magnificat, funkcjonujący po dziś dzień w codziennej modlitwie Kościoła – nieszporach – muzycznie opracowało wielu twórców: od Dufay’a w średniowieczu po Kilara w XXI wieku. Wersja Bacha, pozbawiona recytatywów, zwarta, różnorodna i polifonicznie kunsztowna – jest jednak chyba najbardziej esencjonalną wypowiedzią kompozytorską opartą na tym biblijnym tekście.

A to ciekawostka!

Bach napisał ponad tysiąc dzieł. Trzeba jednak uczciwie przyznać, że czasami wracał do raz już wykorzystanych pomysłów. Wszystkie z kompozycji napisanych dla uświetnienia najważniejszych świąt chrześcijańskich (Oratoria na Boże Narodzenie, na Wielkanoc, na Wniebowstąpienie) opierają się na tenorowych partiach Ewangelisty i zawierają – w różnej ilości – autocytaty z wcześniejszych utworów.

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Chór Filharmonii Narodowej
Bartosz Michałowski – przygotowanie chóru

Jolanta Kowalska-Pawlikowska – sopran
Magdalena Pikuła – sopran
Rafał Tomkiewicz – kontratenor
Karol Kozłowski – tenor
Maciej Straburzyński – bas
Przemysław Neumann – dyrygent

Program:
Johann Sebastian Bach – Magnificat D-dur BWV 243 (27′)
Johann Sebastian Bach – Kantata Nun komm, der Heiden Heiland BWV 62 (19’)
Johann Sebastian Bach – Weihnachtsoratorium BWV 248/I (31’)

Zobacz także

252253254255256257258
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »