Radio Opole » Kraj i świat
2024-06-19, 15:20 Autor: PAP

Lubnauer: przedmioty ścisłe i przyrodnicze priorytetem w nowym roku szkolnym (opis)

Przedmioty ścisłe i przyrodnicze będą priorytetem w roku szkolnym 2024/2025 – powiedziała w środę wiceminister edukacji narodowej Katarzyna Lubnauer. Dodała, że wyzwaniem dla szkół będzie także włączenie do systemu polskiej edukacji wszystkich uczniów ukraińskich.

Wiceszefowa MEN omówiła kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025 podczas środowej konferencji prasowej. Wynikają one z dokumentu "Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025", który minister edukacji Barbara Nowacka podpisała 12 czerwca. Co roku - w czerwcu - minister edukacji wydaje dokument, w którym przedstawia kierunki realizacji polityki oświatowej na nowy rok szkolny. Do wydania go minister jest zobowiązany przepisami ustawy Prawo Oświatowe.


"Stawiamy na edukację prozdrowotną jako pierwszy punkt, ponieważ uważamy, że jest to jedno z największych wyzwań" - zaznaczyła Lubnauer. "Kondycja młodzieży dotyczy zarówno zdrowia psychicznego, jak i aktywności fizycznej i nauki pierwszej pomocy" - dodała.


Przypomniała, że od 1 września 2025 r. w szkołach będzie nauczany nowy przedmiot - edukacja zdrowotna. "W związku z tym, ten rok poświęcimy m.in. na doskonalenie nauczycieli" - dodała.


Zgodnie z dokumentem, szkoła ma być miejscem edukacji obywatelskiej. Wiceminister zauważyła, że "edukacja patriotyczna, proobronna, obywatelska, wydaje się w tej chwili oczywistym zadaniem szkoły". Przypomniała też, że w szkołach trwa pilotaż wspólnego programu MEN i MON "Edukacja z wojskiem".


Kolejny punkt to - dodała - wspieranie dobrostanu dzieci, w tym ich zdrowia psychicznego, rozwijanie empatii. "Stoimy w przededniu zmian dotyczących edukacji włączających, to będzie się działo w roku szkolnym 2024/25". Poinformowała, że więcej na ten temat w najbliższych tygodniach będzie mówić odpowiedzialna w MEN za ten obszar wiceministra Izabela Ziętka.


"Dla nas praca z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, to by czuły się dobrze w szkole, uzyskiwały wszelką pomoc (...) jest jednym z podstawowych zadań; ale edukacja włączająca to też uczenie empatii i korzyść dla wszystkich uczniów" - podkreśliła Lubnauer.


Kolejnym elementem - przekazała - jest wspieranie umiejętności cyfrowych uczniów. "Kwestia bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni, wykorzystywania legalnych zasobów cyfrowych, higiena cyfrowa - to wszystko jest ważnym zadaniem edukacji" - zaznaczyła wiceszefowa MEN.


Wskazała, że resort chce postawić na wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci i krytycznej analizy informacji dostępnych w internecie.


Lubnauer zwróciła też uwagę na nowe zagadnienie, które - zaznaczyła - pokazuje zmianę celów edukacji w roku 2024/25. "Stawiamy na analityczne myślenie i edukację w dziedzinach nauk przyrodniczych, ze szczególnym naciskiem na edukację w naukach ścisłych, w tym matematycznych" - wyjaśniła.


"Będziemy tworzyć nowe rozwiązania dostępne w szkołach. Uruchamiamy studia podyplomowe i doskonalenie nauczycieli klas I-III, jeśli chodzi o metodykę nauczania matematyki" – zaznaczyła wiceminister.


"Dla nas kwestie nauczania matematyki, kwestie związane z edukacją w przedmiotach ścisłych, to kwestia otwarcia się polskiej edukacji na przyszłość" - podkreśliła. Dodała, że bez tych zdolności polska młodzież może sobie nie poradzić z wyzwaniami stawianymi m.in. przez sztuczną inteligencję.


"Dlatego przedmioty ścisłe, przedmioty przyrodnicze będą priorytetem w roku 2024/25" - podkreśliła.


Kolejne kwestie - dodała - to wspieranie umiejętności zawodowych. "Musimy pracować w kwestii doradztwa zawodowego, współpracy szkolnictwa zawodowego z pracodawcami. Otwierają się branżowe centra umiejętności (...). Ważne, by ten obszar był elementem przyszłości polskiej edukacji i kwestią szans edukacyjnych młodych ludzi, które często dają pewną pracę jeszcze w momencie nauki" - dodała.


Podkreśliła, że priorytetem będzie też kwestia "bardzo poważnego wyzwania, które stoi przed polską edukacją". "Chcemy włączyć do systemu polskiej edukacji wszystkich uczniów ukraińskich. Uczniów, którzy jeszcze (...) w tej edukacji nie są. Staje się dla nich edukacja w polskich szkołach obowiązkiem od 1 września 2024 r. W związku z tym szkoły muszą być do tego przygotowane. Muszą nauczyć się pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, jak pracować z uczniem" – podkreśliła Lubnauer.


Jednym z kierunków polityki oświatowej państwa będzie więc praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.


W dokumencie wyznaczono również zakres kontroli prowadzonych przez kuratorów oświaty w ramach nadzoru pedagogicznego.


W szkołach podstawowych kontrolowane będą: zgodność z przepisami prawa oświatowego organizacji doradztwa zawodowego, sprawowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektora oraz realizacja zadań w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli w szkołach uzyskujących najniższe wyniki z egzaminu ósmoklasisty.


Lubnauer zaznaczyła, że nie chodzi o "kontrolowanie i karanie", a "o pomoc i wsparcie dla nauczycieli w tych szkołach, w których wyniki nie są zadowalające". Takim wsparciem - dodała - będą studia podyplomowe, które pomogą nauczycielom języków czy nauczycielom matematyki w osiągnięciu lepszych rezultatów z uczniami; ale też wsparcie dyrektora szkoły w możliwości doskonalenia zawodowego nauczycieli.


W ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych kontrolowana będzie zgodność z przepisami prawa oświatowego realizacji obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki przez dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim posiadających orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.


"Mamy ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze, które chciałyby być również placówkami edukacyjnymi. Bardzo ważne jest, by ocenić, na ile są przygotowane do tych zadań" - wyjaśniła Lubnauer.


W przedszkolach specjalnych, szkołach podstawowych specjalnych oraz szkołach ponadpodstawowych specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych kontrolowana będzie zgodność z przepisami prawa oświatowego organizacji kształcenia oraz warunków i form realizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych.


W branżowych centrach umiejętności kontrolowane będzie zgodność ich funkcjonowania z przepisami prawa oświatowego. "To są nowe placówki (...), musimy zobaczyć ich funkcjonowanie, jak to się sprawdza w polskim systemie edukacji" - dodała.


Lubnauer podsumowała, że polska szkoła zmienia się każdego dnia, ale co roku ministerstwo wskazuje, jakie są jej priorytety. "Naszymi priorytetami są: przyszłość, dobrostan uczniów i wszystko, co wiąże się z ich dobrym funkcjonowaniem w szkole i szansami na sukces w przyszłości" - podkreśliła.


Dokument "Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej" stanowi podstawę do planowania przez organy nadzoru pedagogicznego, a także placówki doskonalenia nauczycieli działań w nadchodzącym roku szkolnym. Wyszczególniono w nim podstawowe kierunki realizacji przez kuratorów oświaty polityki edukacyjnej państwa, w szczególności zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego. (PAP)


Autorki: Paulina Kurek, Karolina Kropiwiec


pak/ kkr/ agz/


Kraj i świat

2024-06-27, godz. 01:40 Boliwia/ Nieudana próba zamachu stanu pod dowództwem byłego szefa armii (opis) Zbuntowane oddziały wojska, które pod dowództwem generała Juana Jose Zunigi, byłego szefa armii, próbowały w środę dokonać zamachu stanu w Boliwii, wycofały… » więcej 2024-06-27, godz. 01:10 W. Brytania/ Ostra ostatnia przedwyborcza debata Sunaka i Starmera Brytyjski premier Rishi Sunak i lider opozycji Keir Starmer zmierzyli się w środę wieczorem w ostatniej telewizyjnej debacie przed wyznaczonymi na przyszły… » więcej 2024-06-27, godz. 00:50 Boliwia/ Zbuntowane oddziały wojska wycofały się sprzed Pałacu Prezydenckiego (krótka4) Zbuntowane oddziały wojska, które pod dowództwem generała Juana Jose Zunigi próbowały w środę dokonać zamachu stanu, wycofały się sprzed Pałacu Pr… » więcej 2024-06-27, godz. 00:40 ME 2024 - Czechy - Turcja 1:2 (opinie) Po meczu Czechy - Turcja (1:2) powiedzieli: Ivan Hasek (trener Czech): 'To porażka. Wracamy do domu, jestem zły i smutny. Szkoda chłopaków, myślę, że… » więcej 2024-06-27, godz. 00:30 ME 2024 - Gruzja - Portugalia 2:0 (opinie) Po meczu Gruzja - Portugalia (2:0) powiedzieli: Willy Sagnol (trener reprezentacji Gruzji): 'Nie pamiętam, co powiedziałem zawodnikom przed meczem, ale przesłanie… » więcej 2024-06-27, godz. 00:10 Boliwia/ Generał Zuniga zapowiada rychłą zmianę rządu (krótka3) Kierujący środowym zamachem stanu w Boliwii, generał Juan Jose Zuniga zapowiedział rychłą zmianę rządu tego kraju. Ogłosił, że w dalszym ciągu najwyższy… » więcej 2024-06-27, godz. 00:00 ME 2024 - Czechy - Turcja 1:2 (opis, korekta) Grupa F: Czechy - Turcja 1:2 (0:0). Bramki: 0:1 Hakan Calhanoglu (51), 1:1 Tomas Soucek (66), 1:2 Cenk Tosun (90+4). Żółta kartka - Czechy: Ladislav Krejci… » więcej 2024-06-26, godz. 23:50 ME 2024 - sensacyjna Gruzja, awans Belgów w słabym stylu Rumunia, Belgia i Słowacja z grupy E oraz Turcja i Gruzja z grupy F uzupełniły w środę stawkę uczestników 1/8 finału piłkarskich mistrzostw Europy w Niemczech… » więcej 2024-06-26, godz. 23:50 ME 2024 - Czechy - Turcja 1:2 (opis) Grupa F: Czechy - Turcja 1:2 (0:0). Bramki: 0:1 Hakan Calhanoglu (51), 1:1 Tomas Soucek (66), 1:2 Cenk Tosun (90+4). Żółta kartka - Czechy: Ladislav Krejci… » więcej 2024-06-26, godz. 23:40 ME 2024 – media w Portugalii: porażka z Gruzją to więcej niż niespodzianka Porażka reprezentacji Portugalii z Gruzją 0:2 to więcej niż niespodzianka, twierdzą rodzime media, wskazując na słabszą formę podopiecznych Roberto Martineza… » więcej
1234567
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »